רכבי פלאג אין מציעים כיום את אחת האופציות המעניינות להינע אלטרנטיבי. ביסודם, מדובר ברכבים שנכללים תחת קטגוריית הכלאיים – הקטגוריה ההיברידית – והם מאפשרים שימוש במערכת בנזין לצד מערכת חשמלית. לגזרה זו ישנם יתרונות רבים, וזהו המדריך המלא לרכב פלאג אין – למה זה טוב ולמי זה מתאים – שיענה לכם על כל השאלות. מתחת לווידאו תמצאו את המדריך הכתוב לצד קישורים רלוונטיים.
רכב פלאג אין – מה מבדיל אותו מרכב היברידי ומה מקור השם?
קרוב ל-200 שנות בנזין ודיזל הולכות ומקרבות אותנו אל עבר עולם שכולו חשמל. התחליפים לתחום רכבי הבנזין קיימים בשפע כבר כיום, ובזמנים בהם לא פעם ולא פעמיים המכוניות הנמכרות ביותר בישראל היו חשמליות – כל השוק נסחף בעוצמה אחרי אפשרויות ההינע האלטרנטיבי. הכניסה הראשונה לעולם זה נמצאת בגזרת הרכבים ההיברידיים (שם המדריך לרכב היברידי יעשה לכם סדר בכל השאלות שלכם), כאשר הפיסה החסרה של המדריך ההוא היא הגזרה של רכבי הפלאג אין – אשר לאור יתרונותיה הרבים, זוכה למדריך משלה.
ראשית, נבהיר – רכב פלאג אין, למרות האבחנה שלו גם מבחינתנו וגם מבחינת היצרנים, הוא רכב היברידי לכל דבר ועניין. ההבדל העיקרי, וכנראה גם הסיבה לאבחנה שלו משאר הרכבים ההיברידיים, היא שכאן לוקחים את המנגנון ההיברידי אל הקצה: במקום סוללת קטנות בגודל של כמה מאות וואט-שעה (כמו למשל בטויוטה יאריס קרוס הייבריד) או סוללות בנות קוט"ש בודד, לעיתים קוט"ש וחצי (כמו ביונדאי קונה הייבריד או בלקסוס UX250h), ברכב פלאג אין יש סוללה גדולה בהרבה. קיה נירו פלוס פלאג אין למשל מחזיקה סוללה בגודל של כמעט 9 קוט"ש, סוללה ענקית בקנה מידה של רכבים היברידיים, ואין שום סיכוי לטעון אותה על ידי שימוש שגרתי ברכב כמו ברכב היברידי טיפוסי. כאן, נכנס המונח "פלאג אין" – שמקורו באקט החיבור של הרכב לחשמל באמצעות המחבר (בלעז – Plugged In).
מאיפה הכל התחיל?
הרעיון הזה של שימוש במנוע חשמלי עוצמתי שמקבל מתח ממקור חיצוני היה קיים שנים רבות, אך ניתן להצביע על רכב אחד ספציפי שהוא כנראה הראשון מסוגו, והוא לא מי שאתם חושבים כלל וכלל. בשנת 2003, רנו הציגה גרסה חדשה לקנגו הפופולרית שלה – והיא הייתה לא פחות ולא יותר – קנגו פלאג אין. לקנגו הזו הייתה יכולת לנסוע לאורך כ-150 קילומטרים בסך הכל, באמצעות סוללת 13.8 קוט"ש שאפשרה לעבור כ-80 קילומטר בממוצע, והשאר באמצעות מיכל בנזין של עשרה ליטרים. הרכב נטען משקע ביתי רגיל בתוך כ-6 שעות, והמנוע שימש כאן כגנרטור שנועד לטעון את הסוללה, נוספת על יכולות הפלאג אין של הרכב – בדומה מאוד למה שמתרחש ב-LEVC VN5.
במדריך זה נעשה שימוש במונחים קילו וואט, קוט"ש ועוד – במידה ואתם לא בטוחים במשמעותם – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
טכנולוגיית הפלאג אין מתחילה לצבור תאוצה
לא ברור אם לקנגו הייתה רלוונטיות כלשהי לארה"ב, שם התעוררו באמצע שנות ה-2000 דרישות לרכבים חסכוניים אף יותר – פחות או יותר במקביל לשיווקה של הקנגו פלאג אין באירופה, הרבה בזכות (או בגלל) עליית מחירי הדלק והמודעות ההולכת וגוברת לאיכות הסביבה. חברות מסויימות כבר החלו לבצע המרות עצמאיות של רכבים היברידיים סטנדרטים לרכבים שיכולים לקבל טעינה חיצונית באמצעות החלפה של הסוללה שלהם, ובשנת 2006 טויוטה וג'נרל מוטורוס הודיעו על כוונתן להתחיל בפיתוח רכבים היברידיים עם יכולת טעינה חיצונית – רכבי הפלאג אין הפרטיים הראשונים.
ג'נרל מוטורס גנזה לבסוף את הפרוייקט (בהמשך השנים חזרו בחברה לייצר רכבי פלאג אין). טויוטה לעומתה, הציגה ביפן כבר ב-2007 רכב היברידי נטען על בסיס הפריוס עם תקינה מלאה. ב-2009, החלה טויוטה במכירה בהיקף מוגבל של של כמה מאות יחידות ברחבי ארה"ב ובאירופה, ולבסוף הטויוטה פריוס פלאג אין גרמה לסחף של יצרניות רבות נוספות. באופן פרדוקסלי, למרות שלטויוטה הבכורה בתחום – דווקא המיצובישי אאוטלנדר נחשב כרכב הפלאג אין הנמכר בהיסטוריה (והוא גם פופולרי מאוד בישראל). כמו טכנולוגיות רבות אחרות, אופציית הפלאג אין נפוצה מאוד כיום ברכבי יוקרה, נוסף לאופציות ה"עממיות", ואותה טויוטה פריוס הוצגה ממש בסמוך לעדכון המקיף למדריך זה בדור החמישי שלה – כשבאירופה היא צפייה להמכר בגרסת פלאג אין בלבד, וכלל לא ברור נכון לכתיבת שורות אלו אם היא תעשה את דרכה ארצה.
הטכנולוגיה של רכבי הפלאג אין, כמו דברים רבים אחרים בעולם הרכב, הולכת ומתפתחת. לשם השוואה, הפריוס פלאג אין בדורה הראשון, יכלה לנסוע על חשמל טווח של בין 15 ל-22 קילומטרים (גודל הסוללה בדגם זה עומד על 4.4 קוט"ש, כאשר ניתן לנצל הלכה למעשה "רק" 2.73 קוט"ש מסוללה זו), ונדרשות לה בערך 90 דקות על מנת להטען במלואה – הן באמצעות חיבור לשקע ביתי והן באמצעות חיבור לעמדת טעינה. הסיבה לכך היא שהרכב תומך בטעינה בקצב של 2.3 קילו וואט בלבד. הפריוס פלאג אין בדורה השני הכפילה את גודל הסוללה ל-8.8 קוט"ש, יכולה לנסוע על כ-40 קילומטרים על חשמל בלבד, ולה נדרשות כשעתיים וחצי לטעינה. הסיבה לפער הזה בזמני הטעינה, פרט לגודל הסוללה – הוא שהפריוס פלאג אין מדורה השני תומכת בטעינה בקצב של 3.3 קילו וואט – מעט מהיר יותר. על קצב טעינה ומשמעות המספרים האלו אנו דנים בהרחבה במדריך עמדות טעינה. הדור העדכני ביותר של הטויוטה פריוס פלאג אין מציע כבר סוללה גדולה באופן ניכר וטווח מוצהר של כ-90 קילומטרים.
כמה מנועים יש ברכב פלאג אין?
התשובה כאן תלויה בדגם, ונעה בדרך כלל בין המספר 2 למספר 3. בכל רכב פלאג אין יהיו לנו לפחות שני מנועים – מנוע בנזין או דיזל (כמעט ואין בישראל רכבי פלאג אין דיזל), ומנוע חשמלי. בדגמים הבסיסיים והעממיים יותר, כמו הקיה נירו למשל או הטויוטה פריוס פלאג אין, זוג המנועים האלו יניעו את הגלגלים הקדמיים בלבד, וזאת בעיקר מטעמי חיסכון ועלויות.
ברכבים מעט יוקרתיים יותר, בדרך כלל יתווסף מנוע שלישי – שמגלם בתוכו את אחד הייתרונות המהותיים של מנוע חשמלי: קוטנו והעדר הצורך במערכת מורכבת בכדי להעביר את הכוח לגלגלים. כך שברכבי פלאג אין שכאלו – בעלי שלושה מנועים – ישנו המערך של מנוע בנזין + מנוע חשמלי על גבי הסרן הקדמי, ואליהם יתווסף מנוע חשמלי נוסף שנמצא על הסרן האחורי ומניע את הגלגלים האחוריים, ובכך הרכב הופך הלכה למעשה לבעל הנעה כפולה. יוצאת מן הכלל בסוגה זו היא הקיה ספורטאז' פלאג אין – באופן מפתיע, היצרן בחר להכניס לדגם זה זוג מנועים בלבד – בנזין וחשמלי – כאשר ההנעה הכפולה של הרכב מתבצעת על ידי גל ארכובה ודיפרנציאל נוסף.
כמה עולה רכב פלאג אין?
מדריך זה נכתב במקורו באמצע שנת 2021, ובסוף שנת 2022 עבר עדכון ורענון מקיף – בתקופה זו, מחירי הרכב בישראל משתוללים – אך כאן נדבר גם על מה שהיה בעבר ומה שקורה בימים אלו. ביסודו של דבר, רכב פלאג אין יהיה תמיד יקר יותר ממקבילו ההיברידי או מונע הבנזין. לשם השוואה ניקח את משפחת הקיה נירו פלוס, היא אחת היחידות כיום בשוק בישראל שמציעה הן גרסה חשמלית, הן גרסה היברידית והן גרסת פלאג אין.
מחירה של הקיה נירו פלוס ההיברידית עומד (נכון לכתיבת שורות אלו) על 163,000 ש"ח, בעוד שגרסת הפלאג אין עולה 173 אלף שקלים. הפער הזה קיצוני אף יותר ביחס למחיריהן של דגמי הנירו "הקודמים", שם הגרסה ההיברידית נמכרה ב-145 אלף שקלים, וגרסת הפלאג אין – שהייתה הזולה ביותר בישראל בגזרתה ואחת הפופולריות – עלתה 153 אלף שקלים. בשלב זה אין עדיין מידע לגבי דגמי קיה נירו 2023, אך הצפי הוא שגרסת הפלאג אין תהיה יקרה אף יותר מהאמור לעיל. דגם נוסף שהחל את דרכו בישראל בהצלחה יתרה הוא ה-MG EHS פלאג אין, שהגיע ארצה בתחילת 2020 וזכה לפופולריות הולכת וגדלה עד שהפך לרכב הפלאג אין הנמכר בישראל במהלך 2022 – ולאחרונה מחירו זינק מ-169 אלף שקלים ל-189 אלף שקלים.
כמה זמן לוקח לטעון רכב פלאג אין?
באופן גורף, זמני הטעינה של רכבי פלאג אין דיי דומים וננסה לכסות אותם ככל שנצליח. מרבית הדגמים העממיים שצויינו במדריך זה עד כה, נטענים בקצב של 3.7 קילו וואט, מה שאומר שבהתאם לגודל הסוללה – ניתן להניח שטעינה מלאה של רכב כזה יכולה לארוך בין 3 ל-6 שעות. מספר קטן של רכבי פלאג אין, דוגמת ה-DS7 פלאג אין או הטויוטה ראב 4 פלאג אין, יכולים להטען בקצב גבוה יותר – 7.4 קילו וואט. טעינה של רכב פלאג אין יכולה להתבצע הן מעמדת טעינה ביתית סטנדרטית (כל עמדת טעינה שעובדת עם רכב חשמלי תעבוד עם רכב פלאג אין) והן משקע כוח ואף שקע בקיר – בהתאם למגבלות רשות החשמל.
להרחבה בנושא עמדות טעינה מומלץ לעיין במדריך לעמדות טעינה
כמעט תמיד, רכבי פלאג אין לא מגיעים יכולות טעינה מהירה. יוצאים מן הכלל מאוד ספציפיים הם המיצובישי אאוטלנדר פלאג אין והריינג' רובר ספורט פלאג אין: לשני דגמים אלו יכולות טעינה מהירה, מה שבריינג' רובר ספורט מהווה יתרון חשוב – כי יש לו סוללה אדירת מימדים, למרות היותו רכב פלאג אין (סוללה דומה בגודלה ניתן למצוא ביונדאי קונה החשמלית). את רכבי הפלאג אין ניתן לטעון בעמדות טעינה ציבוריות בדיוק כמו כל רכב חשמלי, ורצוי להצטייד מראש בכבל טעינה טייפ 2 כמו שתוכלו למצוא במדריך אביזרי חובה לרכב פלאג אין.
כמה עולה לטעון רכב פלאג אין?
לא נוכל לכסות את כל הדגמים הקיימים כיום בישראל, ובמקום זאת ננחה אתכם בהתבסס על דוגמה קונקרטית. ניקח למשל את הפיג'ו 3008 פלאג אין, שמצוייד בסוללה בגודל של 13 קוט"ש. אנחנו יודעים שתעריף הטעינה בעמדה ביתית עומד על 54 אגורות לכל קוט"ש, ואנחנו יודעים שגודל הסוללה כאן הוא 13 קוט"ש – משמעות הדבר היא שאנחנו צריכים לבצע את החישוב של גודל הסוללה כפול עלות קוט"ש בודד – 13X0.54, והמספר שנקבל הוא עלותה של סוללה מלאה לטעינה בבית. במקרה זה, 7.02 שקלים.
בעמדות טעינה ציבוריות המצב מעט מורכב יותר: חברות טעינה ציבוריות רבות גובות מחירים שונים בעמדות שונות, ולעיתים ישנם גם "דמי התחברות". כך למשל – שתי עמדות שונות של אותה החברה אשר ממוקמות במקומות שונים יכולות לעבוד לפי תעריפים שונים, ולאחת יכולים אפילו להיות דמי חיבור בגובה של 2 עד 5 שקלים, בעוד שלשניה אין דמי חיבור ועלותה נמוכה יותר. גם כאן, החישוב הוא גודל הסוללה של הרכב שלנו כפול עלות קוט"ש, ולכך יש כמובן להוסיף עלויות נלוות כמו דמי חיבור.
לאיזה מהירות רכב פלאג אין יכול להגיע על חשמל, ומה הטווח החשמלי של רכבי פלאג אין?
ברכב היברידי, מרבית הסיכויים שהמעבר אליו מרכב בנזין רגיל יביא לחיסכון בדלק, בהתאם לנסיעות. אך רכב פלאג אין מצריך גישה שונה במקצת, והבנה של "למה נכנסים". לא אכנס כאן לתחשיבים כלכליים, אותם כל אחד יעשה בפניי עצמו לפי מה שמתאים לו – אני אתייחס לרכב עצמו, ובפשטות – כל עוד יש מספיק חשמל בסוללה, רכב פלאג אין יתנהג כמעט כמו רכב חשמלי לכל דבר ועניין. למה כמעט? ראשית, כי רכבי הפלאג אין מוגבלים ביכולת התאוצה שלהם בהשוואה למכונית חשמלית – בלחיצה אגרסיבית על הדוושה, מרבית הסיכויים שתדליקו את מנוע הבנזין. שנית, גם המהירות הסופית אליה ניתן להגיע בשימוש בחשמל בלבד נמוכה יותר מרכבים חשמליים. הסיבה לכך היא כמובן גודל הסוללה – ניתן כמובן לקחת סוללת 8.8 קוט"ש ולאפשר לה להגיע גם ל-200 קמ"ש (אם בזה מהנדסי הרכב חפצו), אך בשימוש כזה הסוללה לא תגיע לטווח המוצהר שלה אפילו מרחוק. על כן, סוללות אלו מוגבלות ברכבי פלאג אין עד למהירות מסויימת ומעבר אלייה – מנוע הבנזין ייכנס לפעולה ויסייע.
המגבלה העיקרית בהקשר זה, כמו שציינו במדריך לרכב חשמלי, היא טעינת הסוללה. הסוללות ברכבי פלאג אין – נכון לכתיבת שורות אלו – מספיקות לעשרות קילומטרים – החל מטווח של 40 ק"מ ועד לטווח של 70 ק"מ, הכל עפ"י נתוני ה-WLTP. תוסיפו תנאי נהיגה מציאותיים, מזגן ושאר מירעין בישין – ואתם מגיעים להפחתה של בין 10% ל-20% טווח בפועל של הרכב (למרות שבנהיגה נכונה ניתן להגיע לטווח המוצהר ואף לעבור אותו). כפי שציינו לעיל, ישנם מספר קטן של רכבי פלאג אין שיכולים לעבור גם את המספרים האלו – אך נכון לכתיבת שורות אלו – מדובר ברכבים יקרים מאוד (במקרה של הריינג' רובר ספורט), או בכאלו שטרם הובהר מתי צפויים להגיע ארצה (כמו במקרה של המיצובישי אאוטלנדר פלאג אין החדש).
למי רכב פלאג אין מתאים ולמי לא?
ובכן, כאן מדובר בשאלה מורכבת. אם חשקה נפשכם ברכב פלאג אין ויהי מה, כנראה ששום מדריך או דעה של אדם מבחוץ לא תשנה את דעתכם. אך אם אתם תוהים מה יהיה נכון ומה לא – טוב שאתם כאן. נתחיל מהסוף – אם הנסיעות שלכם מאוד ארוכות, ברמה של למשל 300 ק"מ ביום, ויש לכם גישה לעמדת טעינה רק בבית, כנראה שרכב פלאג אין הוא לא הרכב המתאים לכם. הסיבה לכך נעוצה בטווח – נכון, תוכלו לנסוע 50 ק"מ פלוס מינוס על חשמל, אך את כל שאר הקילומטרז' תאלצו לבצע במצב היברידי סטנדרטי – וכאן הייתרון של רכב פלאג אין הופך לעקב האכילס שלו: נגמרה הסוללה של הרכב ואתם ממשיכים בנסיעתכם במצב היברידי, עם רכב ששוקל כמה עשרות קילוגרמים יותר מאשר – למשל – הרכב המקביל שאינו פלאג אין אלא היברידי רגיל. מנוע הבנזין הוא אותו מנוע, המערכת ההיברידית עובדת בצורה דומה, אך יש משקל רב יותר על הרכב – מה שייגרום למנוע הבנזין להתאמץ יותר, ולו במקצת, ולצריכת הדלק לעלות בהתאם. לכן, לנסיעות שהטווח שלהן עוקף את טווח הסוללה באופן תכוף, במסגרתן אין שום גישה לעמדות טעינה, קשה לנו להמליץ על רכב פלאג אין.
אבל – אם אתם נוסעים בכל יום לעבודה וחזרה 30 ק"מ לכיוון, ויש גישה לעמדת טעינה גם בבית או בקרבתו וגם בעבודה – ייתכן מאוד שרכב פלאג אין תפור עליכם. עקרונית, עפ"י תמהיל נסיעות שכזה, ישנה אפשרות של נסיעה על חשמל בלבד בכל נסיעה מנהלתית לעבודה וחזרה. ואז, מנוע הבנזין זמין לנסיעות ארוכות יותר – למשל טיול בסופ"ש עם המשפחה לאורך תוואי בו אין עמדות טעינה. במצב כזה, צריכת הדלק שלכם יכולה לטפס לגבהים שמנהל תחנת הדלק המקומית עלול לאבד את ההכרה כשיראה אותם – ומספרים כמו ליטר ל-40 ק"מ, ליטר ל-50 ק"מ ואף יותר מכך – אפשריים לחלוטין. חשוב לציין, עם כל הייתרונות – במידה ואין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה במיקום בו אתם נמצאים באופן קבוע, ואין לכם גישה לעמדות ציבוריות, עדיף להמנע מרכב פלאג אין.
רכב פלאג אין מצריך תחזוקה כפולה?
אחת הטענות שנשמעות שוב ושוב לגבי רכבי פלאג אין היא שבגלל שמדובר בשתי מערכות, הרכב מצריך תחזוקה כפולה. מדובר, רבותי, במה שסבתא שלי הייתה קוראת לו – חרטא בפיתה. המנוע החשמלי והסוללה של רכב הפלאג אין לא מצריכים כמעט שום תחזוקה בפני עצמה, והתחזוקה של שאר הרכב זהה לחלוטין לזו של רכבי בנזין.
הבדל אחד ויחיד שיש בתחזוקת רכב פלאג אין (או הייבריד) לעומת רכב בנזין הוא נושא המסנן של הסוללה – מסנן זה צריך לעבור ניקוי או החלפה בכל טיפול או בכל טיפול שני (בהתאם להוראות היצרן), כאשר בחלק לא מבוטל מרכבי הפלאג אין מדובר במסנן רב פעמי שבסך הכל יש צורך לנקות עם קומפרסור. טענה זו מושמעת פעמים רבות הן על ידי גורמים אינטרסנטיים (אנשי מכירות שאין להם רכבי פלאג אין למכור) והן על ידי מי שאינו מכיר את התחום לעומק, ומומלץ לא להתייחס אלייה.
מכונית פלאג אין תהיה חסכונית באותה המידה אם לא נחבר אותה לטעינה באופן קבוע?
התשובה לכך היא באופן גורף כמעט לחלוטין – לא. יש לכך מספר סיבות: הראשונה שבהן היא שרכב פלאג אין סוחב עליו מעט יותר משקל מרכב היברידי מקביל, והסיבה למשקל הזה היא יכולת השימוש בחשמל בכדי לנוע במקום בנזין, כאשר מנוע הבנזין ישמש אותנו לנסיעות ארוכות והרבה פחות תכופות. הסיבה השנייה היא שלמרות שרכבי פלאג אין מסויימים (כמו הטויוטה פריוס) מתוכננים מיסודם בכדי להיות חסכוניים ככל הניתן, רכבים אחרים לא תוכננו ככאלו – ולכן, ברגע שמוציאים את החשמל מהמשוואה, צריכת הדלק שלהם יורדת ויורדת: במבחן שערכנו ל-MG EHS פלאג אין, צריכת הדלק שלו ללא שימוש בחשמל כלל עמדה על ליטר ל-13 ק"מ.
הסיבה השלישית היא שהדלתא במחיר פשוט לא שווה את זה – אם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה, או שהטווח שלכם גבוה מהטווח שרכב פלאג אין יכול לעשות על חשמל בלבד ואפילו אם רכב פלאג אין יושב לכם בול בתקציב – הפער בצריכת הדלק במקרה הטוב יהיה זניח ובמקרה הרע יהיה גדול מאוד לרעת המכונית. יוצא מן הכלל במצב כזה הוא כמובן אם בוער לכם על רכב מסויים, וכמו שאומר המשפט המפורסם באנגלית – הלב רוצה את מה שהלב רוצה…
בתחילת דרכו של המגזין, ערכנו ניסוי בו השתמשנו בפריוס פלאג אין במשך חודש וחצי ללא עמדת טעינה כלל. התוצאות בשטח היו שצריכת הדלק של הרכב עמדה בתקופה זו על ליטר ל-19 קילומטרים – צריכת דלק זהה לפריוס היברידית מקבילה. הדלתא במחיר במקרה כזה הופכת את העניין ללא אטרקטיבי, ואם תרצו לקרוא עוד על הניסוי – תוכלו לעשות זאת בפוסט המדובר בקבוצת הפייסבוק שלנו.
רכב פלאג אין מומלץ
אנחנו סוקרים רבות את תחום רכבי הפלאג אין כאן במגזין ואתם תוכלו למצוא אצלנו מבחנים למספר דגמים של רכבי פלאג אין שבעיננו מומלצים מאוד. תוכלו למצוא אותם במדור מבחני רכב שלנו, ולצד זאת – בערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג, תוכלו למצוא גם פלייליסט הכולל מבחני וידאו שנערכו לרכבי פלאג אין בלבד, לצד קישורים רלוונטים לכל דבר שקשור לנושא.
בימים של העריכה המחודשת של מדריך זה, הקושי העיקרי ברכבי פלאג אין הוא העובדה שהם הופכים ליקרים יותר ויותר בכל חודש שעובר, מה שמוציא אותם מהישג ידו של הרוכש הממוצע והופך אותם לפתרון יעיל יותר למי שהפרוטה נמצאת בכיסו – אך מרחיק אותם מלהיות רכבים עממיים. על המחירים אין לנו לצערנו שליטה, אך רכבי פלאג אין מומלצים ממשיכים להבחן אצלנו כל הזמן.
יתרון אחד נוסף, וסמוי, של רכבי פלאג אין – הם מכינים אותנו היטב לעתיד החשמלי
אם הגעתם עד לכאן, קיבלתם כפי הנראה מענה למרבית השאלות שלכם – או אפילו לכולן. יחד עם זאת, יש נושא אחד נוסף שלא מרבים להתייחס אליו בנוגע לרכבי פלאג אין למרות שמדובר בעיניי ביתרון שנדיר מאוד למצוא בכלל בעולם הרכב: מכוניות פלאג אין משמשות "בית ספר" מעולה לעתיד שבו כלל הרכבים יהיו חשמליים, ו"מאמנות" אותנו לנהיגה נכונה ברכב חשמלי.
למה הכוונה? אפשר כמובן לרכוש רכב פלאג אין ולחרע את אימא שלו, ובכך לא להשיג כלום. אבל אפשר גם לקנות רכב פלאג אין וללמוד את איך שמערכת הרגנרציה שלו, למשל, עובדת, לתרגל נהיגה נכונה על המערכת החשמלית ולמתוח עוד ועוד את גבולות היכולת של הסוללה. הרכב מציג בפנינו שפע של נתונים, וכל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא לנצל אותם: ככל שנתמקד יותר בשימוש נכון במערכת החשמלית של רכב הפלאג אין, כך – ביום מן הימים, כשנעבור לרכב חשמלי – המעבר יהיה קליל ופשוט הרבה יותר ממי ש"קפץ למים" והחליף את הרכב הבנזיני שלו לרכב חשמלי.
במילים אחרות, רכב פלאג אין הוא האופציה הטובה ביותר ללהיות בלי ולהרגיש עם. מעבר לחישובים הכלכליים של כל אחת ואחד מהקוראים, אחד מהערכים המוספים הגדולים ביותר של טכנולוגיה זו הוא היכולת לבצע נסיעות על חשמל בלבד, ואם הסתדרתם איתו והצלחתם להגיע לנתוני צריכת דלק הזויים לטובה – אתם תסתדרו גם עם רכב חשמלי.
קראתי את כל המדריך אבל אני עדיין לא בטוח אם רכב פלאג אין זו הבחירה הנכונה בשבילי, מה לעשות?
אל דאגה! תחום זה של רכבי פלאג אין, ובכלל עולם הרכב החשמלי, יכול להיות מסובך לרגע אחד – אבל המצב באמת הרבה יותר פשוט ממה שזה נראה – אפילו עם האורך והפירוט הנרחב של המדריך הזה. אם עברתם על הכל, ואתם עדיין לא בטוחים מה כדאי ומה פחות וברצונכם להיעזר בחוכמת ההמונים – אנחנו כאן בשבילכם, וכנראה שלא רק אנחנו…
בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי – אתם תוכלו לפרסם פוסט עם השאלות שלכם ולקבל מענה מעשרות משתמשי רכבי פלאג אין אחרים. אם אחרי המדריך הזה אתם לא בטוחים מה מי מו, היו סמוכים ובטוחים – פוסט מפורט בקבוצה ותשובות של חברי קהילה אחרים יסגרו לכם את הפינה ויבהירו לכם בדיוק מי נגד מי.
רוצים להתעדכן בכל החדשות הכי חמות של עולם רכבי הפלאג אין? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ולערוץ הוואטסאפ שלנו!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!