מרצדס מעלה הילוך בכל הנוגע לייצור מערכים חשמליים. משבר השבבים העולמי השאיר אימפקט משמעותי על תעשיית הרכב העולמית, ויצרניות רבות מבינות שבכדי להשאר בקדמה – עליהן לא רק ליישר קו עם ההיצע החשמלי של מתחרותיהן, אלא אף להקדים אותן. בהתחשב בעובדה שהיצע מערכי ההינע החשמליים הקיימים בעולם מיוצר על ידי כמות קטנה מאוד של יצרניות – קוריאניות ויפניות בעיקר – חברות רבות מבינות כי עליהן להתחיל לפתח את כלל הרכבים שלהן באופן עצמאי, ולא לפתח רכבים סביב פלטפורמה חשמלית שנמצאת "על המדף".
מרצדס כבר פתחה בעבר ביוזמה משותפת עם תאגיד סטלנטיס לפיתוח מערכי הינע חשמליים באופן עצמאי, שאמורה – באמצעות חברת בת משותפת – לייצר סוללות, וכיום – דגמי ה-EQ החשמליים של החברה מכילים ערב רב של רכיבים שונים: המנועים החשמליים הם של חברת ZF הגרמנית, הסוללות הן מתוצרת CATL, והפיתוח של הרכבים עצמם מבוצע בתוך חברת מרצדס.
אך כדי לעמוד בתכנונים שהחברה מציבה לעצמה – בראשם ניתן לראות את המרצדס EQXX, הקונספט האולטרה-יעיל של החברה אשר מבטיח טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ על טעינה אחת, בחברה הודיעו בימים אלו כי החל משנת 2024, כל מערכי ההינע החשמליים יפותחו "אינהאוס". משמעות הדבר היא שהחל מאותה שנה, כל דגם חדש שיושק במרצדס יעשה שימוש ברכיבים שפיתחה החברה בעצמה, ולא ברכיבי הינע וסוללה מיצרני צד שלישי.
היוזמה המשותפת עם סטלנטיס לא נזנחת, אלא תמשיך לפעול במקביל לפעילות הפיתוח העצמאית של מרצדס. את פירות המהלך הזה נראה, כנראה, רק בסביבות 2026 ואילך – היות ופיתוח שכזה, גם לחברה כמו מרצדס, הוא פיתוח שאורך זמן רב ועלויתיו גבוהות במיוחד. דגמי החברה הנוכחיים, בינהם ה-EQS שהושקה זה מכבר בישראל, ה-EQC וה-EQA שכבר נמכרות בארץ, והדגמים שעתידים להגיע – ה-EQB וה-EQE בין השאר (להחרבה על דגמי מרצדס נוספים שצפויים להגיע ארצה בשנה הקרובה מומלץ לעיין בכתבה "מה מחכה לנו ב-2022"), יהנו מאותו ערב רב של רכיבים שהוזכר לעיל. יחד עם זאת, כנראה שעד סוף העשור – כלל הדגמים של מרצדס שיימכרו בעולם (ובארץ) יהיו דגמים שפותחו ותוכננו מ-0 בתוך החברה ולא באמצעות רכיבים חיצוניים, כפי שנעשה כיום. בהמשך להודעה של מרצדס, ייתכן מאוד שאנחנו נראה יצרניות יוקרה נוספות פונות בדרך זו, יחד עם חברות עממיות יותר בעתיד המעט יותר רחוק.
מה דעתכם על המהלך של מרצדס? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי