הנה שילוב שאנחנו לא רגילים לכתוב עליו, אבל משמח אותנו מאוד לעשות זאת בכל זאת: טסלה ורכבי עבודה חשמליים. תחום זה זוכה לסיקור אצלנו ככל שניתן, על אף התקדמותו האיטית יחסית לתחום הפרייבטים, וטסלה כמו טסלה – גם היא יצרה לעצמה דריסת רגל בתחום זה בתוך תודעת הציבור כבר לפני חמש שנים – כשהוצגה לראשונה הטסלה סמי: ראש גורר חשמלי פרי היצרנית שהפכה את עולם הרכבים החשמליים על פיו.
אז כן, חמש שנים תמימות חלפו מאז ההצגה הראשונה של הדגם, וכבר במהלך הקיץ החלו לצוץ ידיעות עיקשות על כך שאחרי כל הזמן הזה הפיתוח הסתיים, פסי הייצור נבנו, והדיבור היה על כך שראשוני הרכבים יימסרו ללקוחות כבר בראשון לדצמבר 2022 – כאשר הלקוח הראשון לקבל את הטסלה סמי הוא תאגיד פפסיקו. והנה אנחנו מספר ימים אחרי תאריך זה, ובניגוד לדדליינים שטסלה קובעת לעצמה בדרך כלל – בזה היא עמדה, ובאירוע שנערך בנבאדה בראשון לדצמבר נמסרו משאיות הטסלה סמי הראשונות.
כבר מבחוץ רואים שמדובר כאן ברכב אחר שהונחה על ידי קו מחשבה תכנוני שונה לחלוטין מהמקובל בשוק. על אף המראה העיצובי האופייני לתחום המשאיות האמריקאיות (משאיות "אף", בניגוד למשאיות "טלוויזיה" שנפוצות בישראל ובאירופה ובהן הקבינה נמצאת מעל למנוע ולא מאחוריו), הטסלה סמי נראית שונה מאוד מכל משאית אחרת שנעה על הכבישים. היא גם בנויה באופן שאמור להיות יעיל מבחינה אווירודינאמית, וגם תא הנהג שלה – בדומה לדגמי הפרייבט של החברה – מינימלסיטי ביותר, ומכיל מושב אחד בלבד.
אבל מה שבאמת הדהים את עולם הרכב הכבד באירוע המסירה היה הצהרתו של אילון מאסק על כך שהטסלה סמי חצתה מרחק של כ-800 ק"מ, כאשר היא גוררת נגרר במשקל של 37 טונות. יכול להיות שתצתרכו לחזור על השורה הזאת שוב – כי בעוד שאנחנו כאן התלהבנו מהמרצדס ספרינטר החשמלית שביצעה ניסוי "על יבש" לאורך 475 ק"מ, בטסלה חיברו את ראש הגורר שלהם לנגרר עמוס לעייפה, ונסעו – כנראה – עד שנגמר החשמל בסוללות. מרחק זה הינו חסר תקדים בעולם הרכב הכבד החשמלי, וגם וולוו – ששולטת בתחום המשאיות החשמליות (הן באירופה עם דגמי ה-F והן בארה"ב עם דגמי ה-VN) – לא מצליחה לדווח על מספרים שכאלו.
בואו נדבר על כמה נתונים טכניים שגם כן עלולים לסחרר אתכם, בעיקר אם אתם מכירים נתונים טכניים של משאיות חשמליות אחרות: טסלה אומנם לא מפרסמת נתונים שכאלו בריש גלי, אבל בכדי להבין את העוצמה של הדבר הזה בואו נתייחס קודם כל למשקל: ללא שום נגרר, משקלה העצמי של המשאית הזו עומד על טווח שבין 5 ל-10 טונות, בהתאם לגודל הסוללות שלה. והיא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-5 שניות. כן, רבותי – מדובר כאן במשאית, במשקל שמתחיל מכפול מהחשמלית הממוצעת שנעה בכביש, והיא משיגה תאוצה שכזו במהירות דומה לזו של היונדאי איוניק 5 הנעה כפולה או של הג'נסיס GV60 במצב בוסט. אם תרתמו אליה עגלה במשקל הנשיאה המקסימלי, היא תאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 20 שניות – ואנחנו מדברים כאן על משקל כולל של מעל ל-40 טונות שמאיץ במהירות שכזו…
כל הכוח הזה מגיע משלושה מנועים חשמליים – אחד שמניע את הסרן המרכזי, ושניים נוספים שכל אחד מהם מניע גלגל על גבי הסרן האחורי. תצורת ה-6X4 הזו מספקת עפ"י ההערכות בין 400 ל-600 כ"ס, ולב ליבה של המערכת הוא חבילת סוללות אדירה – הגדולה ביותר שיצא לנו לדווח עלייה כאן בפלאג מג – שעפ"י ההערכות, מגיעה עד ל-900 קוט"ש בגרסת הטווח הגבוה ביותר של הטסלה סמי. סתם ככה להשוואה, רוב החשמליות בשוק בישראל כיום עם טווחים של 400 ק"מ+- מכילות סוללות בגדלים של 70-80 קוט"ש.
לא בטוחים מה המשמעות של קוט"ש? מילון המושגים החשמלי יעשה לכם סדר!
את כל הסיפור הזה כמובן שצריך לטעון איך שהוא, לא? אז עפ"י הצהרת טסלה, הסמי תוכל להטען באמצעות מטען מהיר עד ל-70% בתוך כ-30 דקות. החברה לא שחררה יותר מידי פרטים על איך בדיוק דבר כזה צפוי להתבצע כאשר מדובר בכמות סוללות שמכילה בתוכה כ-900 קוט"ש, אך מזה זמן מה שבמקביל לשמועות על השקת המשאית, ישנו גם רעש רב סביב מטען-על חדש שהחברה עובדת עליו וצפוי להיות מותאם במיוחד לטסלה סמי, מטען שעפ"י החישוב כאן – צפוי לאפשר קצב טעינה של מעל למגה וואט (1000 קילו וואט!!). לשם השוואה – המטען המהיר ביותר כיום לטעינה מהירה "שגרתית" הוא ה-Terra360 של ABB, שמסוגל לטעון בקצב מקסימלי של… 360 קילו וואט.
להרחבה בנושא של עמדות טעינה – מומלץ לעיין במדריך לעמדות טעינה ובאיך מתקינים עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי?
נושא שלגביו לא נשמע יותר מידי מידע הוא נושא הנהיגה האוטונומית: במהלך אירוע המסירה, לא אוזכר כלל האם לטסלה סמי ישנן יכולות האוטופיילוט או ה-FSD של החברה, שכן קיימות ברכביה הפרטיים כאופציה לרוכשים. יתכן שמדובר בנושא רגולטיבי, ובהתחשב בקו המחשבתי שעומד מאחורי דגמי טסלה בשגרה – לא מן הנמנע שאפשרויות אלו יהפכו לזמינות בעתיד הלא רחוק באמצעות עדכון תוכנה פשוט.
מחירה של הטסלה סמי עומד על 150,000 דולרים לגרסת ה-480 קילומטרים, או 180,000 דולרים לגרסה עם סוללת הענק שתאפשר טווח של 800 ק"מ. בנוסף, 1000 המשאיות הראשונות שישוחררו ללקוחות – בדומה לשאר דגמי החברה – ישוחררו כ-Founders Edition ("מהדורת המייסדים"), שעד כה – לא ברור מה הם התפנוקים שיקבלו מזמיני אחת מ-1000 המשאיות הראשונות. מהדורת המייסדים הראשונית תעלה 200,000 דולרים, ורוכשיה ידרשו לשלם את מלוא הסכום מראש – בעוד שמי שרוכש את המשאית שלא בגרסה זו, נזקק "רק" למקדמה בסך 20 אלף דולרים. צבר ההזמנות של הטסלה סמי נושק ל-900 נכון לזמן כתיבת שורות אלו.
יכול להיות שעד לכאן אתם שואלים את עצמכם – "מתי בארץ?". לצערי, אין לי בשורות טובות במקרה זה: מניסיוני בתחום הרכב הכבד – אני מעריך שמשאית זו לא תעשה את דרכה ארצה כלל בגלל נושא האורך. משאית זו מיועדת לשוק האמריקאי, עם המבנה הקלאסי של מנוע-לפני-קבינה (על אף שהמנועים כאן נמצאים בכלל מתחת לצלחת הגרירה), היא ארוכה יותר ממקבילותיה האירופאיות – בהן המנוע נמצא מתחת לקבינה. בארה"ב אורך הנגרר נמדד בפני עצמו בלבד, בעוד שבאירופה (ובישראל) – מה שנחשב הוא האורך הכולל, שעומד על כ-18 מטרים למשאית + נגרר. שימוש במשאית כמו הטסלה סמי בישראל מצמצם משמעותית את אפשרויות הגרירה והרווח של הנהג / בעל המשאית.
דווקא בגזרת המחיר קשה לומר שתהינה בעיה – משאיות פטורות באופן מלא מכל סוג שהוא של מס שאנחנו מכירים מעולם הרכבים הפרטיים, ואפילו כאשר משווים אותה למחירן של משאיות דיזל אירופאיות – הטסלה סמי תחרותית מאוד. השוואה זו הופכת לקיצונית פי כמה כשלוקחים את פערי העלויות בטיפול בין משאית חשמלית שכזו למשאיות דיזל. יחד עם זאת, את הכתבה אסיים בלציין שאני מחזיק אצבעות שאולי, יום אחד, כן נראה את הטסלה סמי מתגלגלת בכבישי ישראל – או, רחמנא ליצלן – שנראה גרסה אירופאית שלה…
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הטסלה סמי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!