בניגוד לתחום הרכבים הפרטיים, שם לוולוו אין הרבה מאוד חדשת באופן עקבי (בוודאי שלא בארץ), תחום הרכב הכבד עם ההינע האלטרנטיבי בחברה פורח. וולוו היא יצרנית המשאיות החשמליות המובילה במכירות באירופה, עם מעל ל-40% נתח שוק בתחום זה ב-2021 (וצפי לגידול משמעותי עד סוף 2022), אבל זה – ומספר עסקאות גדולות בתחום (בינהן עם DHL, חברת הלוגיסטיקה DFDS וחברת מארסק בארה"ב) לא עוצר אותה מלפזול גם לכיוונים אחרים של הינע אלטרנטיבי – כשהראשי בהם הוא מימן.
שני דיווחים שיצאו מהחברה בימים האחרונים מציגים תמונה ורודה גם בכיוון זה, כאשר בוולוו החלו בסדרת ניסויים בתחום המימן – האחד מבוצע בראש גורר מדגם FH, והשני במשאית פרקית (Articulated Hauler), ושניהם מתגברים על אחד הקשיים העיקריים בתחום ההינע החשמלי – טווח עבודה ארוך משמעותית לעומת דגמים חשמליים בתחום המשאיות (בתחום הצמ"ה, בשלב זה אין לוולוו כמעט תחרות בעולם החשמלי – למעט בובקאט), לצד זמני "תדלוק" כמעט זהים לתדלוק דיזל.
משאית פרקית – למי שפחות מעורה בעולם הצמ"ה (ציוד מכאני הנדסי) – היא משאית שמיועדת להובלת משקלים כבדים במיוחד על גבי משטחים בעייתיים, ונעשה בהן שימוש רב באתרי הריסה, מחצבות, יערות למינהם, מזבלות ועוד. משאיות ענק אלו יכולות לשאת משקלים אדירים, ומגיעות בדרך כלל בתצורת הנעה של 4X4 או 6X6, כאשר מקור המילה פרקית נוגע לאופן הבנייה של המשאית – במקום שלדה שנעה לכל אורכה של המשאית, ישנו "מפרק" שמחבר בין אזור ההעמסה לאזור בו נמצא תא הנהג, ובמקום שהגלגלים ינועו על צירם – כמקובל כמעט בכל כלי רכב שנע על הכבישים – כל שטח הקבינה של הפרקית, והגלגלים, נעים על צירם מאותו המפרק והלאה.
וולוו XH04
הוולוו XH04, בה וולוו עורכת ניסויים כעת, היא תוצאה של מחקר שהחל עוד ב-2018, ובמסגרתו החליטו אצל היצרנית לנסות גם את כיוון תא הדלק בכדי להניע צמ"ה. תא דלק משמעו (בצורה מאוד מפושטת ולא מורכבת וטכנית) – שימוש בריאקציה כימית שנוצרת בין מימן לחמצן, אשר משמשת להנעת מנוע חשמלי – והפליטה היחידה שלה היא אדי מים. במקרה של ה-XH04, וולוו טוענת ששיטת הינע זו נבחרה כתוצאה מאספקת זמני פעולה ו"טעינה" דומים לאלו שמתקבלים ברכב מקביל המונע בדיזל, לעומת שימוש בחשמל – שהיה מאריך באופן דרסטי את זמני הטעינה ומספק זמן פעולה קצר משמעותית ברכב בגודל שכזה.
ציוד צמ"ה נמדד על בסיס שעות עבודה, ולא על בסיס קילומטרז', ובוולוו צמ"ה טוענים כי "תדלוק" מימן של ה-XH04 אורך בסך הכל 7.5 דקות. תדלוק זה מכניס לפרקית 12 ליטרים של מימן, אשר צפויים להספיק לטענת וולוו לזמן עבודה ממוצע של 4 שעות, ויוכל להתבצע בשטח על ידי מערכות יעודיות, שהולכות ותופסות תאוצה (גם בארץ דיווחנו לאחרונה על יוזמה של כלמוביל בתחום המשאיות החשמליות עם משאית מונעת מימן של יונדאי שתעשה את דרכה ארצה). בשלב זה, בוולוו מקווים שהניסויים יסתיימו בקרוב מאוד והדגם יוכל להמכר ללקוחות סופיים ברחבי העולם כבר ב-2025, כשאגף הצמ"ה של החברה מעוניין להגיע לניטרליות פחמן עד 2040.
וולוו FH מונע תא דלק
מנושא לנושא באותו נושא, וממש במקביל להודעה על הוולוו XH04, חטיבת המשאיות בוולוו הודיעה כי היא מתקדמת עם ניסויים של ראש גורר מתוצרת וולוו מדגם FH, שמונע גם הוא בתא דלק. אופן העיקרון זהה לאמור לעיל לגבי המשאית הפרקית, אך ההבדל העיקרי הוא בטווח – בעוד הפרקית נמדדת, כאמור, באמצעות שעות עבודה – במשאיות אנחנו עדיין מודדים לפי קילומטרז', וה-FH מונעת תא הדלק לא שונה מכך.
אך בניגוד לדגמי וולוו משאיות החשמליים, FH זו מגיעה עם טווח גבוה משמעותית מהמשאיות החשמליות – בוולוו מדברים על כ-1000 קילומטרים של טווח בשימוש ממוצע לדגם זה (שיכול לשאת משקל כולל של כ-40 טונות לערך), אך השוס העיקרי של ה-FH מונעת תא הדלק הוא זמן "התדלוק". בעוד, כאמור, משאיות חשמליות דורשות זמן טעינה ארוך במיוחד, ותשתית טעינה עוצמתית במיוחד – זמן "התדלוק" של ה-FH מונעת תא הדלק עומד על בסך הכל 15 דקות.
אופן ההנעה, כאמור, עושה שימוש בריאקציה כימית שבתורה מספקת אנרגיה למנוע חשמלי (במקרה זה בהספק של 400 כוחות סוס) וזה מניע את הגלגלים של המשאית, כאשר הפליטה היחידה היא של אדי מים בלתי מזהמים לאוויר. הבעיה העיקרית בתחום זה נוגעת לתשתית – שלא מאפשרת כיום מעבר מהיר וחלק לסוג הנעה זה, לא משנה אם מדובר ברכבים לשימוש פרטי או רכבי הובלה דוגמת ה-FH, אך בוולוו מקווים שהמצב יתחיל להשתנות בקרוב – בכל הנוגע לרכב כבד לפחות – אך לא ברור בשלב זה מתי הפיילוט צפוי להסתיים ויתקבלו החלטות לגבי המשך הפעילות של "אגף" זה בתוך עולם ההינע האלטרנטיבי בוולוו משאיות.
בערוץ הטלגרם של מגזין פלאג מג תוכלו לקבל את העדכונים הכי חמים לפני כולם!
מה דעתכם על שימוש בתא דלק במקום בסוללה ומנוע חשמלי? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי