הזמנתם רכב חשמלי חדש, חיכיתם חודשים ארוכים, ויום אחד קיבלתם את הטלפון המיוחל – "הרכב בארץ, אפשר לקבוע פגישה לגמר חשבון". לחלופין – אחרי חיפושים אין סופיים במרשתת, הצלחתם למצוא את החשמלית המשומשת שמתאימה בול לתקציב שלכם. ברכותינו! הצעד הראשון מאחוריכם, וכעת – אחרי שכבר עברתם על דף המדריכים כאן בתוך המגזין, אפשר להתקדם לשלב הבא של בעלות על הרכב החשמלי החדש שלכם – מה רצוי שיהיה בתא המטען (וגם מעבר לו).
במדריך זה אספנו עבורכם מספר אביזרים שמבחינתנו הם חובה בכל רכב חשמלי (וגם ברכבי פלאג אין). אביזרים אלו יוכלו לסייע בכל הנוגע להחלצות ממצבי קיצון (כמו הגעה לעמדות טעינה AC ציבוריות על 2% חשמל בסוללה) ואף לסיוע יום יומי שגרתי בהתנהלות ברכב. בסוף כל פסקה תמצאו קישור לרכישת האביזר המומלץ דרך אמזון: אלו הם קישורי אפיליאייט – קישורים שבמידה ותבצעו רכישה דרכם, אנו נקבל מאמזון עמלה זערורית על רכישתכם, וחשוב לנו לציין – אין לכך כל השפעה על המחיר של המוצר. בחלק העליון של המדריך תמצאו אביזרי חובה לרכבים עם שקע טייפ 2 (כל הרכבים שנמכרים בישראל ומקורם באירופה / סין ביבוא רשמי או מקביל), בחלקו האמצעי תמצאו אביזרים רלוונטיים למי שברשותו רכב עם שקע טייפ 1, ובקצה המדריך תמצאו מספר אביזרים נוספים לשימוש כללי ברכב אותם אנחנו מכירים מניסיוננו.
לא בטוחים איזה סוג חיבור יש לכם ברכב? המדריך לסוגי חיבורים יעשה לכם סדר!

חלק ראשון – אביזרים לרכבים בעלי שקע טייפ 2
בחלק זה, תמצאו כאמור אביזרים לשימוש ברכבים בהם יש שקע טייפ 2. שקע זה הוא שקע הטעינה הסטנדרטי בכל הרכבים האירופאים והסיניים שמגיעים ארצה, לצד דגמי טסלה, והוא למעשה השקע האירופאי הסטנדרטי. במידה והרכב שברשותכם הוא רכב עם שקע טייפ 1 (למשל – פורד מוסטאנג חשמלית, מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין מהדור הראשון וכו') – אתם מוזמנים לעבור לחלק השני של המדריך שם תמצאו את האביזרים הרלוונטיים לסוג חיבור זה.
כבל טעינה לעמדה ציבורית – טייפ 2 לטייפ 2
בעת רכישת רכב חשמלי – חלק מהיבואנים מספקים גם כבלי טעינה שיוכלו לשמש לעמדות ציבוריות (נקרא גם כבל Mode 2). זהו למעשה כבל שבשני צידיו יש חיבור טייפ 2, הוא החיבור האירופאי הסטנדרטי, והוא משמש לטעינת הרכב בבית או בעמדת AC ציבורית ("עמדה רגילה"), וכמעט בכל עמדות ה-AC בישראל יש צורך להגיע עם כבל משלכם. במקרה ולא קיבלתם כבל שכזה, אנחנו ממליצים בחום להצטייד באחד כזה מראש, במיוחד במקרים בהם אתם נוטים לבלות הרבה בדרכים.
הכבל המדובר נמכר במספר אפשרויות לבחירתכם ובהתאם לרכב בו אתם נוהגים – החל מכבל חד פאזי 16 אמפר (שיאפשר קצב טעינה מקסימלי של 3.6 קילו וואט) ועד לכבל באורך 10 מטר שתומך בטעינה תלת פאזית בקצב של 32 אמפר (אשר תהיה שוות ערך לקצב טעינה של 22 קילו וואט). ההמלצה שלנו היא להתאים את הכבל ליכולות הטעינה של הרכב – אם יש לכם ספק, אתם מוזמנים לפתוח פוסט בקבוצת הפייסבוק שלנו – עוברים לרכב חשמלי בכדי לוודא.
כבל טעינה חמישה מטרים טייפ 2, חד פאזי 16 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 3.6 קילו וואט) – מתאים לכל סוגי הרכבים החשמליים אך מומלץ בעיקר לדגמי פלאג אין בגלל קצב הטעינה הנמוך (שרכבי פלאג אין ממילא מקבלים כנקודה העליונה שלהם) – מתאים למשל ל-MG EHS פלאג אין
כבל טעינה חמישה מטרים טייפ 2, חד פאזי 32 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 7.2 קילו וואט) – מתאים לרכבים חשמליים סיניים שהגיעו ארצה עד אמצע-סוף 2022 עם טעינה חד פאזית כמו אייוייז U5, סקייוול ET5, מקסוס אי-יוניק 6 או יונדאי קונה חשמלית. כבל זה יכול להתאים גם לרכבי פלאג אין מתקדמים יותר עם קצב טעינה גבוה יותר כמו טויוטה ראב 4 פלאג אין, DS4 פלאג אין או DS7 פלאג אין
כבל טעינה חמישה מטרים טייפ 2, תלת פאזי 16 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 11 קילו וואט) – מתאים למרבית הרכבים החשמליים שנמכרים כיום בישראל כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 5, סקודה אניאק, ג'נסיס GV60, ג'ילי ג'יאומטרי C, סיטרואן C4 החשמלית ועוד.
אופציה אחת נוספת היא כבל טעינה חמישה מטרים טייפ 2 תלת פאזי 32 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 22 קילו וואט) – כבל זה יעבוד גם עם כל אחד מהרכבים האחרים לעיל ויאפשר קצב טעינה מקסימלי, אך שימו לב שראשית מדובר בכבל כבד ולא נוח לתפעול, ושנית – רכבים עם קצב טעינה מקסימלי של 22 קילו וואט נדירים מאוד בישראל נכון לכתיבת שורות אלו. בין היחידים ניתן למנות את ה-LEVC VN5, לצד אפשרויות הזמנה מיוחדת למרצדס EQE או מרצדס EQS, הזמנות מיוחדות של דגמי טסלה ועוד.
במידת הצורך ומכל סיבה שלא תהיה, ניתן להזמין חלק מהכבלים לעיל גם באורכים גבוהים יותר של עשרה מטרים – כבל טעינה עשרה מטרים טייפ 2 חד פאזי 32 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 7.2 קילו וואט), או כבל טעינה עשרה מטרים טייפ 2 תלת פאזי 32 אמפר (קצב טעינה מקסימלי של 22 קילו וואט). שימו לב שכבלים אלו כבדים משמעותית.
מטען נייד לשימוש משקע קיר סטנדרטי ("כבל סבתא")
בדומה לכבל הטעינה טייפ 2, גם כאן ההמלצה היא במקרים בהם אתם מתניידים רבות בכבישים. מטען נייד שכזה מתחבר לשקע סטנדרטי בקיר, וטוען את הרכב בקצבים מאוד איטיים, אך יכול לאפשר לכם לקבל קצת חשמל בכדי לעשות את דרככם מתחנת דלק בה נתקעתם, למשל, לעמדת טעינה מהירה. ההמלצה שלנו היא להחזיק את הכבל הזה ברכב למקרי חירום קיצוניים, ולהיות עם אצבע על הדופק בזמן הטעינה – היות ורשות החשמל מגבילה את השימוש במטען שכזה לשעתיים רצופות בחיבור ישיר לקיר.
מטען נייד זה מגיע בשלושה אורכים – חמישה, שמונה או עשרה מטרים, ויש לו אפשרות בחירת אמפרז' (מה שישפיע על קצב הטעינה): 6 אמפר, 8 אמפר, 10 אמפר ו-13 אמפר, כולם כמובן חד פאזי (לא קיים מטען כזה תלת פאזי). למטען הנייד הספציפי הזה ישנו גם מסך שמציג נתונים בזמן אמת. שימו לב שבהגעתו ארצה יש צורך לבצע החלפה של התקע מתקע בריטי לתקע ישראלי תקני עם הארכה – החלפה שניתן לבצע בקלות ובמהירות ע"י איש מקצוע מוסמך בחנויות שעוסקות בתחום החשמל.
מטען נייד לרכב חשמלי באורך חמישה מטרים
מטען נייד לרכב חשמלי באורך שמונה מטרים
מטען נייד לרכב חשמלי באורך עשרה מטרים
מטען נייד לשקע סיקון / שקע כוח, חד פאזי
שקע סיקון – שנקרא גם שקע כוח – מאפשר למעשה את אותו השימוש של המטען הנייד לעיל – אך ללא שום מגבלות או צורך בהתאמות כאלו ואחרות מצדכם בכל הנוגע לכבל. בנוסף, יתרונו הגדול של שקע הסיקון / שקע הכוח הוא העדר מוחלט של הגבלות בכל הנוגע לזמני הטעינה, היות וסוג זה של שקע יכול לעמוד בעומסים גבוהים.
מטען נייד שכזה יכול להתאים במקרה בו למשל החנייה שלכם בבית / בעבודה נמצאת בקרבה של שקע שכזה (חשוב לבדוק אותו מראש ולהבין אם הוא אדום או כחול כי מדובר בסוגי שקע שונים), ויכול גם לשמש אתכם במקרה של רכב עבודה חשמלי, או מרלו"ג שמשמש לחניית רכבים חשמליים לאורך הלילה: כך ניתן יהיה לטעון את הרכבים ללא התקנה של עמדות טעינה תוך חיסכון ניכר בעלויות. מטען זה מאפשר בחירה בין לא פחות מ-5 קצבי טעינה חד פאזיים – החל מ-10 אמפר (שיהיו שווי ערך ל-2.3 קילו וואט) ועד ל-32 אמפר (שיהיו שווי ערך ל-7.2 קילו וואט). מטען זה גם כן יכול לשמש כמטען חירום, בדומה לכבל הסבתא לעיל.
מטען נייד לרכב חשמלי עם שקע סיקון / שקע כוח באורך חמישה מטרים
חלק שני – אביזרים מומלצים לרכבים חשמליים או פלאג אין עם שקע טייפ 1
מקצתם של הרכבים החשמליים בישראל מגיעים עם שקע טעינה טייפ 1. הוא עושה את אותה העבודה שעושה שקע טייפ 2 לעיל, אבל בנוי אחרת. שקע זה הוא השקע הסטנדרטי בארה"ב, ובארץ תמצאו אותו ברכבים חשמליים דוגמת הפורד מוסטאנג החשמלית, מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין מהדור הראשון, טויוטה פריוס מהדור הראשון ועוד.
כבל טעינה לעמדת טעינה ציבורית לרכב חשמלי טייפ 1
גם כאן, בדומה למקרה של טייפ 2 – בכדי לטעון את הרכב מעמדות ציבוריות יש צורך להצטייד בכבל מבעוד מועד. במקרה של טייפ 1, נדיר שהרכב נמסר עם כבל תואם משני צידיו, ומכיוון שעמדות הטעינה בארץ ללא יוצא מן הכלל מגיעות עם חיבור טייפ 2 – יש צורך להצטייד גם כן בכבל טעינה תואם. שימו לב לפרט חשוב: כבל טייפ 1 מגיע ללא נעילה מובנית, ובתמונה תוכלו לראות בכפתור הניתוק שעל גביו חור – זה מיועד למנעול, בכדי שיהיה ניתן לנעול את הכבל לרכב ולמנוע מעוברים ושבים להתעסק בו. כבל זה מתאים גם לרכבים חשמליים וגם לרכבי פלאג אין עם החיבור לעיל. אנו ממליצים בחום להצטייד גם במנעול, במיוחד לאור מחירו הזעום ביחס למחיר הכבל.
כבל טעינה לעמדת טעינה ציבורית לרכב חשמלי טייפ 1 לטייפ 2 באורך חמישה מטרים (קצב טעינה מקסימלי של 7.2 קילו וואט)
מנעול מומלץ לשימוש בכבל טייפ 1 עם קוד ארבע ספרות מובנה
מנעול מומלץ נוסף – עם קוד מובנה של שלוש ספרות ואפשרות לבחירת צבע
מתאם קטן טייפ 1 לטייפ 2 – מתאים למטענים עם כבל טייפ 2 מובנה
אופציה נוספת, שתחסוך לכם הרבה מקום, היא שימוש במתאם במקום כבל טייפ 1 לטייפ 2. מתאם קטן זה מכיל בצידו האחד חיבור טייפ 1, ומיד חיבור זה הופך בצידו השני לחיבור טייפ 2, שמאפשר לחבר אליו מטענים בהם יש כבל מובנה – ביתיים או ציבוריים. שימו לב שבניגוד לכבל, במתאם זה אין אפשרות נעילה חיצונית – ועל כן המלצתנו היא להשתמש בו במקומות פחות הומי אדם.
מתאם קטן לרכב חשמלי טייפ 1 לטייפ 2
מטען נייד טייפ 1 ("כבל סבתא")
בדומה למטען הנייד לכבלי הטייפ 2, גם לטייפ 1 קיים מטען נייד שיכול שרצוי להחזיק ברכב לשימוש במקרי חירום. מטען זה מאפשר לבחר את קצב הטעינה (8 אמפר, 10 אמפר או 12 אמפר – כולם חד פאזי) וגם בסוג זה רשות החשמל מגבילה את השימוש במטענים כאלו לשעתיים בחיבור ישיר לקיר. שימו לב שבהגעתו ארצה יש צורך לבצע החלפה של התקע מתקע בריטי לתקע ישראלי תקני עם הארכה – החלפה שניתן לבצע בקלות ובמהירות ע"י איש מקצוע מוסמך בחנויות שעוסקות בתחום החשמל. גם במטען זה ישנו חור למנעול לצורך נעילה חיצונית.
מטען נייד טייפ 1 (כבל סבתא) באורך חמישה מטרים
מנעול מומלץ לשימוש בכבל טייפ 1 עם קוד ארבע ספרות מובנה
מנעול מומלץ נוסף – עם קוד מובנה של שלוש ספרות ואפשרות לבחירת צבע
חלק שלישי – אביזרים מומלצים נוספים
במסגרת מבחני הדרכים שערכנו, נתקלנו מפעם לפעם ברכבים בהם – למשל – לא היה אנדרואיד אוטו / אפל קאר פליי ואפילו לא ווייז מובנה במערכת הניווט. מצב זה חייב אותנו לעשות שימוש בנייד שלנו באופן ישיר ולא על ידי הקרנה על גבי מסך המולטימדיה של הרכב, ובמקרים כאלו כמובן שאנו נזדקק למתקן שיחזיק אותו במקומו על גבי השמשה או על אחד הפלסטיקים.
במידה ויש לכם צורך במתקן כזה, ההמלצה שלנו היא אחת, יחידה וחד משמעית – RAM MOUNTS. לחברה האמריקאית הזו מוניטין של שנים ארוכות בייצור מתקנים לסמארטפונים (ואפילו לטאבלטים ולפטופים!) באיכות גבוהה במיוחד, ובנוסף – יש להם אחריות לכל החיים. המתקן האישי שלי נמצא ברשותי משנת 2015, ולפני כחצי שנה החלפתי לו את ה-Suction Cup במסגרת האחריות (שימו לב שמדובר במוצר בן קרוב ל-10 שנים!), וחברת RAM שלחה לי מארה"ב עד הבית עם שליח את הרכיב הספציפי שהצריך החלפה, בלי שהוצאתי שקל. המתקנים האלו יקרים מעט יותר יחסית למה שניתן לרכוש בתחנות דלק או בחנויות ג'נריות לאביזרי רכב, אבל העלות שלהם ביחס לאיכותם ולזמן בו הם מחזיקים מעמד לגמרי שווה את זה.
מחזיק לסמארטפון של חברת RAM MOUNTS
כמעט בכל הרכבים החשמליים ורכבי הפלאג אין שנמכרים כיום בישראל ואינם מגיעים מסין, ניתן לחבר את הנייד שלנו למערכת לצורך הקרנת אנדרואיד אוטו או אפל קאר פליי. לעיתים הקרנות אלו לא מתבצעות באופן מסודר והאשם העיקרי ברוב המצבים האלו הוא כבל החיבור מהנייד לרכב – פריט כל כך קטן וטריוויאלי שיכול לקלקל לנו את החיים ברכב לחלוטין. גם כאן, בדומה להמלצה על המתקן לעיל, יש לנו המלצה סופר חמה בשבילכם – כבל USB של חברת BASEUS, זהה לזה ממנו יש לנו כמה עשרות בתיק-מבחני-הדרכים שלנו. הוא מתאים לכל סמרטפון שאינו אייפון ולמרות התעללות קשה מצידנו – ממשיך לעבוד לעילא.
כבל USB טייפ C לנייד לרכב חשמלי או רכב פלאג אין של חברת BASEUS באורך של מטר
כבל USB טייפ C לנייד לרכב חשמלי או רכב פלאג אין של חברת BASEUS באורך שני מטרים
כבל USB טייפ C צד אחד ו-USB טייפ A צד שני (כמו בתמונה), צבע שחור, באורך שני מטרים
כבל USB טייפ C צד אחד ו-USB טייפ A צד שני (כמו בתמונה), צבע אדום, באורך שני מטרים
כבל 4 ב-1 – צד אחד USB סטנדרטי ובצד השני 4 אפשרויות חיבור – גם לאייפון
הפריט הבא במדריך זה הוא אחד החביבים עלינו ביותר, והוא מיועד יותר לקוראים ביננו שמחזיקים ברכבים וותיקים בהם אין ריבוי חיבורי USB. זהו מפצל טעינה ל-USB שמתחבר לשקע המצת עם שני תפקידים: הראשון הוא טעינה של לא פחות מ-4 מכשירים, כולם בתקן קוויק-צ'ארג' 3 (שמאפשר טעינה מהירה במיוחד למכשירי סמארטפון תומכים), והשני מעניין מעט יותר – הוא מכיל בקצהו האחד (שמתחבר לשקע המצת ברכב) זוג שקעי USB, וזוג שקעי ה-USB הנוסף נמצא בקצהו של כבל מאריך שיוצא מהחלק הראשון, ומאפשר העברה שלו לאורך הרכב וחיבורו לגב של אחד המושבים. זה פתרון מעולה אם אתם נוטים להסיע לעיתים קרובות נוסעים בחלקו האחורי של הרכב ומעוניינים לספק להם אפשרות טעינה כלשהי (והיא תהיה מהירה אם המכשיר שלהם תומך בטעינה שכזו!), או אם אתם צריכים לטעון מספר מכשירים שעושים שימוש בחיבור USB במקביל.
מטען USB לשקע המצת עם 4 חיבורים וכבל מאריך להעברת שני שקעי USB לחלק האחורי של הרכב
כפי שבוודאי שמתם לב, נדיר מאוד שרכבים חשמליים או רכבי פלאג אין מגיעים עם גלגל ספייר. זהו אחד החששות של רוכשים רבים בכל הנוגע להתנהלות במקרה של פנצ'ר בצמיג, ובמקרה של רכישה של רכב חדש – הרכב יגיע לכל הפחות עם ערכת ניפוח. אבל אם רכשתם חשמלית יד 2 או רכב פלאג אין יד 2 ואין לכם ערכת ניפוח ברכב – הערכה הבאה תאפשר לכם להמשיך בשגרת חייכם גם במקרה של חלילה וחס תקר. היא מכילה את נוזל הסתימה של התקר לצד משאבה ניידת שמתחברת לשקע המצת ברכב, והיא מתאימה גם, במידת הצורך, לאופנועים. שימו לב שמיכל נוזל הסתימה הינו חד פעמי ובגמר השימוש יש לרכוש אחד חדש, או לחלופין – להזמין את הערכה מראש עם לפחות זוג מיכלי נוזל.
ערכת ניפוח לרכב חשמלי או רכב פלאג אין
הפריט האחרון בהחלט הינו המלצה חמה במיוחד לא רק לבעלי רכבים חשמליים ורכבי פלאג אין אלא לכל נהג באשר הוא, ומדובר במצלמת דרך. פה כמובן יש אין סוף של אפשרויות, אבל אנחנו בחרנו להמליץ על דגם אחד ספציפי שמאפשר צילום גם של חזית הרכב, וגם של פנים הרכב (סביבת הנהג והנוסע מלפנים): זו מצלמת דרך של חברת CedarTrap והיא עמוסה בפונקציות – צילום הדרך ברזולוציית 2K, צילום פנים הרכב ברזולוציית Full HD, חיבור WIFI ו-GPS מובנים, ראיית לילה, מצב חניה ועוד שלל פונקציות. היא תומכת בכרטיס זיכרון של עד 128 ג'יגה ומתחברת כמובן בחיבור USB.
מצלמת דרך דו כיוונית ברזולוציית 2K+FHD של חברת CederTrap
כרטיס זיכרון של סאן דיסק קלאס 10 בנפח 128 ג'יגה