סמארט 1 מגיעה לישראל ב-4 רמות גימור, ואני כבר בחנתי בעבר את גרסת הפרימיום שלה. הפעם לקחתי למבחן את סמארט 1 בראבוס (Smart 1 Barbus) הבכירה ביותר, לה יש הנעה כפולה. המבחן הזה יהיה קצר יותר מזה של הפרימיום, ויתמקד בעיקר בייחוד של הדגם הזה, כך שאם תרצו לשמוע על הסמארט 1 בפירוט מומלץ לקרוא ולצפות גם במבחן שלה. וכעת – בואו נכיר את גרסת הבראבוס העוצמתית.
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם
מה זה בראבוס?
נתחיל את המבחן במענה לשאלה חשובה: מה זה בכלל בראבוס? למי שלא מכיר, בראבוס היא חברה גרמנית שמתמחה בביצוע שיפורים לרכבי יוקרה, בעיקר לדגמים של מרצדס בנץ, מייבאך וסמארט – שכולן בעצם תחת אותו בעל בית. אתם בטח תוהים, למה צריך סדנה לשיפור ביצועים כשיש כבר חטיבת ביצועים למותג? אז זה נכון, למרצדס יש חטיבת ביצועים שנקראת AMG, אבל זה לא בדיוק אותו הדבר. מה שהסדנה הזאת בעצם עושה הוא לקחת רכבים קיימים או דגמים קיימים ולייצר עבורם גרסה ספורטיבית, עם מנועים חזקים יותר. השינויים מתבטאים גם בעיצוב החיצוני והפנימי, שהופך לספורטיבי ומגניב יותר, ונראה את זה תכף מקרוב.
עיצוב סמארט 1 בראבוס החשמלית
בעוד בעבר היה מדובר ברכב קטן מאוד, הסמארט החדשה הפכה למרווחת וגדולה הרבה יותר. למרבה ההפתעה של הרבה לקוחות עבר, סמארט 1 היא קרוסאובר חשמלי שדומה במימדיו למרצדס EQA, יונדאי קונה, לקסוס UX ועוד.
אני אוהבת את העיצוב של הסמארט 1, והוא מתחדד בגרסת הביצועים הזו. גם פה יש לנו את פנסי המטריקס לד האדפטיביים הרוחביים והמעוצבים, שילובי צבעים רבים, קובייתיות עגלגלה, חלונות אחוריים כהים, ידיות נשלפות וחלונות עם דלתות ללא מסגרת.
אבל יש גם הבדלים עיצוביים מסמארט 1 פרימיום שבחנתי. כאן יש לנו קליפרים בצבע אדום וחישוקי 19 אינץ' בעיצוב ייחודי לגרסה הזו, ספוילר אחורי, כונסי אוויר קצת יותר מובחנים מלפנים ודמוי כונסי אוויר מעוצבים על מכסה המנוע. יש גם שינויים עיצוביים בתוך הרכב, עליהם נפרט ממש עוד מעט. התג של בראבוס מופיע גם כן בתחתית הפגושים ובתחתית הדלתות האחוריות – ואני אוהבת את גאוות היחידה הזאת. רכב המבחן שקיבלתי מגיע בשילוב צבעים אדום-שחור מהמם, עם גג בצבע נפרד מהרכב.
וגם פה, כמו שראינו בסמארט 1 פרימיום וסמארט 3 – השלט של הדגם המעוצב ממש יפה מגיע בצבעים של הרכב! ממש אהבתי את ההתאמה גם הפעם ואת ההתייחסות לפרטים הקטנים.
יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!
המנוע
לסמארט 1 שתי אפשרויות הינע: הנעה אחורית והנעה כפולה. לפניכם אתם רואים את גרסת הביצועים בראבוס, לה יש שני מנועים שמספקים לה יחדיו 428 כ"ס. זה מאפשר לה להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 3.9 שניות בלבד.
להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי
אזור הנוסעים מלפנים
את הפירוט המלא של מה שיש בתוך הרכב תוכלו למצוא בסרטון המבחן של סמארט 1 פרימיום, אבל נעבור על זה כעת בקצרה. סמארט 1 מעוצבת היטב גם מבפנים, והיא מאוד מרווחת. בגרסת הבראבוס היא כוללת מושבי והגה בראבוס ייחודיים, עם תפירה ונגיעות אדומות, ולכל זה מתווספות גם חגורות אדומות מהממות. ההגה קטום בתחתית וכולל הרבה כפתורים שימושיים. ממש אהבתי את הנגיעות העיצוביות האלו מבפנים וזה ממש מוסיף בעיני! ולטעמי האישי זה גם שילוב צבעים מהמם, כי אני מאוד אוהבת אדום ושחור.
הדגם מגיע עם כניסה והתנעה ללא מפתח (פונקציית מפתח חכם); גג פנורמי; מראה אמצעית מתכהה כנגד סינוור; מערכת שמע של Beats שנותנת ביצועים; מערכת טיהור אוויר; זיכרונות למושב הנהגת ולמראות; ועוד.
חוויית המשתמש בתא הנהג והנוסעים
מסך המולטימדיה גדול, מעוצב יפה וכולל הרבה פונקציות. כן חסרים לי כרגיל כפתורים פיזיים לשליטה על המיזוג או חוגות, אבל יש כפתור מגע לקיצור דרך. לפחות פתחי המיזוג ניתנים לכיוונון ידני. מערכת המולטימדיה מתממשקת באופן אלחוטי עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ויש גם את השועל החמוד והמונפש שהוא העוזרת הקולית בדגם. תוכלו להפעיל אותו דרך לחיצה עליו, פקודה קולית או לחיצה על הכפתור שעל גבי ההגה.
בהגדרות במערכת המולטימדיה יש לכם אופציה לתזמן מראש את הפעלת המיזוג ברכב. לאחרונה התווספה גם אפליקציה לשליטה מרחוק בכל דגמי המותג, אבל לקחתי את רכב המבחן לפני התוספת הזו.
בדגם יש תאי אחסון רבים שמעוצבים יפה, ורובם גם ניתנים לסגירה. למשל, יש מקום לאחסון משקפי שמש, משטח גדול בתחתית הקונסולה המרכזית לאחסון תיק, ותא מקורר בקונסולה המרכזית לאחסון משקאות. ויש פה גם תשומת לב לפרטים הקטנים, כי מתוך תא הכפפות אתם יכולים לשלוף וו קטן לתלייה של תיקים או שקיות.
ונסיים בתחושת הישיבה ברכב. הכיסאות נוחים ותומכים, ושני המושבים הקדמיים ניתנים לכיוון חשמלי, וכוללים חימום. למושב הנהג יש גם זיכרונות ותמיכה לגב התחתון.
אזור הנוסעים מאחור
הרכב מרווח מאוד מאחור ונעים לישיבה. גב הקונסולה המרכזית כולל פתח מיזוג מתכוונן ידנית עם תאורה, שקע USB-C ו-USB רגיל, ועוד טיפה שטח אחסון תחתיהם. יש גם משענת יד מרכזית עם מתקן ל-2 כוסות ופתח למגלשי סקי, ידיות עם ווי תלייה, תאורה, ואחסון בדלתות – לצד כיסים בגב הכיסאות הקדמיים.
תא המטען האחורי
דלת תא המטען נפתחת חשמלית בכל הדרכים שאנחנו מכירים, כולל במחוות רגל. נפחם של שני תאי המטען ברכב לא השתנה מגרסת הפרימיום. תא המטען כאן לא כזה גדול, כי זה המחיר שבחרו בסמארט לשלם על חשבון תא הנוסעים המרווח מאוד. יש לו סף טעינה גבוה, כמו שאני אוהבת, ואין בו יותר מידי מקום (בנפח 273 ליטר, או 411 בעת קיפול המושבים האחוריים) – אבל יש מספיק לשימוש יומיומי. מתחת לרצפה יש מגירה תחתונה מרווחת לאחסון כבלים ודברים נוספים.
תא מטען קדמי ויכולות גרירה
וזה לא כל שטח האחסון, כי לרכב יש גם תא מטען קדמי. הוא נפתח ומוחזק עם מוטות טלסקופיים נוחים ויש לו כיסוי ששומר על כל מה שתשימו בתוכו. יש לו נפח קטן וחביב של 15 ליטר – ותוכלו לאחסן בו את ערכת הניפוח ועוד דברים קטנים.
בנוסף, לרכב יש יכולת גרירה של 750 ק"ג ללא בלמים, ו-1,600 ק"ג עם בלמים.
מערכת חשמלית וטווח נסיעה במבחן
לסמארט 1 יש סוללה בגודל 66 קוט"ש בכל הגרסאות, שמאפשרת לה טווח נסיעה מירבי מוצהר של 400 ק"מ בגרסת הביצועים הזו.
הרגנרציה נשלטת דרך מערכת המולטימדיה וכוללת 3 מצבים – Low, Medium ו-High. אתם יכולים להגיע אליהם באמצעות לחיצה על כפתור המגע של ההגדרות, וזו האופציה הראשונה שמופיעה. זה לא נורא כמו לדחוף את זה לעומק מערכת המולטימדיה, אבל אני תמיד מעדיפה כפתור או מנוף על גבי ההגה. בנוסף, יש גם מצב של S-Pedal המאפשר סוג של נהיגה בדוושה אחת.
הטעינה של הסמארט מתבצעת דרך שקע שנמצא מעל לגלגל השמאלי אחורי, והוא כולל אינדיקטור טעינה מואר. הטעינה הביתית מתבצעת בקצב של 22 קילוואט. הסמארט 1 היא בין הבודדות בשוק בישראל, אשר מאפשרות טעינה בקצב שכזה כסטנדרט! טעינה ביתית בקצב מקסימלי, או שימוש בעמדת AC ציבורית (כלומר – עמדה "רגילה") – יכולה לטעון את הסוללה של הסמארט בתוך פחות מ-3 שעות!!!
נכון, בשביל שתוכלו לטעון אותו בבית בקצב הטעינה המקסימלי תצטרכו לארגן תשתית של 32 אמפר תלת פאזי פנויה רק בשבילו (במקסימום), אבל גם בשימוש בעמדות טעינה ציבוריות רגילות (לא מהירות) – אתם תוכלו להשיג תוצאות מרשימות במיוחד, היות ומספיק למשל שהגעתם לאימון היומי בחדר הכושר לשעתיים, חיברתם את הרכב לעמדה ציבורית, ובגמר האימון שערך שעה וחצי הרכב כבר טעון במלואו כי ממילא הגעתם עם איזה 60% בסוללה. מדובר בעיניי בפיצ'ר שלגמרי יכול להקל באופן משמעותי על מי שמתלבט לגבי המעבר לרכב חשמלי.
בעמדה מהירה, תוכלו לטעון את הסוללה בקצב מירבי של 150 קילוואט.
במהלך המבחן אני השגתי טווח נסיעה של 345 ק"מ בין טעינות – שזה נתון סביר והגיוני ביותר. חשוב לי לציין שברכב ביצועים אלמנט הטווח אינו הדבר המשמעותי ביותר, כי ככל שתנהגו בצורה ספורטיבית יותר כך "תבזבזו" יותר חשמל. אין מה לעשות ולא ניתן ליהנות משני העולמות, ואם תרצו טווח גדול יותר אני ממליצה ללכת על אחת מגרסאות ההנעה האחורית של הדגם.
להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
בטיחות ומערכות עזר בסמארט 1 בראבוס
סמארט 1 זכתה ב-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP, ויש לה מערכות בטיחות חכמות בפיתוח משותף עם חברת מוביליי הישראלית. הרכב מגיע בין השאר עם מצלמת 360 מעלות, בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת ממש יפה, בקרת סטייה מנתיב, זיהוי רכב בשטח מת עם תיקון והתראה בשני מוקדים (על גבי המראות ובתאורת האווירה – כמו במרצדס!). בנוסף, יש לה גם סייען חנייה אוטונומי, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מערכת אזהרה בעת פתיחת הדלתות, בלימת חירום ועוד.
איך סמארט 1 בראבוס נוסעת?
ובואו נעבור לחלק הכי חשוב במבחן של סמארט 3 בראבוס – חוויית הנהיגה. ל-3 מצבי הנהיגה (חסכוני, קומפורט וספורטיבי) שראינו בסמארט 1 פרימיום מתווסף כאן מצב רביעי שנקרא, איך לא, "בראבוס". הוא דומה מאוד למצב הספורט אבל מחדד את היכולות הספורטיביות של הרכב, והופך אותו למכונת ביצועים קיצונית ועוצמתית. הרכב חזק מאוד וקל מאוד, והוא טס על הכביש בקלילות בלי "לדפוק חשבון" למשקל של הרכב עצמו או נוסעיו. המצבים נשלטים על ידי כפתור מגע שתחת מערכת המולטימדיה.
ובשביל שתוכלו ליהנות מהמצב הזה במלוא עוצמתו, אני ממליצה להפעיל בהגדרות של מערכת השמע את ההדמייה של רעש המנוע, ואז הרכב השקט הזה זוכה ל"נהמה" שמזכירה מנוע בנזין בפעולה כשאתם לוחצים על דוושת ההאצה.
הרכב עם בידוד רעשים מצוין גם מבחינת רעשי כביש וגם מבחינת רעשי רוח. הבולמים שלו על הצד הקצת קשיח יותר משום מה, מה שפחות משכך זעזועים קשים בנהיגה עירונית. יש לכם המון מרווח ושדה ראייה בפנים הרכב, ובלילה תאורת המטריקס לד מאירה לכם היטב את הכביש.
בקרת השיוט האדפטיבית נשלטת בנוחות דרך כפתורים על גבי ההגה, תוכלו לראות אותה בתצוגה העילית ובלוח השעונים תראו גם הדמייה של הרכבים סביבכם. כיוון שהיא מבוססת על מצלמות, היא מוגבלת ל-130 קמ"ש.
הגרסה הזו חזקה ומהירה יותר משמעותית מסמארט 1 פרימיום, לה הספק של 272 כ"ס ויכולת האצה של 6.7 שניות. בסך הכל גם גרסת הבראבוס נוחה מאוד ומהנה לנהיגה, וההספק שלה פסיכי – בקטע טוב, אז תנהגו בזהירות.
מחיר סמארט 1 בראבוס
לסמארט 1 יש 4 רמות גימור, שמחירן מתחיל מ-194,990 אלף ש"ח עבור רמת הגימור הבסיסית פרו+. רכב המבחן הוא מרמת הגימור בראבוס ומחירו 249,990 ש"ח. גרסת הפרימיום מתומחרת ב-219,990 ש"ח – ואילו גרסת ההשקה המוגבלת אזלה ואינה ניתנת לרכישה עוד כחדשה. כרגיל, המחירים נכונים לרגע ביצוע המבחן, ויכולים להשתנות בהמשך – ואינם כוללים אגרת רישוי או תוספת עבור צבעים מיוחדים.
סיכום מבחן סמארט 1 בראבוס
והגענו לסיכום המבחן, שהיה כאמור קצר מהרגיל. ההספק ויכולות ההאצה של סמארט 1 בראבוס הן ללא ספק גולת הכותרת של הגרסה הזו. במחיר נמוך יחסית עבור רכב ביצועים, הרכב הזה בהחלט נותן ביצועים.
גם העיצוב הספורטיבי ממש יפה בעיני, גם מבחוץ וגם מבפנים. ויש גם את האלמנטים שאהבתי בסמארט 1 פרימיום וקיימים גם פה – קצב טעינה ביתית של 22 קילוואט כסטנדרט, איבזור מפנק, מערכות בטיחות רבות, ורכב אופנתי שכיף לנהוג בו.
רוצים להתייעץ לגבי דגמי סמארט ומרצדס, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.
מפרט טכני של סמארט 1 בראבוס
הספק מנוע חשמלי של רכב המבחן: 428 כ"ס, הנעה כפולה
קצב האצה מ-0-100 קמ"ש: 3.9 שניות
גודל סוללה: 66 קוט"ש
קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 22 קילו וואט!
קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 150 קילו וואט
זמן טעינה ביתית: כ-3 שעות!
טווח מוצהר: 400 ק"מ בטעינה אחת
טווח נסיעה במבחן: 345 ק"מ בטעינה אחת
מחיר רכב המבחן (רמת הגימור בראבוס): 239,900 ש"ח
אחריות: 3 שנות אחריות (ללא הגבלת ק"מ) על הרכב. 8 שנות אחריות או 200,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)
שירות: רשת מרכזי השירות של כלמוביל הפזורים ברחבי הארץ
[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]