בסוף השבוע שעבר קיבלתי מייל עם העדכונים החודשיים ממשרד האנרגיה. המייל נפתח בהודעה בומבסטית נוספת, אחת מסדרת הודעות גדולות אשר נוגעות להשקעה ההולכת וגדלה של משרד האנרגיה בפיתוח תשתית עמדות טעינה לרכבים חשמליים. הודעה זו מספרת כי משרד האנרגיה יצא בסבב סבסוד נוסף של עמדות טעינה רגילות לרכבים (AC, ולא עמדות מהירות) בהיקף של שמונה מיליון שקלים. מדובר בצעד מבורך, אך לפני שנמשיך – אתם מוזמנים לצפות בסרטון הקצר הבא – במיוחד אם אתם מחזיקים ברכב חשמלי או רכב פלאג אין:
אתם בוודאי מכירים את זה שאתם מגיעים לעמדת טעינה ומגלים שהיא תפוסה על ידי רכב בנזין שלא עושה בה כל שימוש, או חמור מכך – רכב חשמלי שסתם עומד שם, ללא שימוש בפועל בעמדה. התופעה הזו היא תופעה כלל עולמית, וכל מי שמחזיק ברכב חשמלי בכל מקום בעולם נתקל בה – כך שבהקשר זה אנחנו לא חריגים בארץ הקודש. הסרטון לעיל צולם בקניון רננים, שם יש 8 עמדות טעינה רגילות, בחודש מרץ 2021, לבקשת החברה המתקינה – ומי שמבקר בקניון זה לעיתים קרובות בוודאי מכיר את התמונות האלו מקרוב. מספר פניות שלנו לקניון רננים לא קיבלו שום מענה.
אבל בכל זאת, אנחנו לא יכולים שלא לתהות – ביד אחת המדינה מנסה לקדם בכל הכוח את נושא הרכב החשמלי, ומשרד האנרגיה מוציא סכומי עתק מכספי משלם המיסים בכדי להקים עוד ועוד עמדות טעינה. אבל ביד השניה, לא נראה שלמישהו בממשלה אכפת בכלל מכך שסכומי הכסף האדירים האלו שמוצאים על סבסוד והתקנה של עמדות טעינה, לא באמת ממומש בפועל על ידי הציבור, כי בסופו של דבר בנאדם יחשוב לעצמו – "אם אני צריך להסתמך על תשתית ציבורית של עמדות טעינה, ויש סיכוי לא קטן שאלו יהיו תפוסות על ידי רכבי בנזין ואני לא אוכל לטעון, מה אני צריך את כאב הראש הזה?"
שלא תטעו – אנחנו מאוד שמחים לראות שלפחות משרד ממשלתי אחד לא רק מדבר על רכב חשמלי באוויר אלא גם מיישם ומשקיע כספים בפועל. אבל חלם ישראלי מאין כמוהו הוא עמדת טעינה עליה יש מדבקת ענק בה נרשם "עמדה זו הוקמה בתמיכת משרד האנרגיה להקלת המעבר על רכב חשמלי" כאשר רכב בנזין חונה וחוסם את אפשרות השימוש בעמדה זו.
התופעה הזאת נפוצה בעיקר בשטחי מסחר – קניונים, מרכזי ביג למינהם, והיא אינה ייחודית אך ורק לקניון רננים לעיל. למעשה, ככל שאנחנו ראינו – עמדות טעינה ציבוריות שמותקנות בשטחים ציבוריים פרופר, ולא במרכזי מסחר, במרבית המקרים מתהדרות גם בשלט אשר אוסר חנייה על כל רכב שאינו רכב בטעינה, ובמידה ורכב כזה מגיע ובכל זאת חונה בעמדה – ניתן להתקשר לפקח וזה יגיע וישאיר לנהג הסורר דו"ח עסיסי על השמשה. הבעיה היא שכאשר מדובר בשטח פרטי, בעל השטח רשאי לעשות כרצונו – וכנראה שהמקרה במסגרתו רכבי בנזין חונים בעמדות טעינה לא בדיוק נמצא בראש מעייניהם של בעלי השטחים האלו.
המצב הזה מעצבן, מתסכל והדבר הכי מעיק שיכול לקרות למי שמחזיק ברכב חשמלי הוא לגלות שעמדת הטעינה אלייה הגיע עם הזצים האחרונים של חשמל בסוללה שלו תפוסה על ידי רכב בנזין. גם אנחנו חווינו במסגרת מבחני הדרכים את הסיטואציה הזו, ומבחינתנו – אולי הגיע הזמן שמשרד האנרגיה, כמשרד ממשלתי עם הרבה כוח ותקציבים, יתחיל לפעול גם בכדי שאותן עמדות שהוא מסבסד – לא יחסמו על ידי רכבי בנזין חדשות לבקרים. את תגובת משרד האנרגיה לכתבה נפרסם לכשנקבל אותה.
לא בטוחים לגבי סוגי עמדות טעינה? המדריך לעמדות טעינה יעשה לכם סדר!
גם אתם חווים צרות צרורות עם עמדות טעינה שנחסמות על ידי רכבי בנזין? בואו לדבר איתנו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי