מפעם לפעם צצות ברחבי המרשתת כל מיני כתבות אשר עושות שימוש בקליק-בייט (Clickbait – כותרת חלקית / מסולפת במאמר אינטרנטי שנועדה לגרום לקוראים להקליק על הכתבה ולהגדיל הכנסות מפרסום) בתחום הרכב החשמלי. דוגמה מובהקת מהימים האחרונים היא כותרת שפורסמה באתר ג'נרי שעיקר פעילותו היא הכנסה מפרסום מקוון (לאתר אין קשר ישיר או עקיף לעולם הרכב) קראה בקול גדול – "טסלה מורידה מחירים", והיא זכתה לתהודה בקרב חובבי תחום הרכב החשמלי – בעיקר מפאת העובדה שמעט התוכן האמיתי בתוך הכתבה התייחס להורדת מחיר בגובה חמישה אחוזים שהתרחשה בסין בלבד, וכמובן שאין לה שום קשר למציאות בישראל. פרקטיקה זו נפוצה גם בקרב האתרים "הגדולים", ויש כאלו שמשתמשים בה באופן גס יותר ופחות.
אבל נושא אחד ספציפי זוכה ליותר ויותר תלונות, טענות ומענות – גם במסגרת כתבות בסגנון האמור לעיל: מחירי רכב חשמלי בסין וההשוואה שלהם לארץ. אנחנו כישראלים מתלוננים על המחירים הגבוהים בישראל מצד אחד, אבל מצד שני – שוק הרכב שובר בכל חודש שיאי מסירות נוספים, וכך נוצר מצב שכגובה התלונות – גובה המסירות. למרות זאת, מפעם לפעם, אנחנו רואים ברחבי הרשת השוואות שונות ומשונות למחירי הרכב החשמלי בסין, והחלטנו לעשות בנושא סדר: זה נכון שרכב חשמלי בסין זול יותר, אבל זה לא רלוונטי לישראל בשום צורה.
מחירן של חשמליות שנמכרות גם בישראל וגם בסין
לפני שנסביר את הפערים המדוברים: שוויו של שקל בודד נכון ליום פרסום הכתבה עומד על 2.05 יואן. על פי שער החליפין הזה, נחשב מחירים של כמה דגמים שנמכרים גם בסין וגם בישראל: טסלה מודל 3 עולה בסין 266 אלף יואן, שהם ממש קצת מעל ל-130 אלף שקלים. ג'ילי ג'יאומטרי C, המכונית הנמכרת בישראל בחודש אוגוסט 2022, עולה בסין 140 אלף יואן – שווה ערך ל-68500 ש"ח (לדגם ה-350 ק"מ הבסיסי). פולקסווגן ID4, שזה עתה הושקה בישראל, עולה בסין (בגרסה זהה – הנעה אחורית עם סוללה בגודל 82 קוט"ש) 273,780 יואן – 133,805 שקלים.
ההשוואה הזו על קצה המזלג בין המחירים בישראל לסין מציגה תמונה מאוד מאוד ברורה וכואבת – אנחנו משלמים בממוצע פי 2 יותר על אותו הרכב החשמלי בסין לעומת מחירו בישראל. הפערים האלו מתקיימים בהרבה דגמים נוספים, ובנוסף לכך – ככל שעלותו של הרכב גבוהה יותר, כך הפער הולך וגדל ביחס למחירים כאן. אבל האם מדובר באותן המכוניות? האם אני יכול היום לגשת למפעל בסין, לרכוש את אחת מהמכוניות לעיל במחירה המקומי ולייבא אותה ארצה?
אז למה רכב חשמלי בסין זול כל כך?
התשובה לשאלה הראשונה היא "לא בדיוק", ולשנייה היא "לא". יש הרבה מאוד סיבות לפערי המחירים בין השוק בישראל לשוק הסיני, חלקן קשורות לעובדה שבסין ישנו כוח עבודה זול ורב בשפע אדיר, שיטת הממשל המקומית, והמאמץ שעושים במדינה בעשורים האחרונים בכדי לבנות תעשיית רכב משמעותית גם לייצוא, ולא רק למכירה "מבפנים".
מחפשים אביזרי חובה לרכב החשמלי שלכם? את הדברים הכי חשובים תמצאו במדריך הבא
אבל ישנן סיבות נוספות, קצת פחות ברורות ומובנות מאליהן: ראשית, ובניגוד מוחלט למדינת ישראל – שמרוויחה הררי אחוזים על גבו של כל רכב שמתנייד במדינת ישראל על הכביש לכל אורך חייו – הממשל הסיני מסבסד באופן נרחב את תעשיית הרכב המקומית, ובמיוחד כלי רכב חשמליים. משמעות הדבר פשוטה – כל רכב חשמלי שנמכר בסין, המדינה מוציאה מכיסה סכומי כסף נכבדים ו"משתתפת" בעלות הרכישה עם הלקוח הסופי. יתרה מזאת – לממשל הסיני ישנה בעלות חלקית על כמעט כל מותג שאנחנו מכירים שמקורו במדינה, כך שהסכומים המסובסדים האלו עוברים פחות או יותר מכיס אחד לכיס שני של אותו הגורם – אבל גם יצרנים לא סיניים זוכים לסבסודיה הזו – הרבה לאור העובדה שהם נעזרים בחברות מקומיות בכדי לפתוח ולהריץ את פס הייצור (פולקסווגן למשל מייצרת את ה-ID4 הסינית ביחד עם FAW – היא בעלת הבית של הונגצ'י בין השאר).
סיבה נוספת ופחות מובנת מאליה למחירים הנמוכים היא תקינה: התקינה האירופאית – התקינה שרלוונטית גם לשוק הישראלי – היא כנראה המחמירה ביותר בעולם בתחום הרכב. זה אפילו לא משנה אם מדובר בחשמלי או בנזין, מכונית או אופנוע או אפילו משאית – כל כלי רכב שעולה על כביש ציבורי באירופה מחוייב בתקינה אירופאית. תקינה זו קובעת מינימום של מערכות בטיחות, מידות כאלו ואחרות של שימוש בחומרים ממוחזרים או מתמחזרים, מידה מינימלית של בידוד רעשים, תקן אחיד של קרינה מהסוללה במקרה של רכבים חשמליים, היברידיים או פלאג אין ועוד שלל סעיפים נאורים יותר ופחות.
סין, שמרוחקת מספר שעות טיסה מאירופה, מחזיקה בתקינה משלה. התקינה הזו בהשוואה לתקינה באירופה מקלה באופן משמעותי: דרישות המינימום למערכות בטיחות ברכב נמוכות יותר, התייחסות מועטה יותר לנושא המחזור וההתמחזרות לצד בידוד הרעשים, התמקדות נמוכה יותר נאמר בכל הנוגע לתנאיהם של העובדים ביחס למה שמתרחש באירופה, והרשימה עוד ארוכה.
ואיך כל זה קשור לעובדה שרכב חשמלי בסין זול כל כך? הפערים האלו גורמים הלכה למעשה למחירים זולים מאוד של מכוניות חשמליות בסין: סבסוד ממשלתי, לצד כוח ייצור זול ורב, תקינה מקלה שמאפשרת ייצור כלי רכב מאובזרים פחות, בטיחותיים פחות ופחות ידידותיים לסביבה – מאפשרת מחיר זול באופן דרמטי מאשר באירופה לאותם הרכבים. אבל האם באמת מדובר באותם הרכבים?
אז בהמשך לתחילתו של חלק זה של הכתבה – התשובה היא לא בדיוק. המעטפת החיצונית תהיה אומנם מאוד דומה ואפילו זהה, אותו הלוגו, מראה כללי דומה (אולי למעט נקודות מסוימות שנראות טיפה שונות), אך לא בכל מצב רכב זהה שנמכר בישראל ובסין יאחוז באותו מפרט הבטיחות למשל, באותם החומרים בפנים הרכב, אפילו לא באותה בקרת איכות.
אפשר לרכוש רכב סיני מהמפעל בסין ולייבא אותו לישראל?
באופן תיאורטי – בהחלט ניתן. אנחנו חיים במדינה חופשית ואם מר פלוני מחליט לטוס למפעל בסין, או להזמין רכב חשמלי סיני מהמפעל לישראל – שום דבר לא עוצר בעדו לעשות זאת, וכנראה שהוא גם יחוש אופוריה מסוימת ש"דפק את המערכת". כל זאת – עד שהרכב יעגון בנמל אילת / אשדוד. ברגע שהוא יגיע ארצה ולמשרד התחבורה לא יהיו מסמכי התקינה – לא יהיה לרכב שום אישור לרדת לכבישי ישראל. אפשר אולי יהיה במצב כזה לעשות בו שימוש כרכב מירוץ עם רישוי אפור, אבל כלל לא בטוח שפקידי משרד התחבורה יאשרו גם דבר כזה – וסביר שלאחר כל הכסף שהוצא מהכיס של מר פלוני, הוא יידרש לשלוח את הרכב בחזרה למפעל בסין. יש לנו גם תחושה שחוקי הגנת הצרכן בסין לא חזקים ממש כמו בישראל, כך שייתכן בהחלט מצב שהמפעל לוקח את הרכב בחזרה – אבל מר פלוני כבר לא יראה את הסכום ששילם…
מה שאומר שבאופן מעשי – הדרך היחידה שלנו לרכוש רכב מסין ולייבא אותו לישראל, היא אם מדובר ברכב בעל תקינה אירופאית, כלומר – להיכנס למפעל בסין ולדרוש רכישה (בתוך סין) של רכב שמיועד לשוק האירופאי. למיטב ידיעתנו וככל שהצלחנו לברר – אופציה שכזו פשוט לא קיימת, כי הרכבים שמיוצרים בסין עם תקינה אירופאית (אלו שעושים את דרכם ארצה) – עוברים מהמפעל היישר אל הנציג המקומי. כפי שבישראל לא ניתן לנהוג בכבישי הארץ עם רכב בתקינה סינית, לא ניתן לרכוש בסין רכב עם תקינה אירופאית. התהליך הזה הוא אינו תהליך שניתן אפילו לבצע כאדם פרטי. חשוב לציין גם במקרה זה – נגיד שבאורח פלא הצלחתן לגשת למפעל הסיני, לרכוש רכב מבית יצרן מסוים שמיועד לשוק האירופאי ולייבא אותו ארצה – הוא יעלה לכם משמעותית יותר כבר בדלת המפעל, בגלל – כאמור – הבדלי התקינה התהומיים.
אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי – זה כנראה באמת טוב מכדי להיות אמיתי
מחירם של כלי הרכב בישראל גבוהים באופן מוחלט בהשוואה לרוב המוחלט של המדינות בעולם, לגבי זה אין שום ספק. גם לגבי העובדה שביחס לאירופה – המקום בו התקינה זהה ולשם מיועדים כל כלי הרכב שנוחתים גם בישראל – המחירים בארץ עדיין גבוהים בעשרות אחוזים. על הסיבות לכך דנו בהרחבה בעבר בכתבה שעסקה בעליות המחירים בשוק הרכב החשמלי בישראל.
אבל, ובהמשך למה שנאמר בתחילתה של כתבה זו: אין צורך לכעוס ולהתרגז מכל קליקבייט שאתם רואים ברחבי המרשתת. היה יכול להיות ממש נהדר להזמין רכב חשמלי דרך האינטרנט מסין, ולנהוג בו בכבישי נס ציונה בלי לשלם כמעט כפול, אבל עצם האקט הזה איננו אפשרי מבחינה ביורוקרטית. במקום הכעס וכל מה שמגיע בעקבותיו, כדאי לעצור לרגע ולתהות – האם הכותרת הזאת תואמת בכלל את המציאות, או שהמציאות שונה בתכלית, כפי שאתם רואים כאן, והפעולות שלנו צריכות להיות שונות ממה שקורה בדרך כלל?
קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה הזו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על מחירי הרכב בארץ לעומת מחירי הרכב בסין? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!