מבחן רכב: סמארט 3 החשמלית אפילו יותר מיוחדת מאחותה הבכורה

סמארט 3 הגיעה לישראל זמן לא רב אחרי סמארט 1 - והפתיעה מאוד. למה, אתם שואלים? כל הפרטים במבחן הרכב המלא של הדגם, ואל תפספסו את גרסת הווידאו
מבחן סמארט 3 פרימיום – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

סמארט 1 החשמלית הגיעה לישראל בסוף 2023, וכבר אז התבשרנו שהיא חלק מליין דגמים שהחברה מתכננת. את הסמארט 1 כבר בחנו, ובסמיכות למבחן התבשרנו שגם הסמארט 3 בדרך ארצה. הסמארט 3 היא למעשה גרסת הקופה של הסמארט אחד, או כך לפחות סיפרו לנו – כי ההבדלים כאן רבים מעט יותר מהעיצוב בלבד. למי שלא מכיר, מותג סמארט נמצא בבעלות משותפת של קונצרן ג'ילי ומרצדס בנץ, והאחרונה היא שאחראית על העיצוב. ויש כאן עוד אלמנט ייחודי ומעניין: זה הדגם החשמלי הראשון בתצורת קופה שמגיע אלינו מסין.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

מבחן רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
מבחן רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)

רמות גימור

בארץ תראו את הסמארט 3 ב-4 רמות גימור: Pro+ ההתחלתית, Premium, גרסת הביצועים Brabus וגרסת ההשקה המוגבלת Launch Edition. אני לקחתי למבחן את סמארט 3 בגרסת פרימיום (SMART 3 PREMIUM), שכמעט זהה לחלוטין לגרסת ההשקה – רק שגרסת ההשקה כוללת גם נגיעות אדומות באזורים שונים ברכב ועיצוב שונה לג'אנטים. אז מה דעתי על הרכב – גם בפני עצמו וגם ביחס לסמארט 1?

מבחן SMART 3
מבחן SMART 3

עיצוב סמארט 3

סמארט 3 מתגאה בכך שהיא מעוצבת בידי מרצדס בנץ – ורואים את זה מיד, גם מבחוץ וגם מבפנים. העיצוב המעוגל והחלק שלה, התנועה הגלית, הפנסים האחוריים והקדמיים, והגג המשתפל לאחור.

הסמארט 3 היא כאמור, כביכול, גרסת הקופה של הסמארט 1. או כך לפחות חשבתי עד שפגשתי את הרכב – המידות של הרכבים דומות מאוד, וגם העיצוב דיי דומה, אבל אם לומר את האמת – העיצוב של הסמארט 3 טוב בעיניי מזה של הסמארט 1. למעשה, העיצוב הוא לא ההבדל היחיד בין הדגמים, ואנחנו נראה את זה בנקודות רבות לאורך המבחן.

המכונית מגיעה עם תאורת Led קדמית, דלתות עם חלונות ללא מסגרת, חלונות אחוריים כהים, ספי דלת מוארים וידיות שקועות שנפתחות חשמלית. היא מאובזרת בחישוקי סגסוגת בקוטר 19 אינץ' עם עיצוב שונה בכל אחת מארבע רמות הגימור. גם כאן, הדגם הזה מגיע במנעד צבעים רחב, עם אפשרות לשילובי צבעים שונים בגוף הרכב והגג. אני קיבלתי אותה בגוון הכסוף המטאלי, ואהבתי שגם המפתח תואם את צבע הרכב – בדומה למה שהיה לנו בסמארט 1. הסמארט 3 הזכירה לי מאוד בחלקה האחורי את המרצדס EQC, שנבחנה אצלנו בעבר הרחוק. ובכלל מדובר לדעתי בעיצוב מגניב, ייחודי אבל לא מנקר עיניים בצורה מוגזמת.

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

מבט מהצד (צילום: פלאג מג)
מבט מהצד (צילום: פלאג מג)

אזור הנוסעים מלפנים ב-Smart 3

הסמארט 3 מעוצבת היטב גם מבפנים, והיא מאוד מאוד מרווחת. גם בעיצוב וגם בפונקציונאליות היא מרגישה לי כמו רכב שפונה לקהל חובב יוקרה ולייפסטייל. יש בתוכה דגש חזק על סטייל ועל טכנולוגיה. רמת הגימור של כל החומרים ברכב מאוד מאוד גבוהה, והעיצוב שלהם נהדר – וממש מזכיר את דגמי מרצדס החשמליים. והרכב כולל גם פיצ'רים רבים שראינו כבר במרצדס.

במבחן הווידאו הקדשתי זמן ממושך למעבר על הרבה מאוד פיצ'רים בתוך הרכב, אז אם תרצו לראות בעצמכם מה הרכב מציע מומלץ לצפות במבחן המצולם (בתיאור הסרטון תמצאו סימניות שיאפשרו לכם לדלג לקטעים שאתם רוצים לצפות בהם). בואו נעבור עליהם כאן בקצרה יחסית.

בחלל הפנים תמצאו הגה מעוצב היטב עם כפתורי שליטה, גג פנורמי עצום וכהה, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית, מערכת שמע טובה וחזקה של Beats עם 13 רמקולים, מערכת לטיהור אוויר, ותאורת אווירה בשלל גוונים – שנראית מיליון דולר בלילה, ומגיעה אלינו היישר מאחת מבעלות הבית.

לוח השעונים החכם של הרכב גם הוא כולל תצוגה מפורטת, שכוללת הדמייה של הרכבים סביבכם, כמו שראינו בסמארט 1, זיקר 001, ואקספנג P7. הוא ממשיך את הקו העיצובי של מערכת המולטימדיה, וכולל גם תצוגות שמתחלפות בהתאם למצב הנהיגה שלכם. מעל להגה וללוח השעונים תראו את התצוגה העילית, שכוללת את תמרורי המהירות, המהירות שלכם והנחיות ניווט – ויש לה גם מצב "שלג" עם ניגודיות גבוהה וכתומה של התצוגה.

אזור הנהגת והנוסעים מלפנים
אזור הנהגת והנוסעים מלפנים

חוויית המשתמש בתא הנהגת והנוסעים

הכניסה שלנו לרכב כבר מתחילה טוב, עם כניסה והתנעה נוחה ללא מפתח (שקיימת גם בדגמי טסלה, סקודה אניאק קופה, פולקסווגן ID4, ועוד). מחכה לנו בפנים גם עוזרת קולית, שהפעם החליפה את צורתה משועל אדמוני לצ'יטה בריטית חמודה. הצ'יטה הזאת תופיע לכם מפעם לפעם על גבי מסך המולטימדיה כאשר היא מבצעת פעולות שונות ומשונות – כמו לשבת על מושב הנהג עם מיזוג אוויר עוצמתי לכיוונה בזמן שאתם מחליטים על איזה עוצמה להפעיל את המזגן, ממש כמו חתול במציאות. את האנימציות המשעשעות האלו מבצעת הצ'יטה במסגרת מסך מולטימדיה ענק בגודל 12.8 אינץ', שמעוצב נהדר וכולל המון פונקציות, שתוכלו לראות בהרחבה במבחן הווידאו. המערכת מתממשקת באופן אלחוטי עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי ומתפקדת נהדר.

המסך כולל תחתיו מספר כפתורי מגע לגישה מהירה לפונקציות כמו מצבי נהיגה, מיזוג, ועוד. לצערי השליטה במיזוג עדיין מתבצעת דרך מסך המולטימדיה ולא חוגה פיזית. וגם פה, כמו שנהיה מאוד נפוץ בעולם הרכב החשמלי, כיוון המראות מתבצע דרך מסך המולטימדיה ולא באמצעות כפתור פיזי – אבל הוא כולל גם זיכרונות. מנגד, כיוון המראות זה משהו שמתבצע ברוב המקרים פעם אחת בהתאם לפרופיל ובשאר הפעמים זה כבר עובד לבד ועצמאית. ויש לנו פה בונוס ענק – כי פתחי המיזוג ניתנים לכיוון ידני! והם גם ממש יפים – גם כאן, תזכורת לאחת מבעלות הבית, בעיקר עם שורת שלושת הפתחים המרכזית.

באוטו יש הרבה שטחי אחסון, שמעוצבים בטוב טעם – כולל קונסולה מרכזית ענקית עם מלא מקום, שממש מפרידה בין שני הנוסעים מלפנים. יש גם משטח טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, מתקן לשתי כוסות, ועוד. ובדומה לסמארט 1, גם פה יש מקום למשקפי שמש.

מבט לתוך הרכב
מבט לתוך הרכב

אזור הנוסעים מאחור

ביחס לרכב קופה הרכב מאוד מאוד מרווח גם מאחור, ויש בו המון מקום ומרחב מחייה. בדרך כלל ברכבי קופה לא ממש נעים לנו לשבת מאחורה והראש שלנו מהר מאוד נתקע בתקרה, וכאן לא קרה כלום – כי הסמארט 3 היא מאוד מרווחת, וכוללת הרבה מרווח לראש וגם מרחב סבבה לגמרי לרגליים.

בנוסף תמצאו מאחור גם פתחי מיזוג, חיבורי usb, משענת יד מרכזית עם מתקן לכוסות ומקום למגלשי סקי, ידיות, מתלים, תאורה, ואחסון בדלתות ומאחורי הכיסאות.

אזור הנוסעים מאחור
אזור הנוסעים מאחור

תא המטען האחורי של סמארט 3

תא המטען של הדגם נפתח חשמלית באמצעות המפתח, מערכת המולטימדיה – וגם בלחיצה במרכז האות a בהבלטת שם המותג Smart בגב הרכב. זה עיצוב חכם ומגניב בעיני! הוא כולל שקע מצת, תאורה, ווי קשירה, רשתות, ידיות ווילון על מסירה.

תא המטען של הסמארט 3 לא גדול מדי, אך הוא בהחלט סביר בגודלו. זה המחיר שבחרו בסמארט לשלם על חשבון תא הנוסעים אדיר המימדים והסופר מרווח של הרכב – וזה גם מהאילוצים של רכבים בתצורת קופה. יש לו סף טעינה גבוה ובאופן מפתיע גם נפח אחסון גדול יותר מזה של הסמארט 1 (בנפח 370 ליטר, לעומת 313-323 ליטר בסמארט 1). מתחת לרצפה יש מגירה תחתונה עם די מקום לאחסון כבלים ודברים נוספים.

בנוסף, לרכב יש כושר גרירה מקסימלי של 750 ק"ג ללא בלמים, ו-1,600 ק"ג עם בלמים.

תא המטען האחורי
תא המטען האחורי

תא המטען הקדמי של סמארט 3

ובדומה לסמארט 1, גם פה יש לנו תא מטען קדמי! בנפח קטן וחביב של 15 ליטר – בו תוכלו לאחסן את ערכת הניפוח או טייקאווי שאתם רוצים לשמור חמים וטעים. הוא נפתח בקלות עם מוטות טלסקופיים, ויש לו כיסוי ששומר על כל מה שתשימו בתוכו במקום. הפתיחה של מכסה המנוע מתבצעת על ידי משיכה כפולה של הידית בצד שמאל של אזור הנהג בתחתית הרכב, והיא ניתנת לביצוע רק כאשר דלת הנהג פתוחה.

‏‏תא המטען הקדמי
‏‏תא המטען הקדמי

הפלטפורמה

כל דגמי המותג מתבססים על הפלטפורמה החשמלית הייעודית של ג'ילי, שנקראת SEA (ר"ת Sustainable Experience Architecture), וניתנת לשימוש ברכבים מסגמנטים שונים. ה-SEA מחולקת להרבה תתי פלטפורמות. ראינו אותה בזיקר X, זיקר 001, סמארט 1, והיא משמשת גם את וולוו EX30 ודגמים חשמליים אחרים של הקונצרן. כרגיל, הדבר מאפשר יצירה של רכב שמתוכנן בראש ובראשונה להיות חשמלי – ולנצל בחוכמה את מרחב הפנים שלו, שטח האחסון ואף המבנה שלו. תוכלו לקרוא עוד על הנושא בכתבה שלנו: ההבדלים בין פלטפורמה משותפת לפיתוח ייעודי.

סקירה סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
סקירה סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)

מנוע

לסמארט 3 יש שתי אפשרויות הינע: הנעה אחורית והנעה כפולה. לגרסה שלקחתי ישנה הנעה אחורית בהספק של 272 כוחות סוס, והיא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5.8 שניות בלבד. ההספק זהה לזה של הסמארט 1 (וגם לדגמים אחרים של הקונצרן, כמו זיקר X), אבל קצב ההאצה שופר.

להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

ביקורת רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)

מערכת חשמלית

המערכת החשמלית של הסמארט 3 לא שונה בהרבה מזו של הסמארט 1. לסמארט 3 יש סוללה בגודל 66 קוט"ש, שמספיקה לטווח מוצהר של עד 445 ק"מ בגרסה זו.  

בגזרת הרגנרציה, לרכב יש 2 מצבי רגנרציה, רגילה וחזקה, שנשלטים רק על ידי לחיצה על כפתור המגע של ההגדרות, וזו האופציה הראשונה שמופיעה. זה לא נורא כמו לדחוף את זה לעומק מערכת המולטימדיה, למרות שבכל מקרה ועם כל השיקולים העיצוביים היינו מעדיפים כפתור או מנוף על גבי ההגה.

בנוסף, יש גם דרגה שהיא בעצם סוג של נהיגה בדוושה אחת – מצב ה-S Pedal. במצב הזה הרגנרציה היא הכי חזקה שאפשר, אבל אינה מביאה את הרכב לעצירה מלאה. למרות זאת, היא נוחה לשימוש ויעילה.

הטעינה הביתית בסמארט 3 היא בדרג הגבוה ביותר שתוכלו להשיג – 22 קילוואט. זו אופציה נדירה ביותר בשוק הישראלי נכון לזמן הצילום, והסמארט 3 מגיעה איתה כסטנדרט. משמעות הדבר היא שבעמדה תומכת – 32 אמפר תלת פאזי – תוכלו לטעון את הסמארט 3 מ-0 מוחלט ל-100% תוך 3 וחצי שעות בלבד. עמדה ביתית בקצב של 11 קילו וואט (16 אמפר תלת פאזי) תאפשר טעינה מלאה של הסוללה בקצת יותר זמן – סדר גודל של כ-7 שעות.

בעמדה מהירה, ניתן לטעון את הסוללה בקצב מירבי של 150 קילוואט. טעינה מ-10-80% בעמדה מהירה מתאימה תיקח סדר גודל של כ-30 דקות. 

מבחינת הטווח במהלך המבחן, אנחנו השגנו נתון מאוד מעניין של 381 ק"מ – ונתון זה הושג דווקא בתנאי שרב מחריד במיוחד. הנתון קרוב לטווח המוצהר, מה שהופך אותו למרשים אף יותר בהתחשב בתנאי החום ששררו בזמן צילומי המבחן, והמיזוג שפעל בתפוקה מלאה, אך שימו לב שיכולים להיות שינויים בטווח בהתאם לאופן הנהיגה שלכם וכמובן בהתאם למזג האוויר החיצוני. כרגיל, ככל שתכירו את הרכב יותר, תנהגו בו יותר, תהיו עדינים ותסעו על כל מצבי החיסכון באנרגיה – כך תשיגו טווחים טובים יותר.

בנוסף, הרכב תומך ב-V2L. מה זו בעצם הפונקציה הזאת, ואיך משתמשים בה? עקב המצב הבטחוני הכנתי מדריך לרכב חשמלי בתרחיש עלטה ובזמן הפסקות חשמל ארוכות, והיא קיימת גם בגרסת וידאו. כדי להשתמש בפונקציה ולספק חשמל למכשירי חשמל חיצוניים עליכם לרכוש מתאם ייעודי.

להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

שקע הטעינה של SMART 3
שקע הטעינה של SMART 3

בטיחות ומערכות עזר

סמארט 3 זכתה ב-5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP, ויש לה מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות רבות – שמתפקדות מצוין. הרכב מגיע בין השאר עם מצלמת 360°, בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת ממש יפה ומוגבלת ל-130 קמ"ש (היות והיא מתבססת על אותן המצלמות); בקרת סטייה מנתיב; וזיהוי רכב ב"שטח מת" עם תיקון והתראה בשני מוקדים (על גבי המראות ובתאורת האווירה שמקיפה את הרמקולים) – כאשר הזיהוי כולל גם כלי רכב דו גלגליים.

בין מערכות הבטיחות והעזר הקיימות ברמת הגימור פרימיום ומעלה תמצאו גם מערכת אזהרה בעת פתיחת הדלתות, בלימת חירום, חיישני חנייה היקפיים, חנייה אוטונומית, סיוע לזחילה בפקק, בלימה אוטונומית בעת נסיעה לאחור, מערכת לניטור עייפות הנהג, אורות גבוהים אוטומטיים, 7 כריות אוויר, ועוד.

ביקורת סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
ביקורת סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)

איך סמארט 3 פרימיום נוסעת?

לדגם יש 3 מצבי נהיגה, אשר נשלטים על ידי כפתור מגע תחת מערכת המולטימדיה – שזה לא הכי נוח אבל לפחות יש את כפתור קיצור הדרך הזה.

הרכב עם בידוד רעשים פנטסטי גם בכל הנוגע לרעשי כביש וגם לרעשי רוח, ויש לו בולמים על הצד הקצת קשיח יותר. תאורת המטריקס LED שלו עובדת כרגיל מצוין בכבישים חשוכים, בדומה לדגמים אחרים של סמארט ומרצדס – ולדעתי זו אחת מתאורות הדרך הטובות ביותר שיש כרגע בשוק החשמלי. 

המנוע תפור היטב למימדי הרכב, הנסיעה חלקה מאוד ויש המון מרווח ושדה ראייה בפנים הרכב. בדומה לאחיו למותג, הוא כיפי מאוד לנהיגה ומתנהל בכביש בצורה פשוט מצוינת. ביננו, נהניתי מאוד לנהוג בסמארט 1 – והסמארט 3 באיזה שהיא צורה בלתי מוסברת מצאה חן בעיניי בגזרת חווית הנהיגה מעט יותר!

איך סמארט 3 פרימיום נוסעת?
איך סמארט 3 פרימיום נוסעת?

מחיר סמארט 3

מחיר סמארט 3 החשמלית החדשה בישראל מתחיל מ-204,900 ש"ח לגרסת ה-PRO+, ו-224,900 ש"ח עבור רכב המבחן – שהוא מרמת הגימור Premium. עבור גרסת הפרימיום של 25th Anniversary Edition תשלמו 234,900 ש"ח, וגרסת הבראבוס מתחילה מ-249,900 ש"ח.

המחירים הם כמובן לפני אגרת רישוי (בסך 567 ש"ח) ותוספות על צבעים מיוחדים.

מחיר סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
מחיר סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)

סיכום ביקורת רכב סמארט 3

לקחתי את הסמארט 3 כשאני חושבת לעצמי – הנה מגיעה אליי עוד גרסת קופה של מכונית חשמלית מוצלחת. הלכה למעשה, הסמארט 3 גילתה לי בעיקר שהיא לא "סתם" גרסת קופה, אלא פשוט רכב מאוד שונה. היא מעוצבת באופן שונה, והיא גדולה ומרווחת, טכנולוגית מאוד, ומשדרת יוקרה גם מבחוץ וגם מבפנים.

התנהגות הכביש של הסמארט 3 פשוט מצוינת וכיף מאוד לנהוג בה. וכשסיימתם לנהוג, תוכלו לטעון אותה די מהר מאפס מוחלט למאה אחוז בעמדה ביתית. אני חייבת להודות שעל אף העובדה שמדובר בפלטפורמה זהה וברכב שביסודו התחיל מאותו שולחן השרטוטים, הסמארט 3 הרגישה לי רכב שונה בהרבה מאוד היבטים, מאוד לטובה. זו הפעם הראשונה שאני בוחנת גרסת קופה של רכב שנבחן אצלי בעבר, ואני מרגישה שמדובר במשהו באמת שונה ואחר.

מבחן סמארט 3 פרימיום בפחות מדקה – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

רוצים להתייעץ לגבי דגמי Smart, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

לוגו אחורי סמרט 3 (צילום: פלאג מג)
לוגו אחורי סמרט 3 (צילום: פלאג מג)

מפרט טכני של סמארט 3

הספק המנוע של רכב המבחן: 272 כ"ס, הנעה אחורית

גודל סוללה: 66 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 22 קילוואט

קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 150 קילוואט

זמן טעינה ביתית: מ-0% ל-100% תוך כ-3.5 שעות (בקצב של 22 קילוואט) או כ-7 שעות (בקצב של 11 קילוואט)

טווח מוצהר של רכב המבחן: 445 ק"מ בטעינה אחת

טווח נסיעה במבחן: 381 ק"מ בטעינה אחת

מחיר רכב המבחן: 224,900 ש"ח (רמת הגימור פרימיום)

אחריות: 3 שנות אחריות (ללא הגבלת ק"מ) על הרכב. 8 שנות אחריות או 200,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבינהם).

שירות: רשת מרכזי השירות של כלמוביל הפזורים ברחבי הארץ

תדירות טיפולים: כל 30 אלף ק"מ או אחת לשנתיים (לפי המוקדם מבניהם).

[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]

ביקורת רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)
ביקורת רכב סמארט 3 פרימיום (צילום: פלאג מג)