בעולם הרכב החשמלי כמו בעולם הרכב החשמלי, לא עובר יום בלי שטסלה, חלוצת יצרניות הרכב החשמלי האמריקאית, תעלה לחדשות. קצת קשה לעקוב אחרי החדשות האלו מידי יום ביומו, ועל כן – אספנו עבורכם מקבץ עדכונים שקשורים ליצרנית האמריקאית מהתקופה האחרונה, וייתכן שחלק מהעדכונים האלו יהיו בשלב כזה או אחר רלוונטיים גם לטסלה בישראל.
טסלה סייברקוואד – הטרקטורון של טסלה – נרשם כסימן מסחרי, כנראה לקראת שיווק וייצור
בשנת 2019, טסלה השיקה את הטסלה סייברטרארק שלה, הפיקאפ החשמלי עם העיצוב החריג במיוחד. אותו הסייברטראק נדחה לאחרונה לסוף 2022, אך היה דבר אחד שלגביו טסלה שמרה על דממה מוחלטת: בעת הצגת הסייברטארק, לקראת סוף ההשקה, הוצג הטרקטורון כדרך להדגמת יכולת ההעמסה של חלקו האחורי של הסייברטארק. מאז ועד כה, כאמור, טסלה שמרה על שתיקה, אך כעת – מסמכים שטסלה הגישה מעידים כי בסוף חודש ספטמבר, החברה ביקשה לרשום את השם של הטרקטורון כסימן רשום, מה שמעיד, כפי הנראה, על המשך הפעילות בכיוון זה – פעילות שטסלה הודיעה עוד בעבר שהיא מתכננת – שיווק של הטרקטורון, או כאופציה למי שמזמין את הסייברטראק, או ככלי לרכישה בנפרד. נציין רק כי אב הטיפוס אשר הוצג בהשקת הסייברטראק, היה טרקטורון יאמהה פרדטור – טרקטורון שמיועד לשוק האמריקאי – עליו הולבשה מערכת הינע חשמלית של יצרנית האופנועים זירו, אך העיצוב – כולו טסלה.
טסלה תובעת לקוח סיני שרכש טסלה מודל S, אחרי שהלקוח תבע את טסלה וזכה בתביעה אך המשיך להוציא את דיבתה ברשת
סיפור מעט משונה מגיע מסין – אדון סיני אחד בשם האן צ'או ניגש ביום בהיר לסוכנות טסלה ורכש טסלה מודל S משומשת, תחת תוכנית המכירות המשומשות של טסלה. ללקוח הובטח מעל ומעבר לכל ספק כי הרכב היה תקין לחלוטין ולא עבר שום תאונות או טראומות, הלקוח שילם, חתם והמשיך הלאה בחייו עם המודל S שאותה רכש. שלושה חודשים לאחר הרכישה, המודל S החלה להפגין התנהגות לא אופיינית של כיבוי מוחלט בזמן נהיגה. האן ניגש עם הרכב למוסך טסלה המקומי, וכל ניסיונותיו לבקש מטסלה להחליף את רכבו העלו חרס – טסלה הסכימה אך ורק להחליף חלקים בלתי תקינים, לטענתה.
האן לא היה רגוע, ולקח את המודל S שלו למוסך שאינו קשור לטסלה, שם בשרו לו בשורה מרה מאוד – הטסלה עברה תאונה קשה בחלקה האחורי, וישנם סימנים ברורים של חיתוך והלחמת חלקי שלדה באחד מצדדיו האחוריים של הרכב. האן תבע את טסלה בסכום של מיליון יואן סיני – 150 אלף דולרים – ובית המשפט מצא את טסלה אשמה, וזו חוייבה לשלם להאן פיצויים. התביעה הסתיימה ב-17 בספטמבר 2021, והאן חשב שחייו ימשיכו הלאה כרגיל, אך טסלה הכינה לו הפתעה: עשרה ימים בלבד לאחר סיום המשפט, טסלה הגישה תביעה חדשה, בגובה של 780 אלף דולרים כנגד האן, בטענה כי זה מוציא את דיבתה של טסלה ברחבי הרשת, למרות סיום ההליך המשפטי. לצערנו, אין לנו הבנה משפטית מספקת, בטח ובטח לא בתחום המשפט הסיני, אך נמשיך לעקוב אחרי הנושא, ככל שיעלו לגביו ידיעות, ונאחל להאן לבדוק רכבים משומשים שהוא מעוניין לרכוש, גם אם הם ממקומות מוסמכים – ולטסלה להמנע מלהכנס ראש בראש עם לקוחות באופן פומבי, כי זה פשוט נראה רע.
טסלה טוענת כי ריביאן גנבה סודות מסחריים הקשורים לסוללות, ייצור ושיווק באמצעות עובדים לשעבר
מקרה משפטי נוסף בו טסלה מעורבת, הפעם בארה"ב – בחברה הגישו כבר לפני מעל שנה תביעה כנגד ריביאן (מי שהשיקה לאחרונה את הריביאן R1T) בטענה כי ריביאן מנסה "לצוד" את עובדי טסלה ע"מ שאלו יעברו לעבוד אצלה, וטוענת שהעובדים אשר עזבו את החברה דאגו – בעידוד ריביאן – לגנוב סודות מסחריים ממש כאשר הם בדרך החוצה ביומם האחרון בטסלה. בין הסודות שטסלה טוענת שנגנבו – מסמכים הקשורים למכירות, ייצור וטעינה, אך העניין המרכזי בתביעתה של טסלה הוא טענות על כך שבריביאן התאמצו מאוד על מנת לשים ידם על מסמכים אשר קשורים לסוללות "הדור הבא" של טסלה.
ריביאן ניסתה כבר במרץ לבטל על הסף את התביעה של טסלה, אך בקשתה נדחתה. בהמשך הדרך, וללא קשר למשפט, ריביאן הודיעה כי היא עובדת על פיתוח סוללות חדשות אשר יאפשרו 25% יותר טווח על סוללות בגודל זהה לנוכחיות – פיתוח שמעלה את התהיה אם יש לו קשר לאותו העניין בגינו טסלה תובעת את ריביאן. ריביאן גם מספקת תנאי אחריות לסוללה אשר נחשבים בשוק האמריקאי כטובים יותר מאלו שטסלה מציעה, וקצת קשה להבין האם ההתנהלות של טסלה נובעת אכן מעניין משפטי גרידא, או ניסיונות ליצור רעש אשר יסיתו את ריביאן ממטרתה.
סין: טסלה מודל Y בגרסאת ה-LR שלו מקבל תוספת של 8% לסוללה, ייתכן שתוספת דומה תופיע גם בטסלה מודל 3
בעת הזמנת טסלה בסין, אתר ההזמנות של החברה מציג שינוי קל בטווח המוצהר של הטסלה מודל Y – כאשר זה זוכה לעלייה של 46 קילומטרים: מ-594 ל-640, מה שהופך את ההבדל בין גרסאת ה-LR (ר"ת של Long Range) לגרסאת ה-SR (ר"ת של Standard Range) ל-115 ק"מ. בנוסף, ייתכן ובקרוב נראה תוספת דומה גם בטסלה מודל 3 – שם, שמועות עיקשות מדברות על כך שצפויה להופיע גרסאת LR בעלת הנעה לכל ארבעת הגלגלים, עם טווח של 675 ק"מ, יחד עם טענות על העלאת הספק הרכב, מ-270 כ"ס ל-295 כ"ס. חשוב לציין, שהטווחים המדוברים הם לפי התקן הסיני, שנחשב פחות מחמיר מתקן ה-WTLP אשר מהווה התקן האירופאי (וגם כאן בארץ). מעניין לראות האם השינוי הזה יגיע גם לדגמים המשווקים בארץ.
ארה"ב: עליית מחירים בטסלה, עיכובים באספקת מרבית הדגמים
בארצות הברית, הדגם הבסיסי ביותר של הטסלה מודל 3, "זכה" בהעלאת מחיר של כ-2000 דולרים. מי שמזמין את הרכב כעת, יקבל אותו רק בחודש אפריל. בנוסף, מרבית הדגמים זכו לדחיות כאלו ואחרות בזמני האספקה שלהם: דגמי המודל X היוקרתי נדחו בחודשיים (מחודש מרץ 2022 לחודש מאי 2022), דגמי המודל Y המאוד מבוקשים נדחו בחודש לדצמבר 2021, ודגמי הטסלה מודל S נדחו גם הם בחודש קדימה (מחודש מרץ 2022 לחודש אפריל 2022). באופן כללי, טסלה העלתה את מחירי שאר הדגמים שלה בכ-1200 דולרים בקירוב באופן רוחבי.
בארץ: דחייה באספקת טסלה מודל X יחד עם עליית מחיר נוספת
הדגם הבכיר ביותר של היצרנית, הטסלה מודל X, היה אמור להגיע ארצה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022, כאשר דובר באופן ספציפי על חודש פברואר לערך. מספר לקוחות שהזמינו את הרכב מטסלה, קיבלו טלפונים מהנציגות הישראלית והתבשרו כי הרכב נדחה לרבעון השני של שנת 2022 – בין אפריל ליוני, וייתכן שגם מעבר לכך. במקביל, צפויה גם עליית מחיר במודל X, ואנו נעדכן את הכתבה ברגע שאתר טסלה הרשמי יתעדכן עם המחיר החדש.
טסלה מודל 3 היא החשמלית הנמכרת ביותר בבריטניה בחודש ספטמבר
בריטניה עולה אצלנו לכותרות חדשות לבקרים, בין אם זה באמצעות החוק להתקנת עמדות טעינה במבנים חדשים, או ההצטיידות של חברת המוניות אדיסון לי ב-450 מוניות חשמליות, והיא מאוד מעניינת גם את טסלה, שם – ייתכן שחלקית בעקבות משבר מובילי הדלק שפוקד את המדינה – טסלה מודל 3 היא החשמלית הנמכרת ביותר בחודש ספטמבר, עם 6879 יחידות בחודש אחד. למרבה הצער, היא עדיין לא מצליחה להעפיל לרשימת עשרת הדגמים הנמכרים במדינה לאורך השנה, שם – נכון לכרגע, ולמרות הדיווחים על שבירת שיאי מכירות רכב חשמלי באירופה – אין נציגות חשמלית כלל. יחד עם זאת, משבר מובילי הדלק רק התחיל, והיקף המכירות האדיר הזה של טסלה מודל 3 בבריטניה הוא ככל הנראה הסנונית הראשונה בתמורות שמתרחשות כתוצאה מהמשבר, וייתכן מאוד שבקרוב נראה עליות נרחבות נוספות.
הרבעון השלישי של שנת 2021 היה המוצלח ביותר של החברה אי פעם
החברה ממשיכה לשבור את השיאים של עצמה: השיא הקודם, קצת מעל ל-201 אלף מכוניות שנמסרו ברחבי העולם ברבעון השני של 2021, נשבר בקלות יתרה כעת – טסלה מודיעה כי ברבעון השלישי של השנה הנוכחית, היא מסרה ללקוחותיה 241,300 כלי רכב מכלל הדגמים ובכל רמות ההינע. רבעון זה הוא המוצלח ביותר של טסלה אי פעם, ולמרות ההתלהבות היתרה של התקשורת מההצלחה המסחררת של טסלה בישראל, עם אלפי יחידות לאורך פרק זמן קצרצר, אנחנו כנראה טיפה בים המסירות הבלתי נתפס של היצרנית ברחבי העולם. עושה רושם שאם טסלה הייתה מצליחה להדביק את הפערים בכל הנוגע לייצור הרכבים שלה, היא הייתה מוכרת הרבה יותר, אבל גם המספרים האלו מכובדים בהחלט.
רוצים להתקדם לטסלה אבל לא בטוחים אם רכב חשמלי זה הדבר הנכון בשבילכם? המדריך לרכב חשמלי של מגזין פלאג מג יעשה לכם סדר
אולי אתם אוהבים את טסלה ואולי אתם שונאים אותה, אולי אתם בכלל אמביוולנטים כלפיה – כך או כך או כך, בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי