טויוטה ממשיכה להוביל את עולם הרכב ההיברידי, ומשירה מבט לעתיד החשמלי

מובילת התחום ההיברידי משירה מבט לעתיד החשמלי: לא משנה באיזה שוק אנחנו נמצאים - טויוטה ממשיכה להציע שלל פתרונות שמצמצמים את פליטת המזהמים וצריכת הדלק

מזה שנים רבות שעולם הרכב מביע התעניינות הולכת וגוברת בטכנולוגיות הינע אלטרנטיביות. הרעיון היה באוויר במשך עשרות שנים ובמשך זמן רב יצרניות כאלו ואחרות ניסו לעשות מהלכים בכדי לקדם את התחום, אך הפור נפל בשנת 1997: זו הייתה השנה הראשונה בה החלה להמכר הטויוטה פריוס לקהל הרחב – והפכה להיות ההיברידית הראשונה בעולם שנמכרת באופן גלובלי.

הטכנולוגיה ההיברידית של טויוטה זכתה להצלחה אדירה: השילוב של סוללה ומנוע חשמלי לצד מנוע בנזין איפשרו לטויוטה פריוס הראשונה לנוע ביעילות יתרה על חשמל בלבד לפרקי זמן מוגדרים, ובכך לצמצם באופן דרמטי את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. הטויוטה פריוס זכתה להצלחה כבירה בן לילה, והשם "פריוס" הפך לשם נרדף לרכבים מהסגמנט ההיברידי, כאשר שמם בכל הנוגע לחסכון ושמירה על הסביבה הולך לפניהם.

בשנת 2007 הוצג הדור השני של הטויוטה פריוס, שגם נחת בישראל. דגם זה לא רק שחזר את ההצלחה של קודמו, אלא הפך לרב מכר בקנה מידה גלובלי – וגם בתוך ישראל הקטנה, הטכנולוגיה ההיברידית של טויוטה הפכה לשגורה בפי כל כפתרון המוצלח ביותר לחסכון בדלק. טויוטה אף לקחה את הרעיון ההיברידי צעד אחד קדימה והציגה לעולם בשנת 2011 את הטויוטה פריוס פלאג אין – שהייתה זהה למראית עין לפריוס ההיברידית, אך הכילה סוללה גדולה באופן משמעותי – מה שאפשר לפריוס פלאג אין לנסוע לאורך עשרות קילומטרים על חשמל בלבד!

כחלוצת עולם ההינע ההיברידי, טויוטה המשיכה לפתח את הטכנולוגיה הזו, ובשנים האחרונות דגמים רבים נוספים מקבלים הינע היברידי ואף אפשרויות של הינע פלאג אין. אם זה דגמי מכוניות מיני כמו היאריס הייבריד, המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל – טויוטה קורולה הייבריד, או קרוסאובר מבוקש ונחשק בדמות הראב4 הייבריד – כמעט לכל אחד ואחד מדגמי טויוטה ישנה הנעה היברידית שמסייעת לשמור על הסביבה ולחסוך באופן משמעותי בדלק, ובחלק מהדגמים ישנה אף אפשרות של הנעת פלאג אין סופר יעילה וסופר חסכונית, דוגמת הטויוטה ראב 4 פלאג אין.

יחד עם זאת – בטויוטה לא מפסיקים להסתכל אל העתיד, והעתיד הזה נמצא ממש כאן: זוהי אסטרטגיית ה-Beyond Zero – אשר צפויה להפוך בעתיד את כלל דגמי טויוטה לחשמליים לחלוטין. טויוטה מאמינה שבכל שוק יש לצרכנים שונים טכנולוגיה שמתאימה להם – ולכן היא ממשיכה לפתח ולהציע ללקוחות את כלל סוגי ההנעות המתקדמות ביותר: הייבריד, פלאג אין, הנעה חשמלית ואף רכבים מונעי מימן. החברה משקיעה מזה שנים ארוכות משאבים עצומים בפיתוח טכנולוגיות ירוקות ונקיות כחלק מהדאגה לסביבה בה אנחנו חיים, או כפי שטויוטה עצמה ניסחה את השאיפות שלה: WE GO BEYOND

טויוטה BZ4X
טויוטה bZ4X (מקור: טויוטה)

את שמה של אסטרטגיית ה-bZ נושאת גם משפחת הדגמים החשמליים העתידיים של טויוטה, אשר הראשון מבינהם – הטויוטה bZ4X – כבר נמצא בישראל. ודומה לחדשנות של טויוטה עם עולם הרכבים ההיברידיים – יצרנית הרכב היפנית המובילה מתעדת לפתח את עולם הרכב החשמלי בדיוק כפי שהיא פיתחה את עולם הרכב ההיברידי. לכן, ריכזנו לכם את הדברים החשובים ביותר שרציתם לדעת על רכב חשמלי.

שאלות נפוצות על רכב חשמלי

איך עובד רכב חשמלי?

בפשטות, אתם בוודאי יודעים כיצד רכב בנזין עובד: מיכל דלק, מנוע, גיר וכך הלאה. ברכב חשמלי – במקום מיכל הדלק תמצאו סוללה גדולה, ובמקום מנוע הבנזין – ישנו מנוע חשמלי קטן משמעותית מבחינה פיזית. הסוללה מספקת את החשמל הנדרש למנוע החשמלי, שבתורו מסובב את הגלגלים (בהתאם לסוג ההינע – הנעה אחורית, קדמית או כפולה). אין גיר, אין גל הינע, ושאר מערכות מכאניות נלוות.

איך מטעינים רכב חשמלי?

כדי לטעון רכב חשמלי יש לנו צורך בהתחברות לעמדת טעינה, שתשמש בתור "תחנת הדלק" שלנו. ניתן להתקין בחנייה הביתית שלנו עמדת טעינה (בהתאם לרגולציה), ובנוסף – בעלי רכב חשמלי יכולים גם לעשות שימוש במאות עמדות טעינה ציבוריות שפזורות ברחבי ישראל – כמו אלו של חברת EV EDGE. חלק מעמדות טעינה אלו הן עמדות טעינה מהירות, שיאפשרו תוספת טווח של כמה עשרות קילומטרים בטעינה של 20 דקות בלבד!

כמה זמן לוקח להטעין רכב חשמלי?

הטויוטה bZ4X מאפשר מילוי של כ-50% מהסוללה בתוך בין 5 ל-10 שעות, בהתאם לקצב הטעינה אותו תוכל העמדה הביתית לספק. עמדה ביתית שתספק 16 אמפר תאפשר טעינה של 50% מהסוללה בתוך 9.5 שעות בעוד שעמדת טעינה שתספק 32 אמפר תאפשר טעינה של 50% בתוך 5 וחצי שעות – פרקי זמן סבירים בהחלט לחניית לילה לרכב.

כמה עולה להטעין רכב חשמלי?

טעינת רכב חשמלי מתחלקת ל-2: שימוש בעמדה ציבורית ושימוש בעמדה הביתית. בעמדה הציבורית, המחיר משתנה מעמדה לעמדה, ויכול לנוע בין 60 אגורות לכל קוט"ש חשמל ועד ל-2 שקלים לכל קוט"ש בעמדות טעינה מהירות. בעמדה ביתית, העלות תהיה לפי תעריף חברת החשמל – 0.57 אגורות לקוט"ש. טעינה מלאה של סוללת הטויוטה bZ4X מעמדת טעינה ביתית, תעלה כ-40 שקלים, ותספיק למעל 400 ק"מ!

כמה חשמל צורך רכב חשמלי?

במקרה של הטויוטה bZ4X, גודל הסוללה עומד על 71.4 קוט"ש (קילו וואט שעה), שזו בעצם "כמות" החשמל שיכולה להטען בה. טעינה של הרכב מ-0 מוחלט ל-100% תהווה צריכה של 71.4 קוט"ש, וזו תהיה צריכת החשמל הכוללת של הרכב בזמן הטעינה מאפס מוחלט ל-100% כאשר יש לקחת בחשבון כי מרביתנו לא נגיע הביתה עם 0% מוחלט של חשמל בסוללה. בעת שימוש, הטויוטה bZ4X תצרוך עפ"י נתוני ה-WTLP בין 148 ל-163 וואט-שעה לכל קילומטר (כל קילו וואט שעה – קוט"ש – שווה ערך ל-1000 וואט שעה).

כמה עולה רכב חשמלי?

מחירי רכב חשמלי בישראל עומדים כיום על רמת מחירים שקרובה יותר מתמיד למחירי הדגמים המקבילים להם שמונעים במנועי בנזין ברוב המקרים. מחירה ההתחלתי של הטויוטה bZ4X עומד על 229 אלף שקלים לגרסת ההנעה האחורית, או 249 אלף שקלים לגרסת ההנעה הכפולה הבכירה בליין של הדגם. משפחת דגמי ה-bZ צפויה להתרחב בשנים הבאות במספר דגמים.

טויוטה BZ4X
טויוטה bZ4X החשמלי – העתיד של טויוטה (מקור: טויוטה)

הכירו את טויוטה החשמלית

כפי שניתן לראות – המעבר לרכב חשמלי מעט פשוט יותר משניתן לנחש. אבל למי שמעוניין בכל זאת לחסוך בדלק ולשמור על הסביבה גם ללא המעבר הזה – טויוטה מציעה שורת דגמים שתתאים לכל אחת ואחד – החל מהיאריס קרוס הייבריד הקטנה, מלכת המכירות של ישראל – טויוטה קורולה הייבריד, טויוטה קאמרי הייבריד המפנקת, טויוטה ראב 4 פלאג אין, הטויוטה קורולה קרוס החדשה, ה-C-HR ההיברידית המעוצבת ואף ההיילנדר ההיברידי עם שבעת המקומות. מאז הצגתה הראשונה לעולם של הטויוטה פריוס ההיברידית, טויוטה הפכה להיות המובילה הבלתי מעורערת של עולם הרכבים ההיברידיים. את הדגמים האלו תוכלו למצוא גם במסגרת טויוטה סלקט – אשר מאפשרת אחריות יבואן של שנתיים לרכבי טויוטה היברידיים משומשים – כחלק מהמעטפת הנרחבת של טויוטה בעולם הרכב ההיברידי.