מקריות או מגמה? בתקופה האחרונה יוצא לנו לדווח יותר ויותר על כל תחום הרכב הכבד החשמלי לסוגיו, בין אם זה למשל התצוגה של הקנוורת' T680E החשמלית בתערוכת CES2022, הבובקט T7X החשמלי שהוצג גם הוא בתערוכה זו, סדרת ה-VNR החשמליות החדשה של וולוו לשוק האמריקאי או המהלך של ארגון נהגי המשאיות האוסטרלי אשר במסגרתו הארגון מנסה לדחוף את הרגולטור האוסטרלי להאצת המעבר למשאיות חשמליות – בזמן שמהפכת הרכב החשמלי מתקדמת במלוא העוצמה, נראה שתחום הרכב הכבד ורכבי העבודה החשמליים מתחיל לאט לאט להדביק פערים.
הפעם אנו מדווחים לכם על וולוו משאיות, אשר בדומה ליצרניות אירופאיות אחרות – נלחמת שוב ושוב בכדי להגיע לחזית תחום ההינע החשמלי בעולם הרכב הכבד. אחת ההצלחות הגדולות של וולוו הייתה עסקת ענק עם חברת הלוגיסטיקה האירופאית DFDS, במסגרתה נמכרו לחברה כמאה משאיות חשמליות מסוגים שונים, וכעת – וולוו משאיות מדווחת על ניסוי מוצלח במיוחד בתנאי אמת לראש הגורר החשמלי שלה – הוולוו FH בתצורת 4X2 "סינגל".
המבחן נערך באמצעות נהג מטעם וולוו משאיות ועיתונאי הרכב הכבד הגרמני יאן בורגדורף, והוא נערך לאורך ה-Green Truck Route – מסלול מעגלי של כ-343 קילומטרים אשר משמש לבחינת משאיות בתנאי אמת: במסלול זה ישנם מגוון רחב של שטחים בעלי עליות ומורדות, כבישים עמוסים יותר ופחות וכל כולו מתנהל "בחיים האמיתיים" (בניגוד למבדקי ה-WTLP למשל אשר נערכים במעבדה) לאורך כבישים ציבוריים בגרמניה.
רכב חשמלי ממוצע מצליח היום כבר להגיע ללא בעיה ל-400 ק"מ ואף צפונה מכך, אז מה ההתלהבות במקרה של הוולוו FH החשמלית הזאת? ובכן, המשאית שנבחנה הייתה עמוסה למקסימום המותר מבחינה מקומית – כלומר שסך כל המשקל שנע על הכביש (באמצעות חשמל בלבד, כאמור) היה כ-40 טונות. המשאית הייתה בתצורת 3 מנועים עם הספק כולל של כ-523 כוחות סוס, עם "חבילת סוללות" בגודל של 540 קוט"ש – המקסימלית שניתן להזמין עם ה-FH. חבילת סוללות זו אמורה לספק טווח מינימלי של 300 קילומטרים במקרה של "שימוש" קיצוני ביותר (למשל – ראש גורר 6X4 שנושא משקל כולל של 44 טונות).
המשאית, כאמור, עברה את המבחן בהצלחה והגיעה ל-343 קילומטרים, ובסיומו של המבחן התברר כי היא יכלה לעבור מעט יותר מכך – כל זה ללא טעינה. הנהג מטעם וולוו שביצע את המבחן, יחד עם העיתונאי, דיווחו כי המשאית הרגישה הרבה יותר גמישה ונעימה לנסיעה בהשוואה לגרסאת הדיזל של ה-FH, ובסיום המבחן התברר על פי הנתונים כי למרות שמדובר בגרסה החשמלית, זו הייתה חסכונית יותר בצריכת האנרגיה שלה בהשוואה ישירה לגרסאת הדיזל, וצריכת החשמל שלה עמדה על 1.1 קוט"ש לכל קילומטר.
מסתבכים עם ההבדלים בין קוט"ש לקילו וואט? מילון המונחים החשמלי יעשה לכם סדר!
בוולוו כמובן מרוצים מאוד מהמבחן שבוצע, ומדגישים כי בהנתן אפשרות לטעון את המשאית בזמן הפסקת הצהריים של הנהגים – ניתן יהיה לגמוע בקלות 500 קילומטרים ביום עבודה בודד. דגם ה-FH מוצע על ידי וולוו בגרסאתו החשמלית במספר רב של וריאציות – ראשי גורר: 4X2 סינגל (כמו זה שנבחן), 6X2 פושר (שם הסרן האחורי ביותר הוא המניע של המשאית), 6X4 (זוג סרנים מניעים) ומשאיות אחודות בתצורות זהות, יחד עם אפשרויות של 8X2 ו-8X4. כולן יוצעו עם חבילות סוללה בגדלים של בין 180 קוט"ש ל-540 קוט"ש והן אמורות לספק מענה זהה לזה שמספקות משאיות הדיזל המקבילות. מבחינת הטעינה – סוללות ענקיות שכאלו מצריכות יכולות שיאפשרו להן להמשיך לעבוד, ועל כן המטען המובנה של המשאיות מסוגל לספק טעינה בקצב של 43 קילו וואט בחיבור לעמדה רגילה (11 שעות טעינה בקירוב מ-0 ל-100% בחבילת הסוללות הגדולה ביותר), בעוד הטעינה המהירה מתאפשרת כאן בקצב של כ-250 קילו וואט (קצת מעל לשעתיים וחצי טעינה בקירוב, מ-0 ל-100%). בוולוו משאיות מתכננים כי עד שנת 2030, חצי מכלל המשאיות שלהם אשר נמכרות באירופה – לכל הפחות – יהיו חשמליות.
מה דעתכם על הניסוי המוצלח של וולוו עם ה-FH החשמלית? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי