הכל התחיל לפני שלושה חודשים: זיקר שחררה טיזר שהציג צללית של משהו מאוד גדול. מהיכרותנו וממעט מה שניתן היה לראות בתמונה – ברור היה כי מדובר ברכב שבעה או שמונה מקומות, חשמלי כמובן, שעתיד לצאת לשוק בקרוב. תמונות של הדגם דלפו מאז לרשת והציגו את המראה החיצוני הכמעט-כנראה-סופי שלו, אבל בזיקר שמרו על הקלפים קרוב לחזה. תמונות של אב טיפוס של הדגם אפילו הופצו ברשתות החברתיות בישראל, במסגרת שרשרת ניסויים שנערכה ברכב בחברת מובילאיי.
הימים עברו וחלפו להם, וכך בוקר למחרת הבחירות התעוררנו לעולם שבו מישהו מסין החליט לקחת מיניוואן ולהפוך אותו למשהו לכאורה מגניב במראהו. אין לנו ספק שהעיצוב הזה מעורר מחלוקת – אבל בדבר אחד כנראה לא תהיה לאף אחד מחלוקת – הזיקר 009 הוא כנראה המיניוואן החשמלי היוקרתי ביותר והמרווח ביותר שמתגלגל בכבישי כדור הארץ בצורה כזו או אחרת.
לזיקר 009 באופן מפתיע יש "רק" שישה מקומות, ולא שבעה או אפילו שמונה כפי שחשבנו במקור. הסיבה לכך היא בכדי שזיקר תוכל לנצל את המקום בחוכמה, וכפי שניתן לראות בתמונות – לא מדובר פה ב"סתם" מיניוואן שישה מקומות, או באחד מרווח ומפנק באופן יחסי כמו המקסוס אי-יוניק 5 פלוס שנבחן אצלנו בעבר – מדובר כאן במה שאפשר להקביל אולי למחלקה הראשונה במטוס.
שלוש שורות של שני מושבים בכל שורה מאכלסות את הזיקר 009, וכל אחד ואחד מהכיסאות האלו חשמלי עם שלל פונקציות כיוונון ופינוקים למינהם כמו עיסוי, חימום וקירור, מגשי אוכל על גבי המושבים שלפני השורה, ושורת המושבים האחורית מציעה אפילו אפשרות של השכבה מלאה – בדומה לפונקצייה שראינו (להבדיל אלף אלפי הבדלות) אצל הסקייוול ET5 והיונדאי איוניק 5. הזיקר 009 גם מאוד מאוד גדול – אורכו הכולל עומד על מעל לחמישה מטרים, כשבסיס הגלגלים גדול מ-3200 מילימטרים!
ועכשיו לצד הטכני והמסקרן: הזיקר 009 מתחיל להמכר כעת בסין בשתי גרסאות סוללה – הראשונה היא גרסת WE, ולה – שימו לב – סוללה ענקית בגודל של לא פחות מ-114 קוט"ש. אם המספר עצמו לא אומר לכם הרבה, רק נספר שהיא עוקפת בסיבוב את הסוללות של המרצדס EQS החשמלית וה-BMW iX שנחשבות לגדולות בתחום הרכב החשמלי. גרסה זו מגיעה לטווח מוצהר גבוה של 706 ק"מ על פי תקן ה-CLTC – תקן סיני מקל במיוחד לטווחים של רכבים חשמליים. אם נתרגם אותו ל-WTLP נגיע, כנראה, לאזור ה-400 ק"מ מלמעלה או מלמטה.
הגרסה השנייה והבכירה אף יותר של הזיקר 009 היוקרתי היא גרסת ה-ME. מפרט אבזור מדוייק אין לנו, אבל כאן הסוללה כבר ממש מוציאה לנו את העיניים החוצה – 140 קוט"ש, שתספיק לטווח מוצהר עפ"י אותו תקן סיני מקל למעל ל-800 ק"מ, מה שאנחנו ננסה לתרגם לאזור של 500 ק"מ, גם כן מלמעלה או מלמטה. יכולות הטעינה של הדגם לא נמסרו, אך כפי שנפוץ בסין – טעינה ביתית צפויה להתבצע בקצב של 7.4 קילו וואט במקסימום – מה שיאפשר טעינה של הזיקר 009 להטען מ-0 מוחלט ל-100% בתוך סדר גודל של 19 שעות.
להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה ועוד – מומלץ לעיין במילון המונחים החשמלי
נתון המשקל של הזיקר 009 לא נמסר (באף אחד מגדלי הסוללה) אך ניתן להניח שבמימדים כל כך מפנקים וגודל סוללה שכזה, מדובר במספר שנושק לאזור ה-3 טונות. מנגד, אנחנו כן יודעים שזיקר לא חסכו כלל וכלל בכל הנוגע למנוע החשמלי – הזיקר 009 מגיע עם הנעה כפולה בהספק כולל של 540 כוחות סוס, מה שמאפשר לבהמה היוקרתית הזו לזנק מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 4.5 שניות בלבד. נתון הטעינה המהירה המדוייק לא נמסר, אך עפ"י הנתונים ששחחרה זיקר, מדובר בקצב טעינה שיאפשר מילוי מ-10% ל-80% בתוך 29 דקות – ונשער שמדובר בקצב של 180 קילו וואט בעמדה מהירה לגרסת ה-140 קוט"ש, או 160 קילו וואט במקסימום לגרסת ה-114 קוט"ש.
רכשתם רכב חשמלי חדש? אלו אביזרי החובה שאתם צריכים בשבילו!
ומה נמצא בתפריט האבזור? אז את המושבים הסופר יוקרתיים אתם יכולים לראות כבר בתמונות, ובנוסף אליהם – יש כאן מערכת 20 רמקולים יוקרתית של יאמהה, בולמי אוויר שמאפשרים גם הנמכה של הרכב לצורך גישה קלה (יתכן וישמש בעתיד באירופה כרכב נכים?), וגם בגזרת מערכות הבטיחות יש לנו פה אבזור מרשים: קרוז קונטרול אדפטיבי, בקרת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי, זיהוי תמרורים, בלימה אוטונומית גם במהירויות נמוכות וגם בנסיעה מאחור, התראת התנגשות מאחור ואף מערכת לזיהוי רמזורים. אחת הסיבות בגינן ראינו את הזיקר 009 נוסע בכבישי ישראל היא ניסויים שבוצעו ברכב במסגרת מערכת חדשה ומתקדמת של מובילאיי, שכוללת רשת מצלמות מקיפה בכל רכבי הרכב ומספר חיישני רדאר לטווח קצר וארוך. מהתקרה ירד, אם תרצו, מסך בגודל 15.6 אינץ' עם חיבור 5G קבוע לרשת ואפשרות של שיחות ועידה ברזולוציית FULL HD (זהו?!), לצד אפשרות של חיבור רכיבים חיצוניים למסך – כמו קונסולות משחק. בשתי דלתות הצד (דלתות הזזה גדולות לגישה נוחה) ישנן קונסולות שליטה על מערכת המיזוג והוילונות החשמליים.
אז על העיצוב אפשר להתווכח, אבל מה שלא נוכל להתווכח עליו הוא העובדה שבזיקר רוצים שה-009 החשמלי שלהם יהיה הכי הכי. אפילו ביחס לתקן הסיני, הרכב מאובזר לעילה, ועל כך יעיד גם מחירו: הדגם יימכר בסין עצמה במחיר של 69 אלף דולרים לגרסת הסוללה "הקטנה" (114 קוט"ש כאמור…) או 81 אלף דולרים לגרסת הסוללה הגדולה. המחיר הזה הוא כמובן מחיר הרכב בסין כאשר הוא תואם לתקינה הסינית, וסביר להניח שאם יגיע לאירופה מחירו יעלה – אלא אם זיקר תפיל עלינו פצצה כלשהי בגזרת המחיר.
לא מכירים את זיקר?
למי שפחות מכיר – זיקר היא אחת מחברות הבת של ג'ילי. כן, אותה ג'ילי של ג'ילי ג'יאומטרי C. לג'ילי מטרייה של עשרות יצרניות רכבים מאירופה ומהמזרח הרחוק, כאשר בתוך המשפחה הזו ניתן למנות באופן הבולט ביותר את וולוו ופולסטאר, LEVC (שכרגע מוכרת בישראל את ה-VN5), לוטוס, לינק אנד קו (שצפויה לעשות עלייה לארץ בתחילת 2023 עם דגמי הפלאג אין שלה), רדאר אוטו, וסמארט.
זיקר עצמה היא חברת בת שכל עיסוקה הוא רכבי יוקרה חשמליים. לחברה ישנו כבר דגם אחד – הזיקר 001 – והבכירים שלה כבר הצהירו במהלך השנה כי הם מתכננים כניסה לאירופה במהלך שנת 2023, מה שאומר שבהחלט ייתכן ונראה את ג'ילי גם כאן על כבישי ישראל – לא כאב טיפוס לניסויים סופיים לפני ייצור, אלא כרכב לכל דבר ועניין. המחיר הוא הנעלם האחד והיחיד שנותר לנו כאן…
רוצים לקבל את כל החדשות החמות ביותר על עולם הרכב החשמלי? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !
מה דעתכם על הזיקר 009 – המיניוואן החשמלי עם ששת המקומות? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי!
אתם בטיקטוק? גם אנחנו! ערוץ הטיקטוק של פלאג מג