זו לא הפעם הראשונה שחברת טסלה מאיימת לתבוע רוכשים שמספסרים בדגמי החברה במטרה לגרוף רווח מהיר. כעת מדובר בדגם החדש ביותר – טסלה סייברטראק. מה כולל האיום של טסלה בתביעה, ממה הוא נובע, מה הזווית המשפטית, ומה הקשר של כל הסיפור הזה לישראל?
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם
מה כולל איום התביעה של טסלה ללקוחות הסייברטראק?
כבר בנובמבר האחרון, טרם ההשקה הרשמית, החברה שינתה את הסכם הרכישה שלה, והוסיפה סעיף שמתייחס לסייברטראק בלבד. על סמך סעיף זה, כיוון שתחילה הסייברטראק תימכר ביחידות בודדות – כל מי שרוכש את הדגם מחויב שלא למכור אותו במהלך השנה הראשונה לרכישה. אחרת, החברה תתבע אותו בגובה הסכום בו מכר את הרכב, או ב-50 אלף דולרים – בהתאם לסכום הגבוה ביותר. בנוסף, החברה שומרת לעצמה את הזכות לסרב לאפשר לאותו הספסר לרכוש את רכבי המותג בעתיד.
מה שכן, יש פתח יציאה נוח יחסית לרוכשים מלאי החרטה – ניתן לשלוח לטסלה מכתב שמפרט את הסיבות בגינן אתם מעוניינים למכור אותו, ולאפשר לה לרכוש אותו מכם. הסכום שתקבלו חזרה הוא סכום הרכישה שלכם, ממנו יופחתו אלמנטים כמו קילומטראז' הרכב (בגינו תצטרכו לשלם 0.25 דולר עבור כל מייל נסיעה), עלות הבלאי הסביר, ועלויות התיקון ויישור הקו של הדגם בהתאם לסטנדרטים של המותג. במידה וטסלה מסרבת לרכוש מכם חזרה את הסייברטראק המשומשת, מותר לכם למכור אותה לכל איש באשר הוא – אך רק לאחר קבלת מכתב הסירוב הרשמי.
מתלבטים לגבי מעבר לרכב חשמלי? המדריך לרכב חשמלי יעשה לכם סדר!
תקדימים של מותגי רכב אחרים
ברור גם כי טסלה אינה פועלת בריק. ישנם תקדימים כאלו, אך הם בעיקר מתייחסים לרכבי יוקרה שאינם מיוצרים בייצור סדרתי מאסיבי, וקיימת עבורם רשימת המתנה. בדרך כלל מדובר בדגמים של פרארי ופורשה, שעולים דולרים רבים ואינם מיוצרים ביותר ממספר יחידות. ויש גם מקרים דומים של מוצרי יוקרה שאינם רכבים, דוגמת שעונים של רולקס – שאולי לא יתבעו אתכם על ספסרות, אבל יכניסו אתכם ל"רשימה השחורה" ולא ימהרו למכור לכם את השעון הבא.
הקפנו את ישראל ברכב חשמלי עם גג סולארי – צפו במסע המלא!
חוסר ההחלטיות של טסלה
3 ימים בלבד מרגע שינוי ההסכם, טסלה חזרה בה ומחקה את הסעיף המדובר. גם מהלך ההוספה של הסעיף, וגם מחיקתו, נעשו בשקט, ולא ברור אם השינוי בוצע עקב הלחץ הציבורי, משום ההשלכות החוקיות או פשוט בגלל טעות בתזמון.
חושבים שפה הסתיימה הסאגה? אז זהו, שלא. ברגע שנפתחה ההרשמה להזמנת גרסת המייסדים של הסייברטראק, סעיף איסור הספסרות חזר, וכל מי שאישר את הזמנתו נאלץ להסכים גם לתנאי זה.
נכון לרגע זה, עוד לא ידוע אם האיסור תקף רק לגרסת המייסדים, או לכלל גרסאות הסיייברטראק – עד שהייצור כבר לא יהיה בכמות מוגבלת. וכדי להוסיף לכל הבלבול, נוסחי ההסכם משתנים במקומות שונים בעת אישור הזמנת דור המייסדים של הסייברטראק באתר החברה, כאשר בחלקם הסעיף מופיע – ובחלקם לא. היות ולחברה אין מחלקת יח"צ מסודרת, קהל הלקוחות נותר מבולבל, ועם יותר שאלות מתשובות.
וכך מעריצי טסלה קיבלו את הבשורה
כרגיל, אין תמימות דעים ביחס למהלך. יש את אלו ששמחו, כי מי מאיתנו אוהב ספסרים שמנצלים את השוק החופשי לרווח קל. אך יש גם את אלו שטענו, בצדק, לזכותם על רכושם. מי היא חברת טסלה שתגיד לנו מה לעשות עם הרכב שאנחנו רכשנו ממיטב כספנו, ונמצא כעת בחזקתנו החוקית? זו שאלה לעורך דין שעוסק בתחום, ולא לעיתונאית רכב כמוני.
הזווית המשפטית
שאלנו את עו"ד גיא קדם, שמתמחה בענף הרכב ובמשפט מסחרי וצרכני, מה דעתו המקצועית על המקרה. הוא טוען שספק אם הוראה כזו תעמוד במבחן שיפוטי בארץ. עו"ד קדם סבור, שמרגע שהרכב נמסר ללקוח, הזכויות של היצרן/היבואן ברכב מתמצות, ולא ניתן להגביל את הזכות הקניינית החוקתית של הרוכש לעשות ברכושו לפי ראות עיניו. הרוכש רשאי למכור את הרכב לאחר, או אפילו להשמיד את הרכב לצורך סרטונים ביוטיוב.
גם אם יש הוראה בחוזה שמגבילה את הזכות של הרוכש בנוגע לרכושו, הוראה כזו עלולה להיחשב לתניה צרכנית מקפחת בחוזה אחיד. תניה מקפחת כזו דינה להתבטל אם הנושא יגיע לדיון בבית המשפט.
ואיך איום התביעה של טסלה רלוונטי לישראל?
זה נכון שאת הסייברטראק כנראה לא נראה בנופי ארצנו, אך כן יש לנו גם תקדים ישראלי לבעיה. אתם בטח זוכרים את התקופה של "מכירת זכות לרכב חשמלי", ואם לא, אז אתם מוזמנים לקרוא את הכתבה המקיפה שעשינו בנושא בשנה שעברה.
מדובר כאן בבעיה כחול לבן: ישראלים שרכשו רכבים במחיר מלא מהיצרן בתקופה בה המלאי היה מועט ומוגבל מאוד וזמני ההמתנה היו ארוכים (עקב השלכות הקורונה, משבר השבבים והמלחמה באוקראינה), ומכרו את "זכות הרכישה" של הדגם לכל המרבה במחיר. בעצם, כאן הספסר מוכר את התור שלו ברשימת ההמתנה, בתמורה לסכום "צנוע" של עשרות אלפי ש"ח. החגיגה הזו הסתיימה בשלב מסוים, כאשר רוב יבואניות הרכב בארץ אסרו על מכירת הזכות – וטסלה הייתה הראשונה לעשות זאת, ולקטוע את הספסרות בחיתוליה (כנראה שהיא כבר למודת טעויות מהשוק האמריקאי). האפשרות שניתנה לספסרים במקרה זה היא פשוט לבטל את הזמנתם, ולקדם את התור לבא אחריהם.
הישארו מעודכנים בכל החדשות של עולם הרכב החשמלי
מה דעתכם על המהלך המבלבל הזה של טסלה? האם נראה סעיפים דומים בהסכמי הרכישה של דגמים עתידיים? ומה לגבי ישראלים שמנצלים פרצות דומות? בואו לדבר על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חשמליים חדשים.