אקספנג (XPENG) הגיעה לאוויר העולם בשנת 2014, והיא עוד אחת מיצרניות הרכב החשמלי הסיניות ששוטפות את העולם. לצד זאת, יצרנית זו חרטה על דגלה כבר מההתחלה להבדל ממגוון מותגי הבית האחרים של המדינה, ואחת המטרות העיקריות שהיא שמה לפניה היא טסלה.
ה-P7 הנבחנת כאן הוצגה בעולם כבר ב-2019, וב-2023 היא עברה מתיחת פנים – כאשר בנובמבר 2023 המותג נחת בישראל גם עם ה-P7 הנבחנת כאן, וגם עם דגם הפנאי אקספנג G9. אני לקחתי למבחן את האקספנג P7 בגרסת הלונג ריינג' (XPENG P7 Long Range), שכמו ששמה מרמז – היא הגרסה עם טווח הנסיעה הגדול ביותר. אז מה דעתי על הרכב?
רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם
עיצוב XPENG P7
ה-XPENG P7 היא מכונית סדאן חשמלית יוקרתית. היא נראית מצוין מבחוץ, והיא מאוד טכנולוגית ומגניבה למראה. מבחינת איבזור חיצוני, יש לה תאורת Full LED ומערכת פנסים מגניבה מאחור – שכוללת פס אחד ארוך, ומתחתיו פנסים קטנים יותר ומעוצבים בשני צידי הרכב. מהצד, הרכב מגיע עם דלתות ללא מסגרת, חלונות אחוריים מוכהים ופרופיל חלק ומעוגל, ארוך ונמוך. הפרונט שלו בולט משמעותית מצידו האחורי, שהוא כמעט בתצורת קופה, עם חיתוך מסוגנן. בגרסה הבסיסית הוא מצויד בחישוקי אלומיניום בגודל 18 אינץ', שאני אוהבת את העיצוב שלהם. גם מאחור יש לו פס לד אדום ופנסים אדומים, וכיתובי XPENG ו-P7 כסופים. בסך הכל הדגם מעוצב בצורה מאוד מובחנת ומבודלת, וניכר כי היצרן השקיע רבות בעיצוב הדגם והליין, גם אם לא הצליח לקלוע לטעמם של כל האנשים בעולם.
יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!
אזור הנוסעים מלפנים ב-XPENG P7
במבחן הווידאו הקדשתי זמן ממושך למעבר על הרבה מאוד פיצ'רים בתוך הרכב, אז אם תרצו לראות בעצמכם מה הרכב מציע מומלץ לצפות במבחן המצולם (בתיאור הסרטון תמצאו סימניות שיאפשרו לכם לדלג לקטעים שאתם רוצים לצפות בהם). בואו נעבור עליהם כאן בקצרה יחסית.
הרכב מגיע עם פונקציית כניסה והתנעה ללא מפתח, גג פנורמי עצום, ומושבי ספורט נוחים. תוכלו לבחור בין מושבים שמרופדים בעור טבעוני (שזמינים רק בגרסת הלונג ריינג' הרגילה) או בעור נאפה. שני המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית, עם חימום ואיוורור ותמיכה לגב התחתון. למושב הנהג יש גם 8 מצבי זיכרונות. אני אוהבת את פיצ'ר האיוורור והוא מאוד שימושי בקיץ הישראלי, וכמובן שטוב מאוד שיש גם את הזיכרונות והתמיכה לגב התחתון. ולמקרה שתהיתם לגבי התלונה הרגילה שלי לרכבי סדאן – מידת ההגבהה של מושב הרכב הספיקה לי הפעם, למרות המבנה שמוגבל מראש מבחינה סגמנטאלית.
ה-P7 מאובזר במסך מולטימדיה ענק בגודל 14.96 אינץ' עם עוזרת קולית דוברת אנגלית ויעילה מאוד (רק תגידו Hey XPENG), ו-WAZE מובנה שתומך בשפה העברית. אין לו קישוריות ל-Apple Car Play ו-Android Auto, אבל ה-WAZE עצמו עובד באופן מצוין, ויש לו גם חיבור בלוטות' והמון אפליקציות כמו ספוטיפיי, אודיובל ואמזון פריים. בנוסף, תקבלו בעת רכישת הרכב גם גלישה באינטרנט ברכב (לשנה, עם אפשרות להרחבה ל-3 שנים). עם חבילת הגלישה הזו תוכלו לצפות בסרטונים ביוטיוב, טיקטוק, נטפליקס וכל מה שתרצו. המסך אינטואיטיבי לשימוש, וכולל המון פיצ'רים ועדכוני תוכנה באוויר (OTA). חסרון אחד של המערכת הוא שאין לה כפתורים פיזיים, אבל ניתן לשלוט בפונקציות כמו המיזוג דרך הכפתורים שעל גלגל ההגה.
לוח השעונים של הרכב, שגודלו 10.25 אינץ', הוא מצוין לא פחות ממערכת המולטימדיה, וכולל המון תצוגות – כולל תצוגת קרוז קונטרול אדפטיבי מפורטת ושימושית מאוד, עליה תוכלו לקרוא בהרחבה בחלק במבחן שעוסק במערכות הבטיחות.
חוויית המשתמש בתא הנהג.ת והנוסעים
עיצוב הרכב מבפנים די מינימליסטי ורואים ממש למי אקספנג כיוונה בכדי להתחרות בה. הרכב מרווח מלפנים ומאחור, יש בו הרבה מקומות אחסון, הוא מעוצב יפה ונעשה בו שימוש בחומרים איכותיים וברמת גימור גבוהה במיוחד (גם כאשר מוציאים מהמשוואה את היותו רכב סיני!). הנדסת האנוש ב-P7 מאוד טובה בעיני, ויש בו הרבה פיצ'רים קטנים וחמודים, דוגמת פתחי מחזיק הכוסות שעולות למעלה כדי להקל על הניקוי שלהן. רכב המבחן שקיבלתי עשה כבר 12 אלף קילומטרים, וזה ממש לא מובן מאליו שהוא נראה במצב כל כך טוב אחרי שנסע מרחק כזה באקלים הישראלי.
בשביל חוויית משתמש מקסימלית הרכב כולל גם תאורת אווירה (חד או דו גוונית, לבחירתכם), מצב מדיטציה מרגיע במיוחד (כאשר ראינו מצב דומה אך שונה גם בדגמי סקייוול), ומנגד – גם מצב בום-בוקס שישתלב מצוין במסיבות טבע.
רכב המבחן שקיבלתי הוא בגרסת לונג ריינג' בתוספת חבילת האיבזור DiamondX 07, שמוסיפה לו מושבי עור נאפה (תוכלו לבחור בין עור שחור, אפור בהיר ואדום) עם איוורור בשני המושבים הקדמיים, סגירה רכה לדלתות ללא מסגרת, וחבילת סאונד משודרגת של Dynaudio עם 18 רמקולים ודולבי אטמוס. חבילת הסאונד הזו כוללת גם שני רמקולים במושב הנהג ושניים חיצוניים – וזה ממש מגניב! בין העניינים המגניבים שמצאתי עם רמקולים אלו הוא השימוש של מערכות הבטיחות ברמקולים שגב מושב הנהג, לצד השמעת צליל שמעדכן לגבי החלפת מצבי הנהיגה.
אזור הנוסעים מאחור
גם לנוסעים מאחור יש המון מרווח לראש ולרגליים, והרכב באופן כללי מאוד נוח ומרווח גם כאן. הנוסעים נהנים מפתחי איוורור נפרדים, לצד משענת יד מרכזית עם מחזיק כוסות כפול. בנוסף ישנם זוג שקעי USB לטעינה – אחד רגיל ואחד TYPE C – והמיזוג עובד מצוין גם כאן. אין יותר מידי אזורי אחסון, אבל כן יש לנו ידיות על גג הרכב לנוחות הנוסעים מאחור (ידיות שאינן נמצאות אצל הנוסעים מלפנים!) ותאורת קריאה, למרות גג הזכוכית הגדול מאוד.
אפליקציה
הרכב מגיע עם אפליקציה, ואני ממש חייבת לציין לטובה את מסירת הרכב בידי החברה – כי הפעם, ובניגוד למקרים רבים אחרים (בהם זה לא התאפשר), גם יצא לי להתחבר אליה ולהתנסות בה בעצמי. האפליקציה מאפשרת לכם לנעול ולפתוח את המכונית, תא המטען, שקע הטעינה ועוד. תוכלו גם לראות את מצב הסוללה ולשלוט בהרבה מהפונקציות השונות של המכונית. ואפילו, תוכלו לחנות את האוטו דרך האפליקציה, או להוציא אותו מהחנייה (גם ברוורס וגם ישירות קדימה). והכי הכי חשוב בקיץ הישראלי – תוכלו להגדיר דרכה את זמני הפעילות הקבועים של המיזוג, או להגדירו כך שיפעל בטרם כניסתכם לרכב. היא מאוד אינטואיטיבית ונוחה לשימוש והופכת את החוויה של הנהיגה ברכב לקלה משמעותית.
תא המטען של XPENG P7
ל-P7 יש תא מטען גדול, שנפתח חשמלית במספר דרכים – גם בלחיצה כפולה על השלט, גם בלחיצה על הכפתור שתחתיו, גם עם דוושה וירטואלית שפותחת אותו במחוות רגל, גם דרך האפליקציה, וגם דרך מערכת המולטימדיה. הפתיחה שלו מהירה ויעילה. יש לו סף העמסה יחסית גבוה, והוא שטוח ורחב, אבל תוכלו להכניס בו המון דברים – כולל כבלים לטעינה וערכת ניפוח שמגיעה עם הרכב. נפחו 440 ליטר, או 915 ליטר בעת קיפול המושבים. מתחת לרצפת תא המטען יש מגירה קטנה, אבל לא תוכלו לאחסן בה כבלים – כי שם נמצאים אביזרי הבטיחות שלכם במקרה שתיאלצו לעצור בצד הדרך.
בנוסף, מצד ימין (היכן שממוקם שקע הטעינה) תוכלו לקלף את הריפוד כדי להגיע ללולאה שמשחררת כבל טעינה שנתקע בתוך הרכב. תוכלו לקרוא עוד (ולצפות במדריך הווידאו) במדריך לשחרור כבל טעינה תקוע ברכב.
מנוע
את ה-P7 אני קיבלתי בגרסת ההנעה האחורית – לונג ריינג'. לגרסה זו מנוע אחורי בודד בעל הספק של כ-276 כוחות סוס, והוא מאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 6.7 שניות. גרסה זו היא הראשונה בליין של אקספנג, וישנה גם גרסת הפרפורמנס בעלת ההנעה הכפולה ולה הספק גבוה משמעותית (לה הספק של 473 כ"ס). המנוע בנוי באופן מצוין לצרכים ולרכב, הוא חזק מספיק ומוציא את ה-P7 מהמקום היטב, כאשר על חשבון הרבה הרבה יותר כוח (גרסת הפרפורמנס כאמור) אנחנו מקבלים כאן טווח גבוה יותר, עליו נדבר בהמשך.
להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי
מערכת חשמלית
ה-XPENG P7 מצוידת בסוללה בגודל 86.2 קוט"ש. לסוללה הזו יש טווח נסיעה מירבי מוצהר של 576 ק"מ. הרכב ניתן לטעינה ביתית בקצב מקסימלי של 11 קילוואט (תלת פאזי), שמאפשרת טעינה בעמדה ביתית מ-0 מוחלט ל-100 אחוזים בתוך סדר גודל של כ-8 שעות.
בנוסף, יש לו יכולת טעינה מהירה בקצב מירבי של 175 קילוואט. טעינה מהירה בעמדה תומכת ובתנאים המתאימים תאפשר מילוי של סוללת הרכב מ-10% ל-80% תוך כ-29 דקות.
בכל אחד מארבעת מצבי הנהיגה ברכב, מלבד ה-X-PEDAL, תוכלו לבחור בין רמת רנגרציה חזקה או חלשה (LOW או HIGH). מצב ה-X-PEDAL, מצב הרגנרציה המועדף עליי, הוא בעצם השם של אקספנג לנהיגה בדוושה אחת, כך שהרגנרציה כאן מביאה את הרכב לעצירה מוחלטת בעת נהיגה כאשר עוזבים את דוושת התאוצה. זה מאפשר לנו לנצל במקסימום את הרגנרציה, ולדעתי זה אחד הפיצ'רים החשובים ביותר ברכב חשמלי. מה שפחות אהבתי בנושא הרגנרציה הוא העובדה שהשליטה במצבים, בדומה להרבה פיצ'רים אחרים, נעשית דרך מערכת המולטימדיה ולא באופן אינטואיטיבי כלשהו (כמו למשל, דרך כפתור או גלגלת).
בנוסף, לרכב יש פונקציית V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים (230 וולט, בקצב של 3.3 קילוואט). תוכלו לקרוא עוד על הנושא במדריך לרכב חשמלי בתרחיש עלטה.
להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי
טווח נסיעה במבחן
כאמור, הטווח המוצהר של האקספנג P7 הוא 576 ק"מ. במהלך המבחן הנתון אותו השגתי היה 499 ק"מ, נתון מרשים במיוחד ממספר סיבות: ראשית, המבחן התבצע במזג אוויר חם להחריד, והמזג של ה-P7 עבד שעות נוספות וכמעט ללא הפסקה, גם לפני שנכנסתי לרכב. שנית, הרכב בכלליות לא עבר חיים כלים במיוחד בזמן המבחן, אבל השימוש במצב ה-X-PEDAL (נהיגה בדוושה אחת) בהחלט שיפר את המצב.
כפי שאני מציינת במבחנים בכל פעם – ככל שתכירו את הרכב ותלמדו אותו יותר טוב, תוכלו להוציא ממנו טווח שיהיה יותר ויותר קרוב להצהרת היצרן, ולמעשה, ממספר ימי המבחן שערכתי לרכב – אין לי שמץ של ספק שניתן לעבור ב-P7 לונג ריינג' גם את ה-500 ק"מ, ולא במעט.
בטיחות ומערכות עזר
האקספנג P7 לונג ריינג' זכתה לציון מקסימלי של חמישה כוכבים במבחני הריסוק של היורו NCAP. הרכב מצויד בהמון המון המון מערכות בטיחות, שמתאגדות תחת השם XPILOT. היא עושה עושה שימוש בגלי רדאר, 12 חיישנים קוליים, ובלא פחות מ-11 מצלמות מסוגים שונים כחלק ממערכת זו. בסרטון של המבחן תוכלו לראות שלכל מערכות הבטיחות יש הדמיות אנימציה ממש מגניבות, שמסבירות את אופן הפעולה של כל מערכת. לא זכור לי שלקחתי רכב מבחן עם סרטוני הדרכה כל כך שימושיים ומובנים בקלילות.
בין מערכות הבטיחות והסיוע בנהיגה תמצאו מצלמות היקפיות (360°) באיכות פשוט מצוינת, בלימת חירום אוטונומית, התרעת ערנות נהג מבוססת רדאר, התרעה בעת פתיחת דלתות, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור רכב בשטח מת, אורות גבוהים אוטומטיים, חיישני גשם, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, אזהרת תנועה חוצה מאחור, חנייה אוטונומית, מערכת לשמירה על מרכב הנתיב, בלם חנייה אלקטרוני (Auto Hold), אזהרת התנגשות אחורית, חיישני חגורות בטיחות, 7 כריות אוויר, ועוד.
מערכת בטיחות אחת שאני רוצה להתייחס אליה בהרחבה היא בקרת השיוט האדפטיבית. היא נשלטת דרך מוט העברת ההילוכים, והיא מתפקדת פשוט מצוין. המערכת מבוססת מצלמות ומוגבלת למהירות של 130 קמ"ש, בדומה למה שראינו באורה פאנקי קאט. היא מזהה היטב את כל הרכבים מסביב, כולל תנועה חוצה רחוקה, אופנועים ומשאיות. היא לא מנומסת מדי, היא מראה לכם אחרי איזה רכב היא עוקבת כדי להתאים את מהירותכם, והדבר הכי חשוב – היא מזהה רכבים מאותתים(!) ומזהה מבעוד מועד רכב שמתפרץ לנתיב שלכם. באמת התרשמתי מהיישום הזה, כי בעוד מערכות רבות יזהו את הרכב הנדחף רק כשהן קרובות אליו מאוד – ה-P7 זיהתה אותו במועד ביצוע העבירה. 🙂
בנוסף, זה נוח שמערכת הבטיחות גם מתריעה קולית, גם כותבת התראה בלוח השעונים וגם "מושכת" בחגורה ונותנת התרעה פיזית. למשל, היא יכולה להבהב ולהגיד "Please take over the vehicle immidiatly" ולהדק את החגורה בו זמנית.
ונתייחס לעוד מערכת סיוע בנהיגה. מצלמת הרוורס של הרכב מצוינת, והיא כוללת פסי הכוונה. לרכב יש חיישנים ומצלמות היקפיות ב-360 מעלות, כולל תצוגה ממעוף הציפור, כך שאין חנייה שלא תצליחו להיכנס אליה. ואם אתם עדיין מתקשים, לרכב יש חנייה אוטונומית חכמה, שניתנת לתפעול דרך מערכת המולטימדיה או האפליקציה – ותוכלו גם להוציא את הרכב מהחנייה דרך אותה האפליקציה. החנייה האוטונומית קופצת לכם אוטומטית כשאתם מחפשים מקום חנייה, ומציעה למצוא אותו ולחנות עבורכם.
איך XPENG P7 לונג ריינג' נוסעת?
דרך מסך המולטימדיה תוכלו לבחור בין 4 מצבי נהיגה (Standard, Sport ו-Eco), כאשר הרביעי שבהם הוא ה-X-PEDAL – השם של אקספנג לסוג של נהיגה בדוושה אחת, עליו הרחבנו בחלק של המערכת החשמלית.
נוחות הנסיעה ב-P7 היא פנטסטית, והוא נוסע מצוין. הרכב מדגים יכולות ספורטיביות והבולמים שלו קשיחים במקצת ומותאמים לביצועים האלו, כך שהם משככים זעזועים היטב. אקספנג מתגאה בכך שבין הררי הפיצ'רים הקיימים ברכב, מי שנבחרה לספק את הברקסים היא לא פחות מברמבו הגדולה.
בידוד הרעשים גם הוא טוב. במהירויות גבוהות נשמעו בעיקר רעשי כביש ופחות רעשי רוח – אבל גם רעשי הכביש לא היו חזקים בצורה חריגה. בגלל שמדובר ברכב חשמלי, הוא נוסע באופן חרישי, והמקסימום שתשמעו ממנו זה המזגן שפועל בעוצמה מירבית.
מחיר XPENG P7
מחירה ההתחלתי של האקספנג P7 הוא 209,990 ש"ח. מחיר רכב המבחן, שהוא מאותה רמת גימור רק בתוספת חבילת האיבזור דיימונד, עומד על 229,990 ש"ח. מחיר גרסת הפרפורמנס בעלת ההנעה הכפולה מתחיל מ-279,990 ש"ח, כאשר רמת הגימור הגבוהה ביותר (גרסת ה-Wing Edition, לה דלתות מספריים) מתחילה מ-314,990 ש"ח.
כרגיל, יש גם אגרת רישוי בסך 567 ש"ח, ותוספת מחיר על צבעי חוץ שאינם לבן, ואיבזור. בחבילת הדיימונד ניתן גם לבחור את הצבע של הריפוד הפנימי (שחור, אפור בהיר ואדום), ללא תוספת תשלום (נכון לזמן ביצוע המבחן).
זהו מחיר תחרותי ביחס למי שאקספנג מסתכלת לה בלבן של העיניים – טסלה מודל 3 – וכנראה שברמת מחיר זו, התחרות הזאת בהחלט צריכה להדיר שינה מעיניה של טסלה.
סיכום ביקורת רכב XPENG P7 לונג ריינג'
ה-XPENG P7 היא בהחלט מכונית סדאן חשמלית מרשימה. החבילה הכוללת של הרכב ממש קורצת לצרכן הישראלי – הוא מעוצב נהדר, יש לו הספק גדול, הטווח שלו מצוין, מערכות הבטיחות שלו מתפקדות מעולה, הוא מאובזר טוב גם מבפנים, ויש לו אפליקציה לשליטה מרחוק שמשדרגת את כל חוויית השימוש. כל המערכות, והרכב בכללותו, מאוד מאוד מלוטשים, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את המוצא של היצרן. יש כאן באמת עבודה פנטסטית של איכות וגימור מצוינים, שווי ערך למותגים אירופאיים מוכרים בישראל.
היו כמה דברים קטנים שפחות מצאו חן בעיני, כמו המחסור בכפתורים פיזיים תחת מערכת המולטימדיה או לכיוונון המראות, או העובדה שיש רק משטח טעינה אלחוטית אחד לטלפון כשיש את התשתית לספק שניים – אבל אלו דברים קטנים שלא העיבו כלל על החוויה הכוללת. בסך הכל, וביחס לרמת המחיר ההתחלתית של הדגם, מדובר בחבילה מצוינת ומהמעניינות ביותר שניתן להשיג כיום בשוק הרכב החשמלי הישראלי.
רוצים להתייעץ לגבי דגמי XPENG, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי
רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!
אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.
מפרט טכני של XPENG P7 לונג ריינג'
הספק המנוע של רכב המבחן: 276 כ"ס, הנעה אחורית
גודל סוללה: 86.2 קוט"ש
קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 11 קילו וואט
קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 175 קילו וואט
זמן טעינה מהירה: מ-10% ל-80% ב-29 דקות
טווח מוצהר של רכב המבחן: 576 ק"מ בטעינה אחת
טווח נסיעה במבחן: 499 ק"מ בטעינה אחת
מחיר רכב המבחן (כולל אגרת רישוי): 230,557 ש"ח
אחריות: 7 שנות אחריות או עד 160,000 ק"מ על הרכב; 8 שנות אחריות או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מבניהם). אחריות מיוחדת על צבע ניתנת ל-3 שנים וללא הגבלת ק"מ (האחריות אינה כוללת נזקים, בכפוף לתנאי תעודת האחריות).
שירות: רשת מרכזי השירות של פריזבי הפזורים ברחבי הארץ
[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]