בסוף חודש אוגוסט, בעקבות פנייה בקבוצת הפייסבוק עוברים לרכב חשמלי, פרסמנו כאן בפלאג מג כתבה שעסקה בתשלומי הארנונה אותם גובה עיריית תל אביב על עמדות טעינה ציבוריות ברחבי העיר. במקור, עמית קדם, מנכ"ל מפעילת החניונים "סנטרל פארק", פרסם בקבוצת הפייסבוק של המגזין כי הוא קיבל, ללא שום התראה או הסבר, חיוב גבוה כמעט פי 8 לתשלום ארנונה בעמדות הטעינה שמותקנות בחניוני חברת סנטרל פארק. החיוב התייחס למ"ר מרובע, וקפץ מ-54 שקלים למטר לכמעט 400 שקלים למטר. מעבר לכך שמדובר בקפיצה גבוהה להחריד, חשוב לזכור כי גודלה של חנייה לטעינת רכב חשמלי בחניונים עומד על כ-3 מ"ר בממוצע, וברחבי החניונים של סנטרל פארק פרוסות עשרות עמדות שכאלו.
חברת סנטרל פארק היא בין הבודדות שמקפידה על כך שעמדות הטעינה לרכבים חשמליים יהיו פנויות באופן גורף לשימושם של ציבור הנהגים. החברה נוקטת סנקציות כנגד מי שמחנה רכבים בעמדות שלא לצורך, גם אם מדובר ברכב חשמלי (שעומד בחניה אך לא נטען), ואפילו אם בעלי הרכב טורח ומחבר אותו לעמדה אך לא מפעיל את הטעינה. כידוע, עמדות אלו הן "תחנות הדלק" של רכבים חשמליים, ובזמן שמקומות רבים אחרים כלל לא מייחסים שום חשיבות לנעשה בעמדות אלו, חברת סנטרל פארק מתאמצת לשמור עליהן פנויות לייעודן המקורי – מתוך החלטה אישית של מנכ"ל החברה, שנושא הרכב החשמלי קרוב לליבו. בעקבות סיבה זו, ובהתחשב בעובדה כי מדובר בתשתית טעינה ציבורית נרחבת, שעם חיוב הארנונה המפלצתי החדש עמדה בפני השבתה ופירוק מוחלט – לקחנו על עצמנו לסייע ככל הניתן.
בתחילה, דווח גם באמצעי התקשורת המצולמים כי העירייה חזרה בה מהמהלך. לא ברור מאיפה המידע הגיע, היות ואף גורם רלוונטי לא קיבל שום אישור בכתב לכך. בהמשך, ובמהלך חודש אוגוסט, פנינו יחד עם עמית קדם למספר גורמים רלוונטיים לנושא, בראשם – עיריית תל אביב, שתגובתה עד כה כלל לא התקבלה, והם התעלמו מכל פניותנו. בוצעה פניה גם למשרד האנרגיה, וזה פנה לעיריית תל אביב לצורך קבלת הבהרות – ובתחילת חודש ספטמבר, עיריית תל אביב העבירה את הבהרותיה למשרד האנרגיה (משרד שסבסד חלק ניכר מעלות אותן עמדות טעינה לצורך קידום תחום הרכב החשמלי!), ובהן נכתב (לא בזו הלשון, אך ברוח זהה): "בגלל שיש כאן עמדות טעינה, החלטנו להעלות את התעריף מתעריף של מקום חנייה לתעריף משרדי, והחלטתנו היא סופית". בחודש ספטמבר, קיבל עמית קדם מכתב כי החיוב נותר בכנו. יתרה מזאת – העירייה הודיעה באותו המכתב בו היא גוזרת את דינן של עמדות הטעינה – כי היא עצמה מקפידה לעבות את תשתית הטעינה לרכבים חשמליים ברחבי תל אביב באמצעות חניוני אחוזת החוף (חברה בע"מ שרשומה היא עצמה כחברת בת של עיריית תל אביב).
כבר בשלב מוקדם של התהליך, וכאילו ידענו לצפות את העתיד לבוא, פנינו גם לתוכנית "יהיה בסדר" בגל"צ, והם סייעו לנו בפעילות מול עיריית תל אביב. במקביל, חברת סנטרל פארק קיבלה חיוב נוסף על חניון אחר בו ישנה הודעה על הזנקת תעריף הארנונה באותו השיעור, ואנחנו במערכת התחלנו לחפש בעלי חניונים נוספים שהפכו לקורבנות לתופעת הזנקת הארנונה, אך בשלב זה עיריית תל אביב הודיעה לחברת סנטרל פארק כי היא מקפיאה את הדרישה הגבוהה לתשלום עד לסיום הבחינה בנושא.
להאזנה לתוכנית "יהיה בסדר" מתאריך 10/10/2021 אשר עסקה בנושא עלות הארנונה בחניונים ציבוריים לעמדות טעינה לרכב חשמלי – לחצו כאן
חדי העין מבינכם מבינים, וודאי, כי לא מדובר בהודעה על ביטול, אלא ב-"הקפאה עד להודעה חדשה". משמעות הדבר היא שייתכן ועיריית תל אביב תחזור לדרישתה בהמשך, כשהאבק מהמערכה הזו ישקע, אך ייתכן – ואנחנו נשתדל להישאר אופטימיים – שבזה הנושא נסגר. היום, בוצע בתוכנית "יהיה בסדר" בגל"צ שידור שחלקו הוקדש למקרה הזנקת הארנונה, ובו השתתפו עמית קדם, איתן פרנס (מייסד ומנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה בישראל) ועידן גולצמן (עורך מגזין פלאג מג) ודובר על הנושא.
כמובן שההצלחה בקרב לא אומרת שהמלחמה נגמרה, ואנחנו נותרים על המשמר ובקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים, לכל פעילות נוספת שתידרש במלחמה האין סופית מול הביורוקרטיה. הדרך להשלמת המהפכה החשמלית עוד ארוכה, ורצופה בקרבות קטנים, קשים ומעצבנים – שמחייבים ניצחונות חוזרים ונשנים לצורך המשך הבאת הבשורה. ברצוננו להודות כאן במערכת לתחקירנית "יהיה בסדר", ניצן שקדי, שהייתה בקשר רציף איתנו לכל אורך התהליך וסייעה בהתנהלות שאפשרה לבסוף את ביטולה (הזמני לכל הפחות) של הגזרה.
נתקלתם בעוולה כמו חיוב ארנונה מופרך על עמדת טעינה לרכב חשמלי? גורם מטעם הרשות המקומית או מטעם אחת מזרועות המדינה ממרר את חייכם ולא מאפשר לכם התקנת עמדת טעינה ציבורית? דברו איתנו בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי, ואנו ננסה לסייע