מבחן רכב: סקודה אניאק קופה מציעה טוויסט עיצובי לאניאק המוכרת

סקודה אניאק קופה הגיעה למבחן מקיף, ומציגה טוויסט עיצובי מרשים ביחס לאניאק הרגילה - בעודה שומרת על אותה הפרקטיות והייחודיות של הדגם הרגיל
מבחן הווידאו המקיף לסקודה אניאק קופה החשמלית – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

סקודה אניאק היא החשמלית הראשונה של סקודה שהגיעה לישראל, בשנת 2021. את האניאק כבר בחנו בעבר, וכעת מתייצבת אצלנו גרסת הקופה המרשימה שלה. מכונית קופה, או "Coupé" בשפת המקור, היא מכונית בעלת גג משופע וחלק אחורי מקוצר. המשמעות המקורית של השם בצרפתית היא "חתוך". בסופו של דבר מדובר בבחירה עיצובית יוקרתית, שתמיד מתומחרת גבוה יותר מהגרסה "הרגילה". בהמשך המבחן נדבר על האופן בו סקודה ניצלה את התצורה הזאת, וכיצד היא התמודדה עם החסרונות האפשריים.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

אניאק קופה החשמלית

הפלטפורמה

האניאק קופה מבוססת על הפלטפורמה של קונצרן פולקסווגן לרכבים חשמליים, שעל בסיסו מפותחים גם דגמי אודי ופולקסווגן החשמליים. מדובר בפלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי עם מגוון אפשרויות סוללה והינע. לישראל, כל הדגמים המדוברים מגיעים בתצורה אחת ויחידה – גרסת הסוללה הגדולה, עליה נדבר בהמשך, ומנוע אחורי יחיד בהספק של 204 כ"ס.

תוכלו לקרוא עוד על הנושא במדריך שלנו – ההבדלים בין פלטפורמה משותפת לפיתוח ייעודי

רמות גימור של סקודה אניאק קופה

האניאק קופה מגיעה ב-4 רמות גימור, שנקראות Loft, Suite, ecoSuite , ו-Sportline. אנחנו לקחנו למבחן את גרסת ה-Sportline, הבכירה ביותר של הדגם – וגם היפה ביותר. בין השאר, תמצאו בגרסת הספורטליין גימור סיבי פחמן, פסים ועיטורים בצבע שחור לכל אורך הרכב, עיטורי Sportline בצידי הרכב, חישוקי סגסוגת בגודל 20 אינץ', כיתובים מושחרים, וגם – מסגרת מושחרת לגריל הקדמי הענק, שכל כולו תאורת קריסל LED. הרכב מגיע עם פנסי LED מלפנים ומאחור, כולל תאורת יום. מלפנים מדובר בפנסי מטריקס לד עם "מיסוך אוטומטי", ויש להם גם מתזים לניקוי עצמי, בטכנולוגיה שראינו בעבר בדגמים אחרים, דוגמת סקודה סופרב פלאגאין.

מתז לניקוי עצמי של מצלמת הרוורס – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

עיצוב אניאק קופה 

כשמביטים על הדגם מבחוץ, קודם כל רואים קרוסאובר גדול ומרווח. יש לו עיצוב דומיננטי וכוחני, שלקוח יותר מהעולם הבנזיני – ובמבט ראשון אולי לא תקלטו שמדובר ברכב חשמלי. בין כה וכה, הוא מאוד יפה, ומעוצב באופן מלוטש ומדויק. אהבתי גם את זה שקיבלנו גם את גרסת הקופה באותו הצבע הכחול העמוק (והיפהפה) של גרסת האניאק הרגילה.

גם מבפנים, הרכב לא נראה חשמלי במובחן. הוא קצת "אפרורי" ושגרתי מבפנים, אבל ברגע שמתמקדים מוצאים כל מני טריקים ושטיקים, עליהם תכף אפרט. יש הרבה מאוד אנשים שיעדיפו את זה, אבל אני אישית תמיד שמלה לראות עיצוב "נועז" יותר שקורץ לתחום החשמלי. באופן כללי, הוא מזכיר סביבת נהג של רכב שגרתי לחלוטין, שבמקרה הוא גם חשמלי, עם איבזור רב ושפע של מקומות אחסון.

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

חישוקים מעוצבים

אזור הנוסעים מלפנים

כשמתקרבים לרכב עם המפתח בידכם, פנסיו נדלקים, באופן שגרתי ברכב ברמת מחיר זו. לצד דלת הנהג יש הארה של שם המותג – סקודה, למקרה ששכחתם – ומדובר בפיצ'ר ה-welcome light שמקבל את פניכם.

הדגם כולל בין השאר מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם 3 אזורי אקלים (ופאנל שליטה לנוסעים מאחור), תאורת אווירה בעלת 10 גוונים, 2 מטריות ממותגות בשתי הדלתות הקדמיות, מקום לכרטיס ביקור על השמשה הקדמית ועוד פיצ'רים מגניבים של סקודה. הוא מגיע עם גג שמש פנורמי בכל רמות הגימור. הגג מגיע ללא וילון חשמלי, אך בתוך תא המטען מצאנו וילון בד שניתן לחבר ידנית. אנחנו כבר בסוף נובמבר בזמן הצילומים, כך שאת המבחן האמיתי הצלון הזה יעבור בקיץ הבא…

לאניאק קופה יש לוח שעונים בסיסי וקטן יחסית, בגודל 5.3 אינץ', אבל מאוד ברור. מוצג בו מד מהירות, מצב סוללה בק"מ ובאחוזים, דרגות רגנרציה, התרעה על נוסעים לא חגורים, תצוגת תמרורים (בעת חיבור למערכת ניווט) ותצוגת קרוז קונטרול אדפטיבי. כל השאר – במערכת המולטימדיה, שדרכה ניתן גם לקבוע לרכב עד כמה רוצים לטעון אותו, להגדיר הגדרות נוחות שונות ולכוון את המראות.

בנוסף, יש לו מסך מולטימדיה בגודל 13 אינץ', עם פס מגע מגניב שניתן להנמיך ולהגביל בעזרתו את הווליום. המסך מגיב להתקרבות שלכם והאייקונים "קופצים בהתרגשות". יש לו תמיכה מלאה בעברית וחיבור אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי חוטי.

מיסודו, רכב קופה הוא מרווח פחות, אבל הצליחו לעשות כאן מרווח פנים נדיב – בדומה לאניאק הרגילה, עם שינויים קלים. בקונסולה מרכזית תמצאו שתי קומות אחסון נדיבות. יש בה שני USB-C, מקום לכוסות עם פלסטיק מתכוונן, משענת יד מרכזית מתכווננת עם קליקים למיקומים, עם שטח אחסון נדיב ועמוק – ומודולרי במידה.

מבט מבפנים

חוויית המשתמש בתא הנהג

הישיבה ברכב נוחה. יש לו מושבים ספורטיביים עם פונקציית חימום, כוונון חשמלי (כולל 2 זיכרונות ותמיכה לגב התחתון), ועיסוי לגב במושב הנהג. ברמת הגימור ספורטליין הם עשויים מריפודי עור בשילוב בד אלקנטרה. ההגה נעים למגע, נוח לאחיזה וקטום בתחתית בגרסה הספורטיבית. על גביו תמצאו כפתורי שליטה על המדיה, מנופים לרגנרציה, ושליטה בקרוז קונטרול האדפטיבי דרך ידית לצד ההגה.

בנוסף, וזה החלק הכי נוח בעיני – לרכב יש כניסה והנעה ללא מפתח. לאחר שנכנסים לרכב ולוחצים על הקודן ועל הברקס, הוא מוכן לנהיגה – כמו בדגמים אחרים שבחנו, דוגמת פולקסווגן ID4, הסקודה אניאק הרגילה, אודי Q4 ועוד.

הדשבורד של הרכב מאוד גדול ומרווח. ממש רואים את מכסה המנוע ממושב הנהג, וגם הקורות של הדלתות צבועות בצבע החיצוני, וזה מוסיף עוד קצת צבע לתוך תא הנוסעים האפרורי למדי.

מבחינת המיזוג, פחות נוח בעיני שהשליטה במערכת המיזוג מתבצעת דרך מסך המגע, לאחר לחיצה על כפתור ה-Clima שתחת מסך המולטימדיה. אני תמיד מעדיפה שיהיו כפתורי מיזוג פיזיים שקל לתפעל בזמן הנהיגה. כן אהבתי את זה שהרכב אינו מגיע עם אפליקציה לשליטה מרחוק, אבל אפשר לכוון טיימר למזגן דרך המולטימדיה. נניח, להחליט שיחל לקרר כל בוקר בשעה שש ואז כשתגיעו – הרכב יהיה קריר ונעים.

תא הנהג

אזור הנוסעים מאחור

בגלל תצורת הקופה, יש קצת פחות מקום מאחור לעומת האניאק הרגילה – אבל עדיין יש שפע של מקום. התחושה היא שהישיבה קצת יותר נמוכה מבאניאק הרגילה, כתוצאה ממבנה הקופה, אבל יש הרבה מקום גם לראש וגם לרגליים. תנוחת הישיבה הרגישה לי טיפה נמוכה מידי והברכיים ממוקמות גבוהות מידי, בדומה למה שהיה במרצדס eqa ובדומה למה שקורה ברכבי קופה רבים, כחלק מכורח המציאות בתצורה זו.

בגב הקונסולה המרכזית יש מיזוג נפרד לנוסעים מאחור ושני שקעי USB-C, לצד חלונות אחוריים מושחרים ועם וילונות נגללים. יש כאן תאורה, וויי תלייה, והרצפה שטוחה לגמרי. המושבים עשויים משילוב של בד ועור, ויש כיסי אחסון בגב המושבים ובדלתות. בחלק הפנימי של משענת המרכזית במושב האחורי יש מתקן כוסות עם קפיץ, ומקום למגלשי סקי (למקרה שתרצו לעשות גיחה לחרמון בבוא העונה).

אזור הנוסעים מאחור

תא המטען ויכולות גרירה

וכאן הגענו ל"בעיה" של גרסאות הקופה – המחיר של להראות טוב הוא תא מטען קטן יותר בנפחו. אבל סקודה זו סקודה, והצ'כים הממזרים האלו תמיד מוצאים דרכים יצירתיות לפתור בעיות כאלו. יש בתא המטען הרבה פיצ'רים שאופייניים לסקודה – מקומות אחסון נוחים מאוד גם מתחת לרצפה, לחצני קיפול מהיר של המושבים האחוריים להגדלת שטח תא המטען, תאורה על גבי דלת תא המטען עצמה, שקע 12 וולט וכמה וויי קשירה, לצד המגירות השגרתיות. וגם, מדובר בתא מטען חשמלי עם דוושה וירטואלית, מה שאומר שהוא נפתח ונסגר במחוות רגל. ההבדל בנפח תא המטען בין שתי הגרסאות הוא 585 ליטר באניאק הרגילה, ו-570 ליטר בגרסת הקופה.

כתוספת לשטח האחסון, לדגם יש כושר גרירה של עד 750 ק"ג ללא בלמים, ועד 1,000 ק"ג עם בלמים.

תא מטען
מבט מאחור

מבחן אניאק קופה: מנוע וטווח נסיעה במבחן

וכעת נעבור לנתונים הטכניים של הרכב. לסקודה אניאק קופה מנוע בהספק של 204 כוחות סוס, שמניע את הגלגלים האחוריים. הוא יכול להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 8.7 שניות.

ברחבי העולם, תוכלו להשיג את האניאק קופה עם שתי אפשרויות סוללה – 60 קוט"ש או 82 קוט"ש. ארצה, מגיע רק הדגם עם הסוללה הגדולה יותר, לה טווח נסיעה מוצהר של עד 550 קילומטרים. גודל הסוללה וקצב הטעינה זהים לאניאק הרגילה ולשאר הדגמים שחולקים את הפלטפורמה.

עמדה ביתית תאפשר לטעון את האניאק קופה בקצב מקסימלי של 11 קילוואט, מה שאומר שטעינה מלאה תארוך קצת מעל כ-7 שעות. בעמדה מהירה, קצב הטעינה הוא עד 175 קילוואט.

הרכב מגיע עם שקע טעינה שממוקם מעל הגלגל האחורי, ויש לו אינדיקטור טעינה מואר.

ומה לגבי הרגנרציה? תוכלו לבחור בין 4 מצבי רגנרציה. 3 מצבים ממוספרים שנשלטים באופן נוח ביותר דרך המנופים שעל גלגל ההגה, ומצב B שנשלט דרך גיר ההילוכים – שמהווה את רמת הרגנרציה המקסימלית.

טווח הרכב בפועל מושפע, כרגיל, מאופי הנהיגה שלכם ומשימוש חכם ביכולות הרגנרציה ומצבי הנהיגה. אנחנו הגענו ל-463 ק"מ על טעינה אחת.

להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

שקע טעינה אחורי

בטיחות ומערכות עזר באניאק קופה

לסקודה אניאק מערכות בטיחות מלוטשות. היא קיבלה חמישה כוכבי מבחני ריסוק של היורו NCAP, בכלל רמות הגימור שלה. הרכב מגיע עם 9 כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב, מערכת בלימת חירום (שפעילה גם בהיתקלות עם הולכי רגל ורוכבי אופניים), זיהוי רכב ב"שטח מת", זיהוי אופניים, אופנועים והולכי רגל, בלימה אוטומטית גם בעת נסיעה לאחור, מערכת התרעה על עייפות נהג, שליטה אוטומטית על אורות גבוהים, חיישני חגירת חגורות בטיחות, סיוע בשמירה על הנתיב, מצלמת רוורס וחיישנים היקפיים. בנוסף, לרכב יש גם קרוז קונטרול אדפטיבי, הנשלט דרך ידית על גלגל ההגה (אני תמיד מעדיפה שליטה דרך כפתורים על גבי ההגה, אבל הידיות האלו מאוד נפוצות). אהבתי את זה שההתרעה של הרכב בשטח מת מופיעה כנורה נפרדת על מראות הצד, בדומה לדגמים אחרים של סקודה. 

דבר אחד שפחות אהבתי, הוא שהרכב מגיע מצלמת רוורס בלבד, וחיישנים היקפיים. למרות שהמצלמה והחיישנים באיכות טובה ועם פסי עזר לחנייה, הייתי מצפה שברמת המחיר הזאת הרכב יגיע עם מערכת 360. אבל זה כנראה עוד אחד מהחוסרים שסקודה סוחבת עוד ממשבר השבבים…

אניאק קופה מהצד השני

איך סקודה אניאק קופה נוסעת?

מיד מרגישים שהרכב חזק ולא מתאמץ בכלל. ההנעה האחורית מורגשת ותורמת ליכולות הספורטיביות של הדגם. יש לו בידוד רעשים טוב ורק במהירויות גבוהות שומעים קצת את רעשי הכביש והרוח. הבולמים האדפטיביים ממסכים את כל המהמורות בדרך ומונעים ממנו ליפול בפניות (שניתן לכוון גם למצב יותר ספורטיבי או קשיח פחות), והשליטה בהם מתבצעת דרך מערכת המולטימדיה.

נוח לנסוע בו גם למרחקים ארוכים, הישיבה נוחה ויש שפע של מרווח. בגלל שמדובר בקרוסאובר בו הישיבה גבוהה יחסית ביחס לכביש, גם יש לו שדה ראייה רחב וגם יש תחושה של שיט בספינה גדולה – גם בגלל מרחב הפנים הגדול, וגם בגלל שרואים את מכסה המנוע.

הרכב מגיע עם חיישני אור וגשם. בלילה, מערכת התאורה האוטומטית עובדת מעולה, נורות הלד חזקות מאוד והאור הגבוה מאיר חזק ולמרחקים. הרגשתי בטוחה גם בנסיעה בכביש חשוך לחלוטין.

ומבט מלפנים

מחיר סקודה אניאק קופה

מחיר סקודה אניאק קופה מתחיל מ-236,400 ש"ח. זאת בהשוואה לאניאק בתצורה הרגילה, שמחירה מתחיל מ-214,900 ש"ח. רכב המבחן, הסקודה אניאק קופה בגרסת הספורטליין, עולה 287,900 ש"ח.

בתג מחיר שנושק ל-300 אלף שקלים לדגם המבחן, אתם מקבלים רכב חשמלי גדול, מרווח, חזק, מהיר, ועם עיצוב ממש יפה, בעיקר בצבעים הנועזים. קיים ההבדל של נפח תא המטען שדיברנו עליו לאורך המבחן, אבל זה הוא מחיר היופי.

אניאק קופה החשמלית

סיכום מבחן אניאק קופה

נתחיל בנקודות לשיפור: פחות אהבתי את זה שאין מצלמת 360 אלא רק חיישני חנייה היקפיים, ואין ווישר אחורי כפי שציינתי קודם לכן – אם כי הרכב הרבה יותר אסתטי בלעדיו. בנוסף, יכלו גם לעשות עיצוב פחות שגרתי של תא הנוסעים, והיה מעניין אם כן היו מנסים לגרום לרכב להיראות כמו רכב חשמלי ולא רכב רגיל. 

אהבתי את זה שהרכב נוח מאוד לנהיגה ויש לו ביצועים ספורטיביים מצוינים. הוא ענק וגבוה, עם מושב נהג חשמלי עם חימום ומסאז', וגם הגבהה ותמיכה לגב התחתון. יש בו גם הרבה פיצ'רים קטנים וחמודים, כמו המקום למטריית סקודה והניצול החכם של מרחב הפנים. וכמובן, יש לו עיצוב מאוד יפה, דומיננטי ונעים לעין.

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

סקודה אניאק קופה בפחות מדקה – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג
לוגו אניאק קופה
לוגו אניאק קופה

מפרט טכני של אניאק קופה

הספק מנוע חשמלי: 204 כ"ס, הנעה אחורית

גודל סוללה: 82 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 11 קילו וואט

קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 175 קילו וואט

זמן טעינה ביתית: כ-7 שעות

טווח מוצהר: 550 ק"מ בטעינה אחת

טווח נסיעה במבחן: 463 ק"מ בטעינה אחת

מחיר רכב המבחן (רמת גימור ספורטליין): 287,900 ש"ח

מחיר התחלתי: 236,400 ש"ח

שגרת טיפולים: כל 15,000 ק"מ או כל שנה (לפי המוקדם מביניהם)

אחריות: שנתיים או 100,000 ק"מ על הרכב (ניתן להוסיף שנת אחריות שלישית בתשלום), 8 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)

שירות: רשת מרכזי השירות של צ'מפיון מוטורס הפזורים ברחבי הארץ

[מחיר הרכב, תנאי האחריות ושגרת הטיפולים נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]

ממבט הציפור
ממבט הציפור