צ'מפיון מוטורוס השיקה היום, 5/10/2021, את הסקודה אניאק החשמלי בישראל באופן רשמי. השקה זו נערכת כשנה לאחר צאת הדגם בעולם, וישראל היא המדינה הראשונה מחוץ לגבולות האיחוד האירופאי בה האניאק החשמלי מושק. צ'מפיון מוטורוס תייבא ארצה את גרסאת הסוללה הגדולה ביותר של האניאק – 80 קוט"ש, ב-5 רמות גימור, ובמחיר אטרקטיבי של 189,990 ש"ח לרמת הגימור הבסיסית.
מערכת הינע
מבחינה טכנית, כלל רמות הגימור זהות ומבוססות על אותו מערך הינע, שכאמור – מגיע רק עם סוללת ה-80 קוט"ש, הגדולה ביותר בהיצע של היצרנית הצ'כית. הסוללה תספיק לטווח מוצהר של כ-517 קילומטרים, היא מקוררת נוזל ויחד עם המנוע החשמלי – לסקודה אניאק ישנו הספק של כ-204 כוחות סוס מכובדים בהחלט. הרכב מסוגל לקבל טעינה בקצב של כ-11 קילו וואט בעמדת טעינה ביתית או ציבורית, אך בנוסף לכך – הסקודה אניאק שודרגה לאחרונה ביכולת קבלת הטעינה המהירה שלה, והרכבים שיגיעו ארצה וימכרו כאן ייתמכו בטעינה מהירה בקצב של עד 175 קילו וואט (לעומת 125 קילו וואט בשנת הדגם הראשונה, וברכבי ההדגמה שהגיעו ארצה). למרות שהוא לא חלק ממערכת ההינע, פרט נוסף וחשוב שכדאי לדעת על הסקודה אניאק החשמלית – במיוחד עם אתם חיים באזור עירוני צפוף ושוקלים את הרכב: לסקודה אניאק יש רדיוס סיבוב של 9.3 מטרים, נמוך יותר אפילו מהאחות הבנזינית הקטנה – הפאביה, לה רדיוס סיבוב של 9.8 מטרים. התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תארוך כ-8.7 שניות.
להרחבה על מונחים כמו קוט"ש (גודל סוללה), קילו וואט (הספק טעינה) ועוד – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
רמות הגימור
מה שעוד זהה בכלל רמות הגימור הוא רשימת האבזור המכובדת הבאה: לוח שעונים דיגיטלי, מסך מולטימדיה בגודל 13 אינץ' עם קישוריות לניידי אפל ואנדרואיד, מערכת שמע עם שמונה רמקולים, טעינה אלחוטית לנייד, זוג שקעי USB Type C, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, תאורת אווירה, מערכת בקרת אקלים, מגוון עצום של תאי אחסון ופתרונות פרקטיים (כמו שקע למטרייה קטנה בדלת הנהג, או פקק למילוי נוזל שמשות אשר הופך בעת פתיחתו למשפך), מערכת Park Assisst של סקודה ומגוון של מערכות בטיחות. רמת הגימור הבסיסית ביותר, ה-Loft, תגיע עם המפרט לעיל, ומחירה – 189,990 ש"ח. מחיר תחרותי בהחלט.
רמת הגימור הבאה – Lodge ו-Lounge – מגיעות בנוסף לרשום לעיל עם זוג שקעי USB נוספים מאחור, שקע 230 וולט (זהה לשקע קיר ביתי שיאפשר חיבור למטען לפטופ למשל), בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים עם מיזוג למושב האחורי, חימום למושבים הקדמיים, מצלמת 360 מעלות, גג שמש, וילונות מובנים בדלתות האחוריות, ואפשרות לפתיחת תא המטען עם הרגל באופן חשמלי, יחד עם ג'אנטים בעיצוב מעט יותר מושך. מחירן של זוג רמות גימור אלו – 224,990 ש"ח, והן נבדלות בינהן בעיצוב החיצוני ובעיצוב המושבים.
Suite, רמת הגימור השלישית, תציע גם תאורת אווירה עם הקרנת הלוגו של סקודה על הקרקע בקרבת דלת הנהג, כיוון חשמלי לזוג המושבים הקדמיים יחד עם זכרונות, ריפודי עור, מושב נהג עם מערכת עיסוי מובנית, משענות ראש מתכווננות לזוג המושבים האחוריים יחד עם שולחנות מובנים בקדמתם (גב המושבים הקדמיים), זוג פיצ'רים שזמינים רק ברמת הגימור הזו. בנוסף, יש כאן ג'אנט 20 אינץ' גדול יותר. המחיר – 242,990 ש"ח. גם כאן ישנה רמת גימור נוספת אשר מתומחרת במחיר הזה – Eco Suite – אשר נבדלת מה-Suite בעיצוב הפנים של הרכב ובמספר נגיעות עיצוביות חיצוניות.
רמת הגימור הגבוהה ביותר היא ה-Sportline, ובטח ניחשתם – רמת גימור זו היא בעלת דגש על עיצוב ספורטיבי יותר, כאשר כאן תוכלו למצוא בין השאר גימורי פחמן ברחבי תא הנוסעים, תאורת אווירה, גג מושחר, ספי דלתות, ג'אנטים 20 אינץ' בעיצוב ייחודי ושלדה אדפטיבית עם שיכוך רציף שאמורה לאפשר נהיגה נוחה ונעימה במגוון תנאי דרך. דגם הספורטליין הבכיר תומחר בכ-260,990 ש"ח.
זמינות הרכב לרכישה, ודברים נוספים שכדאי לדעת
ג'קי אביב, מנהל חטיבת סקודה בצ'מפיון מוטורס, מציין כי במסגרת ההשקה הגיעו ארצה כ-20 יחידות של הרכב ברמות הגימור המדוברות, אשר ישמשו כרכבי מבחן ורכבי תצוגה לצורך מתן אפשרות ללקוחות לבצע הזמנות מוקדמות של הרכב. המשלוח הגדול הראשון של הסקודה אניאק יגיע ארצה לקראת סוף השנה וצ'מפיון תחל למסור את הרכבים ללקוחותיה כבר בינואר 2022.
בנוסף, לדברי צ'מפיון מוטורס, האיחור הגיע עקב תהליך שהיצרן הצ'כי דרש לבצע של בדיקת ההתאמה של מערך ההינע החשמלי של הסקודה אניאק לארץ, והגרסה שאושרה ליבוא ארצה כרגע היא גרסאת ה-80 קוט"ש. יחד עם זאת, בצ'מפיון ציינו כי אם וכאשר היצרן יאשר – הסקודה אניאק עם גרסאות הסוללה הקטנות יותר גם יעשה את דרכו ארצה, אך השאלה העיקרית היא בכמה יתומחר. בצ'מפיון מקווים למסור כ-1000 יחידות בשנת המכירות הראשונה בארץ, בהתאם להתנהלות היבואנית והיצרנית אל מול משבר השבבים. לאניאק תנתן אחריות יצרן של שנתיים, ושנה שלישית תנתן בעלות של כ-1000 שקלים, כאשר על מערך ההינע החשמלי (סוללה, מנוע חשמלי וכו') תנתן אחריות של 8 שנים או 160 אלף קילומטרים.
בצ'מפיון מוטורס גם לא מספקים אוטומטית ללקוחות עמדת טעינה, היות והחברה לא מעוניינת לכבול את הלקוחות בהתקשרות עם גורם ספציפי, ועל כן החליטו להשאיר את אפשרות הטעינה פתוחה ללקוחות לבחירתם, בין אם ייבחרו לפנות לאחת החברות הגדולות ובין אם יבחרו לפנות לחשמלאי מורשה לצורך התקנה זו. מהלך זה נתפס בעינינו כמהלך נהדר, שיאפשר ללקוחות להחליט היכן לשים את כספם על עמדת טעינה, מה שיגרום לחברות הטעינה הגדולות והמוכרות להתחרות על הלקוחות ובכך אף לשפר את שירותן ומחירי התקנותיהן (להרחבה בנושא זה, מומלץ לקרוא את המדריך לעמדות טעינה).
מחיר גרסאת הבסיס של הסקודה אניאק, 189,990, מתומחר כך שצ'מפיון מוטורס מכוונת אותו היישר אל תוך לב ליבה של קטגוריית רכבי הפנאי החשמליים שהופיעו בישראל במהלך הקיץ – כמו היונדאי איוניק 5 והקיה נירו החשמלית, אליהן צפויה להצטרף בקרוב גם הקיה EV6, ולא נראה שהאניאק תעשה לאלו – ולאחרים בסגמנט זה, שקרובים לאניאק הן במחיר והן בטווח – חיים קלים. הרכבים יגיעו לאולמות התצוגה כבר בימים הקרובים, ואפשרות ההזמנה ללקוחות תפתח במקביל, כאשר אספקת הרכב תתבצע על ידי צ'מפיון מוטורס במהלך תחילת 2022.
מאוד רוצים את הסקודה אניאק אבל תוהים אם רכב חשמלי יתאים לכם? המדריך לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג יעשה לכם סדר!
בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג, עוברים לרכב חשמלי, תוכלו לראות את הגלריה המלאה מהשקת הסקודה אניאק החשמלי בישראל