החבר'ה בשוודיה לא עוצרים: רק אתמול חשפו בפולסטאר את ה-O2, קונספט ראשון מסוגו לקבריולט חשמלית שמגיעה עם רחפן אוטונומי מובנה, והיום מוציאים בוולוו – אחת משתי חברות האם (השנייה היא כמובן ג'ילי) של פולסטאר, הודעה כי בחברה החלו בסדר ניסויים מקיפה לבחינת טכנולוגיית טעינה אלחוטית ברכביה החשמליים – וולוו XC40 בתור התחלה.
הניסוי עצמו לא ממש הפיל לנו את הלסת: בשלושת השנים הקרובות, מתכננים בוולוו לבחון את היכולות וההשפעות של טעינה אלחוטית שכזו על צי קטן של דגמי ה-XC40 של החברה. הצי הקטן הזה ישמש את חברת Cabonline, חברת המוניות הגדולה ביותר בסקנדינביה, ובאמצעות מספר עמדות טעינה שימוקמו ברחבי גטבורג שבשוודיה, יוכלו נהגי הרכבים לבצע טעינה אלחוטית, כפי שמופיע בסרטון:
את הטעינה עצמה מבצעים בקלות מאין כמוה: פשוט חונים מעל למשטח הטעינה הכחלחל. במקרה של הוולוו XC40 זה מאוד פשוט, כי ממילא לרכב יש את מצלמת מעוף הציפור שתאפשר לנהג לראות בדיוק היכן הוא עומד. אבל מה שבעיקר מלהיב אותנו עם הניסוי ובהחלט הפיל לנו את הלסת הוא קצב הטעינה: בוולוו מדברים על יכולות טעינה אלחוטית בקצב של 40 קילו וואט, נתון שמתקרב מאוד לתחום המשאיות החשמליות, ולמספרים של עמדות טעינה מהירות בסיסיות. נתון זה גם גבוה כמעט פי ארבעה מקצב הטעינה של הוולוו XC40 בחיבור ביתי – שם הקצב עומד על 11 קילו וואט.
לא בטוחים מה המשמעות של קילו וואט, קוט"ש וכו'? מילון המונחים החשמלי יעשה לכם סדר!
חוץ מקצב הטעינה, מה שמאוד מצא חן בעינינו בניסוי הוא העובדה שבוולוו לוקחים לראשונה את נושא הטעינה האלחוטית ובוחנים אותו באופן מסודר ומעמיק. המוניות המדוברות מתוכננות לעבוד 12 שעות ביממה, ולעבור כ-100 אלף קילומטרים בשנה. מספרים אלו יאפשרו לוולוו לבחון את השפעות הטעינה האלחוטית על הרכב בדיוק כפי שיתאפשר לחברה לבחון את השפעות השימוש האינטנסיבי כמונית על רכב חשמלי, גם זה – לראשונה בוולוו.
הפתרון של טעינה אלחוטית אומנם נמצא בחיתוליו, אך הוא בעל פוטנציאל להפוך את כל נושא הטעינה לפשוט באופן דרמטי בהשוואה לטעינה רגילה באמצעות כבלים מעמדות ביתיות או ציבוריות. יכולות טעינה אלו חוסכות את הצורך בהקמת עמדות טעינה פיזיות במרחב הציבורי, ומאפשרות – פשוטו כמשמעו – לחנות ולטעון, בלי לוודא שהצ'יפ עובד, בלי לדאוג שהרכב התחיל או לא התחיל טעינה ושאר התחלואות שאנו מכירים מהטעינה הציבורית. טעינה אלחוטית שכזו יכולה גם לאפשר בקלות ביצוע והתקנה של משטחי טעינה במקרים בהם החנייה הפרטית לא ממוקמת בצמוד למבנה, וכך במקום להוציא עמודים וארונות מהקרקע, אשר עלולים בנקל למשוך עיניים לא רצויות מטעם השכנים, משטח טעינה שכזה עומד בדממה ולא מפריע בשום צורה. נקווה שאלו יעשו את דרכם לשימוש הציבור הרחב בהקדם האפשרי.
לא בטוחים לגבי האופציות במקרה של עמדת טעינה נכון להיום? המדריך לעמדות טעינה יעשה לכם סדר!
מה דעתכם על משטחי הטעינה האלחוטיים בניסוי של וולוו? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי