למרות שבכל הנוגע להנעה היברידית טויוטה נחשבת לחלוצה, בתחום הפלאג אין והתחום החשמלי היא טרם הדביקה את הפער אל מול מה שמתרחש בשוק העולמי בכלל ובשוק הישראלי בפרט. כמעט כל הליין של טויוטה כיום מציע לכל הפחות אופציה היברידית (וישנם דגמים שנמכרים רק בתצורה זו), התחום החשמלי בחברה קרם לאחרונה עור וגידים עם השקת הטויוטה bz4X בישראל (שכל 1000 היחידות הצפויות להגיע ממנה נמכרו מראש ב-48 שעות בלבד) – ותחום הפלאג אין ההיצע לא מאוד רחב ופרט לפריוס פלאג אין, שמכירותיה עצרו בישראל לעת עתה (יחד עם הגרסה ההיברידית – עקב מחסור בהקצאות מהיצרן) – ישנו רק דגם אחד נוסף: טויוטה ראב 4 פלאג אין, שהוא גם הדגם הבכיר בהיצע הענף של דגמי ראב 4 בארץ.
תחום הפלאג אין קרוב מאוד לליבנו וזו שיטת הינע אלטרנטיבית שטומנת בחובה יתרונות רבים, ועל כן שמחנו מאוד לאפשרות לבצע מבחן דרכים מקיף לדגם המדובר. אחרי המבחן לטויוטה יאריס קרוס הייבריד, הקרוסאובר ההיברידי הקטן ביותר בהיצע – הגיע הזמן לראות איך זה להיות במחיצת האח הגדול מאוד, והבכיר ביותר בגזרת הפלאג אין של טויוטה – זהו הטויוטה ראב 4 פלאג אין.
הדור החמישי הוא האמריקאי ביותר
הטויוטה ראב 4 הוא דגם וותיק שנמכר כרגע בעולם בדור החמישי שלו. השושלת המפוארת שלו כוללת גם טויוטה ראב 4 חשמלי (שנמכר בשני דורות במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים, ובכמה אלפי יחידות בלבד), ובארץ הדגם זוכה לפופולריות רבה בטבלאות המכירות. הדור הקודם של הראב 4 הציע לראשונה הנעה היברידית – והדור החדש מציע גם יכולות פלאג אין מרשימות. גרסאת הפלאג אין הושקה בישראל בתחילתה של שנת 2021, וכאשר משבר השבבים, המלחמה באוקראינה וההתפרצות המחודשת של הקורונה עושים שמות בשוק הרכב העולמי – הראב 4 פלאג אין הוא בין היחידים בליין של טויוטה בפרט, ובכלל בשוק הרכב בישראל שזמין באספקה מיידית באופן יחסי (כך לפחות נכון לכתיבת שורות אלו).
חדי העין יבחינו מיד שלא מדובר בראב 4 "רגיל". הג'אנטים גדולים יותר, מדרגות הצד המנצנצות, ובכלל שימוש רחב יחסית בעיטורים כסופים למינהם ברחבי הרכב יגרמו לחובב לשים לב מהר מאוד שמדובר בגרסת הפלאג אין – ומי שרוצה להיות בטוח, צריך רק להסתכל מעל לגלגל הקדמי, או בחלקה הימני-תחתון של דלת תא המטען – שם הכיתוב "Plug In Hybrid" סוגר את הפינה.
המראה הזה מאוד מזכיר לנו קרוסאוברים אמריקאיים אייקוניים מהעבר, אבל עם איזון מעניין בין הנוסטלגיה למראה מודרני. הוא מאוד קובייתי, מאוד גדול ושרירי, והגריל הגדול בחזית מבהיר היטב שהמעצבים חשבו קודם כל על המכירות בארה"ב – אבל אם זה עובד באמריקה, זה בהחלט יכול לעבוד גם בשאר מדינות העולם. וזה ממש ממש עובד. המראה השרירי והמגודל הזה קצת מאבד, לתחושתי, מהשריריות והמגניבות שלו בצביעה האפורה כהה של רכב המבחן – וצבע בהיר יותר בהחלט יעשה לו רק טוב.
אבל מעבר לעיצוב עטיר הפסים הכסופים והקימורים הקובייתיים משהו, זו עדיין טויוטה. אם נסתכל על החלק האחורי נראה קווים דומים לטויוטה יאריס קרוס הייבריד, וגם ל-bz4X – שעוצבו, כמובן, עם חצי עין לכיוון האייקון הוותיק הזה. השילוב הזה של עיטורי האלומיניום, מדרגות הצד והג'אנטים הגדולים והיחודיים לגרסת הפלאג אין, שוברים את הדמיון לדגמי הראב 4 האחרים ומבהירים שיש כאן משהו קצת אחר, ממקום קצת יותר גבוה בסקאלה של טויוטה…
מרגישים בבית
התחושה הראשונה שקיבלנו בתוך הראב 4 פלאג אין היא שזו טויוטה בכל רמ"ח איבריה מבפנים. ההגה מכיל את אותם הפקדים שאנחנו מכירים משאר הדגמים העדכניים של החברה – אחד לאחד, כל הכפתורים נמצאים בדיוק במקומות שמצפים להם – ואם יש לכם כבר טויוטה כיום, אתם תרגישו לגמרי בבית. הראב 4 פלאג אין, בהיותו הבכיר במשפחה זו – מציע מושבים עם ריפוד דמוי עור, חימום למושבים הקדמיים בשתי רמות ולמושבים האחוריים ברמה אחת, כיוון חשמלי למושב הנהג (מושב הנוסע מכיל כיוון ידני בלבד ואין לו אפשרות כיוון לגובה), שפע נהדר של תאי אחסון שחלקם ממוקמים בצורה מאוד חכמה – והם אף מוארים בתאורת אווירה כחלחלה עדינה (תאורת האווירה לא ניתנת לשינוי). סאן רוף, או גג שמש פנורמי מקובע, אינם בנמצא למרבה הצער – למרות שהיינו מצפים שאחת האופציות תהיה כאן ברמת המחיר המדוברת.
כל תא הנוסעים מרגיש סופר מוקפד ומהודק – כרגיל בדגמי החברה. נקודות מסויימות של פלסטיק עם תחושה מעט זולה יותר התגלגלו לידינו לאורך המבחן, אך מדובר באזורים שלא נמצאים "בשימוש ישיר" – כמו למשל דפנות הקונסולה המרכזית שקרובים לכיסאות, או תאי האחסון שמובנים בדלתות. את פני הנהג מברכים לוח שעונים גדול ועשיר ומערכת מולטימדיה עם תמיכה באנדרואיד אוטו – וכפי שאנחנו רגילים בדגמי טויוטה, חיברנו את הטלפון והכל עבד פיקס לכל אורך המבחן המפרך הזה.
לוח השעונים לא סתם כונה "עשיר" – הוא בין המפורטים שנתקלנו בהם. את האינפורמציה תקבלו באמצעות מסך דיגיטלי שממוקם במרכז הקונסולה ולו שתי אפשרויות תצוגה – "אנלוגי", שמכיל מד מהירות גדול על כולו ובמרכזו בקטן תראו את הנתונים המתחלפים, ו"דיגיטלי" – שם המסך מתפקד כמסך אינפורמציה עם תצוגה קטנה של המהירות בחלקו העליון.
שפע האינפורמציה כאן אין סופי, כאמור: צריכת דלק, צריכת חשמל, מידת נהיגה חסכונית, כמה חשמל נשאר, כמה דלק נשאר, כמה נסענו מאז שהנענו, כמה נסענו בכלל מאז האיפוס האחרון, מה המהירות הממוצעת, סוג ההינע בכל רגע נתון (חשמלי / היברידי, הנעה קדמית / אחורית / כפולה), תצוגה של מה שמתרחש במערכת המולטימדיה, מצב הקרוז קונטרול האדפטיבי, ועוד ועוד ועוד ועוד ועוד (את הפירוט המלא תוכלו לראות במבחן הוידאו שנמצא בראש הכתבה). מצידיו של החלק הדיגיטלי של לוח השעונים ישנם שלושה שעונים אנלוגיים – משמאל ישנו מד תפוקת הכוח, שנע בין רגנרציה – לנהיגה חסכונית לנהיגה עוצמתית, ומימין ישנם מד הדלק ומתחתיו מד הסוללה.
תא המטען מגיע עם פתיחה חשמלית, והוא גדול. קניות, עגלות, ואפילו מספר לא מבוטל של כלי עבודה יכנסו לשם בלי שום בעיה. אם אתם רגילים מרכבי הפלאג אין שלכם למקום לכבלים מתחת לרצפת תא המטען, זה לא המצב כאן – הראב 4 פלאג אין ישלח אתכם למקום אחר לאפסון הכבלים במקום הרב שהרכב מציע, כי מתחת לרצפה זו ישנו גלגל ספייר – מה שאני משוכנע שהולך מאוד לשמח רוכשים פוטנציאליים.
המושבים הקדמיים של הראב 4 פלאג אין נוחים מאוד, ולמרות העדר כיוון לגובה במושב הנוסע – הוא ממוקם בגובה סביר בהחלט, ולא עלו תלונות לגביו. הריפוד דמוי העור נעים מאוד, ותאי האחסון הרבים – חלקם פתוחים וחלקם סגורים – מקלים על התמצאות במקרה בו אתם נוטים לפזר את הדברים שלכם ברחבי הרכב. מאחור המצב מצויין גם כן – שני נוסעים יהנו מאוד ממושבים מפנקים ותומכים להם אפילו חימום, לשלושה יהיה טיפה צפוף אבל בצורה סבירה בהחלט שאופיינית לקרוסאוברים בגודל זה.
ערב-רב של נתונים טכניים מפוארים
הראב 4 פלאג אין לא סתם מיצב את עצמו בעינינו (ולא רק) בקצה העליון של סקאלת דגמי טויוטה. נתחיל, בכל זאת, מהדבר שהכי פחות מצא חן בעינינו על הנייר: הגיר הרציף. תיבות הילוכים אלו, שנחשבות ליעילות מבחינת צריכת דלק ואמינות יחסית לאורך זמן, פחות מהנות לנהיגה. אבל הראב 4 פלאג אין מכיל על הנייר עוד הרבה מתחת למכסה המנוע: יש פה מנוע בנזין אטמוספרי עוצמתי בנפח 2500 סמ"ק, הנעה כפולה חכמה בה ישנו מנוע חשמלי נוסף על הסרן האחורי שמקבל חשמל מהמחשב על פי פקודה (ברירת המחדל היא הנעה קדמית, אך זיהינו לא מעט פעמים במבחן שימוש בהנעה כפולה או אחורית במקרים נקודתיים בהם המחשב מצא זאת לנכון), וסוללת 18.1 קוט"ש.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה וכו' – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
כל הסט-אפ הזה מפיק 306 כוחות סוס שלוקחים את ה(קצת פחות מ)2 טונות האלו קדימה בקלילות ובכיף בכל סיטואציה רגילה. אבל בניגוד לדגמי פלאג אין ודגמים היברידיים אחרים של טויוטה בהם הדגש הוא חיסכון בדלק גם במחיר של הנאה מנהיגה והרבה כוח – הראב 4 פלאג אין מצליח לשלב את שני העולמות האלו יחדיו, וזה קצת מרגיש כמו פיצול אישיות – אבל בקטע ממש טוב.
ישנם מספר מצבי נהיגה בראב 4 פלאג אין: הראשון והוא החביב עלינו הוא המצב החשמלי. זה כמובן מאפשר שימוש במערכת החשמלית בלבד, עד מהירות של 140 קמ"ש ולטווח מוצהר של 75 קילומטרים. בשתי בדיקות שערכנו לראב 4 פלאג אין, בהן ביצענו נסיעה רגילה על החשמל עם מזגן עובד – הגענו לנתון מעולה של 72 קילומטרים על טעינה בודדת, ואני משוכנע שאם הרכב היה ברשותי יותר זמן הייתי יכול להגיע גם לנתון המוצהר ואפילו קצת מעבר אליו. כאשר הסוללה נגמרת, הראב 4 פלאג אין עובר למצב היברידי, ושם ההתנהלות היא היברידית שגרתית כמתקיים בכל דגמי טויוטה ההיברידיים האחרים. בנוסף, מאוד מצא חן בעינינו גם מחשב הדרך של הסוללה – שמציג נתונים מדוייקים וקרובים מאוד למצב בשטח, לצד העדר קפריזיות – אבל הוא בהחלט מפנק כאשר הרגנרציה נכנסת לפעולה לאורך זמן.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על ליטר ל-16 קילומטרים – נתון מרשים מאוד בהתייחס לגודלו ומשקלו של הרכב, אך חשוב לזכור – ברכבי פלאג אין צריכת הדלק היא תוצר ישיר של מידת השימוש במערכת החשמלית ובטעינת הרכב. ככל שהשימוש בסוללה עקבי ומקיף יותר, כך צריכת הדלק תלך ותרד, ותגיע למספרים דמיוניים. מנגד – ככל שהשימוש בסוללה יפחת ולא תתבצע טעינה – כך צריכת הדלק תלך ותעלה.
בנושא הרגנרציה אנחנו חלוקים: מצד אחד, אין כאן שום סוג שהוא של שליטה על המערכת הרגנטיבית, אפילו לא מצב B בגיר שקיים בדגמי טויוטה היברידיים אחרים (ואפילו בטויוטה פריוס פלאג אין). מצד שני, התחושה לכל אורך המבחן היא שהרגנרציה היא היא הראשונה להתערב בפעולת ההאטה, וככל שהלחיצה על הבלמים מתארכת יותר זמן – כך היא מנוצלת היטב. בנוסף, נראה כי ברירת המחדל של הדגם היא פשוט לסחוט את כל מה שניתן מהבלימה הרנגטיבית ברכב, והיא יעילה להפליא.
לשני מצבי ההינע מתלווים עוד כמה "משתנים" שמאפשרים התאמה של מחשב המנוע לאופן הנהיגה: ליד ידית ההילוכים הסטנדרטית שאנחנו מכירים, נמצאת חוגה עם תאורה פנימית מסקרנת, והיא זו שתעביר אותנו ממצב "אקו" למצב "נורמל" ואז למצב "ספורט", הוא הפנינה שבכתר. ניתן לבחור בכל אחד מהמצבים האלו הן בהינע חשמלי והן בהינע היברידי, ולכל האופרציה הזו מתווספת גם אפשרות הנהיגה השגרתית במצב דרייב של הגיר – וגם במצב ספורט, שם ניתן להעלות או להוריד את יחס ההעברה של הגיר הרציף כאוות נפשנו ולהחליט לבד מתי לשנות אותו ללא התערבות המחשב.
חשקה נפשכם בירידה כלשהי מהכביש הסלול? הקרוסאובר הזה בהחלט מאפשר לכם – אבל בזהירות ובשיקול דעת, כי בכל זאת – זו לא מפלצת עבירות. מעבר למרווח הגחון של הדגם, שעומד על 190 מ"מ, לראב 4 פלאג אין מצב "Trail", שלמעשה הופך את בקרת האחיזה לסוג של נעילת דיפרנציאל אלקטרונית, וזו מאפשרת שמירה על אחיזה גם במקומות בעייתים, או אם אפילו הגעתם למצב של שלושה גלגלים על הקרקע בלבד.
לצד כל אלו ישנו גם כפתור אחד, שבלחיצה בודדת מבצע את המעבר בין מצב היברידי למצב חשמלי, אך בלחיצה ארוכה הופך למעשה את השימוש במנוע לגנרטור. נתקלנו בפונקציה הזו ברכבי פלאג אין בעבר, והיא לא מאוד נפוצה. לשמחתנו – עושה רושם שפעילותה כאן יעילה במיוחד, והיא טוענת את הסוללה בקצב יפה (כך לפחות הצלחנו להבחין לאורך המבחן). העניין היחיד איתה הוא שהמנוע נכנס לפעולה וצריכת הדלק כתוצאה מכך תעלה.
הטעינה של הראב 4 מתבצעת דרך שקע טעינה שממוקם מעל לגלגל האחורי ימני. גם כאן ישנה השקעה לא מועטה, ובניגוד לרכבי פלאג אין עממיים אחרים – הראב 4 פלאג אין נטען בקצב מקסימלי של 7 קילו וואט – מה שמאפשר מילוי של הסוללה מ-0 מוחלט ל-100% בתוך קצת פחות משעתיים וחצי. זה נתון מצויין לרכב שכזה ומשמח לראות שבטויוטה התייחסו לכך בכובד ראש ואיפשרו למחשב הטעינה לקבל קצב טעינה שכזה.
הכי קרוב שאפשר להגיע ל"מפלצת פלאג אין" במותג עממי
אז פרט לכמה דברים קטנים – כמו מיעוט אפשרויות ההתאמה של מושב הנוסע, העדר סאן רוף והגיר הרציף – כל מה שראינו עד כה בהחלט מרשים. אבל החוויה האמיתית החלה לאחר היציאה מהמקום. הנסיעה במצב החשמלי דוממת לחלוטין, וזה שיפור מבורך אחרי היאריס קרוס הייבריד הרועשת. בידוד הרעשים מצויין ואפילו המראות הגדולות לא יוצרות יותר מידי רעשי רוח, כך גם הגלגלים.
בכלל, איכות החיים בנסיעה בראב 4 פלאג אין נהדרת, וכאשר נוסעים על חשמל איכות החיים היא הטובה ביותר. הוא מאיץ בהחלטיות ובהתאם למצב בו בחרתם, כאשר מצב אקו יביא אתכם לתוצאות הנסיעה החשמלית הטובות ביותר. בנסיעה שגרתית וחסכונית, הזמן היחיד שבו המנוע נכנס לפעולה היה בגמר החשמל בסוללה, ובמקרה אחר בו הפעלנו את פונקציית הגנרטור שמדליקה את מנוע הבנזין בכדי שזה יטען את הסוללה. לשמחתנו, רעשי המנוע אומנם חודרים לתא הנוסעים – אך הם לא גורעים מאיכות החיים.
אבל בואו. יש פה 306 כוחות סוס. יש פה מנוע אטמוספרי בנפח 2500 סמק, הנעה כפולה חכמה וסוללה חשמלית גדולה. כל הטוב הזה מזנק מהמקום ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות בלבד. לא נבדוק? בטח שנבדוק. העברנו את מצב בורר מצבי הנהיגה ממצב אקו למצב ספורט – שהאיר את הבורר בצבע אדום-מירוצי (גם הצבעים הכלליים של המסך השתנו מירוק לאדום), ונתנו גז. וואו!
מנוע הבנזין התעורר לחיים ושאג בזמן שהראב 4 האיץ מהר מהר מהר. לבחון במדוייק אם הנתון הרשמי של 5.7 שניות אכן מתקיים במציאות אין באפשרותנו, אבל התחושה נהדרת. מערכת ההנעה הכפולה החכמה מפעילה במצב כזה את כל הגלגלים, ולא מעט רכבים שעמדו מסביב ברמזור הופתעו מהמהירות בה הראב 4 פלאג אין נעלם באופק – חלק מדגמי הספורט אפילו אצו-רצו להדביק אותו.
החבילה הזאת עובדת בצורה הרמונית וכיפית כל כך שהיא השכיחה מאיתנו לגמרי את הגיר הרציף. כן, פיצול האישיות שדיברנו עליו קודם לכן הופך את הראב 4 לרכב שיודע להיות חסכוני, יעיל וירוק – אבל בלחיצת כפתור (ודוושה) הוא יזכיר לנו לא לטעות בו ולחשוב שהוא "עוד אחד מההיברידיים ההם" שמעדיפים לגרום למנוע להרעיש מאוד "בכאילו" בזמן שהוא מאיץ מ-0 ל-100 ברבע שעה, הכל על טהרת החסכון בדלק.
דבר אחד בסיפור הזה, שהצליח לבלוע בתוכו אפילו את הגיר הרציף, נמצא באוויר בכל זאת – הבולמים. מכל המכלולים הבאמת מצויינים של הראב 4 פלאג אין, אלו היו היחידים שהרגישו שנחסך בהם: סיבוב קצת מהיר מידי או יציאה עוצמתית מהמקום גורמים להם לשקוע עמוק אל הכיוון הנגדי מכיוון התנועה. אם נכנסתם קצת מהר מידי לפניה הם יתנו תחושה שהם שוקעים לכיוון החלק החיצוני, האצתם מהר מידי – וכל החלק האחורי ישקע, ובלימה חזקה תגרום לחלק הקדמי לשקוע. מצב זה של הבולמים הוא תוצר ישיר של הרכות שלהם ושל תחושת ה"שיוט" המאוד כיפית בכביש – ולבסוף, השאלה היא איזה צד של המטבע אתם מעדיפים.
שאלה של מחיר?
הראב 4 פלאג אין יוצר סוג של דילמה. מצד אחד מדובר ברכב פלאג אין עם פוטנציאל אדיר לחסכון, ונכון לכתיבת שורות אלו הוא גם אחד מרכבי הפלאג אין עם הטווח החשמלי הגבוה ביותר בשוק בישראל כיום, בין אם מדובר באופוזיציה עממית ובין אם מדובר בדגמי יוקרה. מצד שני, מחירו עומד על מעל ל-260 אלף שקלים, מחיר שנושק למחירם של קרוסאוברים של מותגי יוקרה.
הוא נוסע מדהים, הטווח החשמלי שלו מאפשר לכסות נסיעות יום-יומיות רבות, ואת זה ניתן להכפיל בקלות אם ישנה עמדת טעינה בנקודת היעד. הוא מאובזר היטב ברובו, ומערכת ההינע שלו הולמת את מחירו. אם בזה יש לכם ספק, רק תצאו מהמקום על מצב ספורט בקרוסאובר הזה, ומיד תבינו על מה כל המהומה שיצרנו כאן במבחן. בנוסף לכל אלו, וכבכול רכב פלאג אין – גם הראב 4 מציע בית ספר לא פחות ממעולה לקראת המעבר הבלתי נמנע לרכב חשמלי, שיתרחש בין אם נרצה בכך ובין אם לא.
למרות פריטי האבזור הנעדרים ולמרות הבולמים שטיפה העכירו על הסימפוניה המכאנית והחשמלית, החבילה שמציע הראב 4 מעניינת מאוד. הוא חסכוני מאוד בדלק גם בשימוש לא אבסולוטי במערכת הטעינה שלו, הוא מפואר במידה ומפנק, הוא נראה טוב והוא נוסע מדהים. יכולות הטעינה שלו טובות מאוד ביחס לרכב פלאג אין והוא נושא שם אייקוני שהפך לשם דבר בקטגוריית הקרוסאוברים העממיים.
מחירו מרחיק אותו מקונים רבים שהיו שמחים ללכת על פלאג אין מבית טויוטה, וחלק מהמחיר הזה מתקיים באשמת נוסחאות המיסוי בארץ שמדללות מידי שנה עוד ועוד את ההנחות לרכבי פלאג אין (הנחות המס לרכבים היברידיים הופסקו לחלוטין ב-2022). אבל אם אתם מחפשים רכב ברמת המחיר הזו, וחשוב לכם לקבל חבילה שמצד אחד תהיה חסכונית וידידותית לסביבה ומהצד השני תוכל להדביק אתכם למושב בזמן תאוצה (זוכרים את פיצול האישיות?) לצד מידת אבזור טובה מאוד, רמת גימור גבוהה ואמינות יפנית – הראב 4 חייב להיות – לכל הפחות – בין הדגמים שתבחנו.
בערוץ הטלגרם של פלאג מג תקבלו את מבחני הדרכים הכי חדשים לפני כולם!
מתלבטים לגבי מעבר לרכב פלאג אין? המדריך לרכב פלאג אין יעשה לכם סדר!
מה דעתכם על הטויוטה ראב 4 פלאג אין? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
טכני:
גודל סוללה: 18.1 קוט"ש
מנוע בנזין: 2,500 סמ"ק, ארבעה צילינדרים אטמוספרי
הספק משולב: 306 כ"ס, הנעה כפולה (מנוע בנזין + מנוע חשמלי מלפנים, מנוע חשמלי על הסרן האחורי)
צריכת דלק במבחן הדרכים: 16 ק"מ לליטר
שגרת טיפולים: 15,000 ק"מ או כל שנה
מחיר רכב המבחן: 264,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ על הרכב, 7 שנים או 150,000 ק"מ על הסוללה
שירות: רשת מוסכי טויוטה הפזורים ברחבי הארץ