מבחן רכב: זיקר 001 ניצבת בגאווה מול התחרות החשמלית היוקרתית

במבחן שערכתי לזיקר 001 גיליתי את אחד מהרכבים החשמליים המפתיעים בישראל בגזרה היוקרתית - עם טווח מרשים, עיצוב מגניב, ביצועים טובים ואבזור מפנק
מבחן זיקר 001 החשמלי – מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג

זיקר (ZEEKR) הוא מותג רכב בבעלות קונצרן ג'ילי הסיני, שתחתיו נמצאים מותגים נוספים כמו וולוו, לינק אנד קו, פולסטאר, ג'ילי, וגם חלק מהבעלות על סמארט. מותג ג'ילי עצמו משווק בארץ מסוף 2021, ומביא תוצאות יפות במכירות, כאשר זיקר מהווה למעשה את הזרוע היוקרתית של הקונצרן.

המותג המסקרן הזה עניין את חובבי הרכב החשמלי והטכנולוגיה בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז התפוצצות התחום החשמלי בישראל בתחילת 2021, והספיק בזמן הזה לשבור ארבעה שיאי גינס עם דגם ה-001 – לרבות הסלאלום והדריפט המהירים ביותר לרכב חשמלי. בסין נמכרו בשנה האחרונה למעלה מ-118 אלף יחידות, ולמעלה מ-200 אלף כלי רכב נמכרו בסך הכל – נתון מרשים מאוד בפרק זמן של שנתיים ובשוק עמוס כמו השוק הסיני. עוד נאמר כי עד 2025, יצאו לשוק 8 דגמים חשמליים ייעודיים של זיקר.

כעת, פניהם פונות לעבר השוק האירופאי. היות וישראל היא מדינת מדגם טובה, שמצליחה לשלב בתוכה אחוז ניכר של רכבים חשמליים (חלקם הארי מגיע מסין כמובן) – מדינתנו הקטנה היא המדינה המערבית הרביעית בה זמין המותג למכירה. גם בארץ שני המותגים שזורים זה בזה, וגיאומובילי מייבאת ארצה גם את זיקר וגם את ג'ילי.

בהשקה שנערכה בישראל בינואר האחרון הגיעו אלינו 2 דגמים יחד, זיקר X וזיקר 001, ובמבחן הזה נתמקד ב-001. ואגב, בחודש פברואר נמסרו 363 רכבי זיקר בישראל, והמותג התברג במקום הראשון במסירות רכבי הפרמיום בארץ.

רשימת אביזרי חובה לרכב החשמלי החדש שלכם

מבחן רכב זיקר 001
מבחן רכב זיקר 001

הפלטפורמה

כל דגמי המותג מתבססים על הפלטפורמה החשמלית הייעודית של ג'ילי, שנקראת SEA (ר"ת Sustainable Experience Architecture), וניתנת לשימוש ברכבים מסגמנטים שונים. ראינו אותה לאחרונה במבחן שערכנו לסמארט 1, והיא משמשת גם את וולוו EX30 ודגמים חשמליים אחרים של הקונצרן. כרגיל, הדבר מאפשר יצירה של רכב שמתוכנן בראש ובראשונה להיות חשמלי – ולנצל בחוכמה את מרחב הפנים שלו, שטח האחסון ואף המבנה שלו. תוכלו לקרוא עוד על הנושא בכתבה שלנו באתר: ההבדלים בין פלטפורמה משותפת לפיתוח ייעודי.

ה-SEA מחולקת להרבה תתי פלטפורמות. הזיקר 001 יושבת על תת-פלטפורמה שונה מה-X ומהסמארט 1, ולמעשה תת-הפלטפורמה של ה-SEA שמשמשת את ה-001 משמשת גם את הפולסטאר 4, המיניוואן של וולוו – EM90, ואפילו המיניוואן זיקר 009, שכנראה צפוי מתישהו להגיע גם הוא לישראל.

מבחן זיקר 001
מבחן זיקר 001

עיצוב זיקר 001 החשמלית

הזיקר 001 יוקרתי וגדול. העיצוב שלו מגניב ממש, ולא שגרתי בלשון המעטה. הוא ספורטיבי, יוקרתי ועתידני, והוא ממש מסקרן ומותיר רושם חזק. 

חלק מהעניין בעיצוב שלו הוא כל המצלמות הבולטות שמקיפות אותו מכל כיוון, ונותנות לו לוק טכנולוגי מאוד. והדלתות ללא מסגרת לחלונות עם הסגירה הרכה, שראינו גם בסמארט 1, בהחלט תורמות להיבט היוקרתי. 

בדומה לאיוניק 5, התמונות עלולות קצת להטעות. לא קולטים מיד שלא מדובר ב"סתם מכונית 5 דלתות", אלא בקרוסאובר ארוך וגדול יחסית שנראה כמו "מכונית רגילה" שנמתחה מאוד, אבל הסיפור הזה משווה לו מראה מגניב ומיוחד אשר משתלב היטב עם הנגיעות העיצוביות על גבי הרכב, ואפילו עם הג'אנטים המגניבים.

וגם כן בדומה לאיוניק 5, אשר נראתה שונה בתמונות ובצילומים לעומת במציאות, גם הזיקר 001 נראית שונה כשפוגשים אותה פנים אל פנים, וגם הקהל לא נשאר אדיש. גם הפעם, כשצילמתי ונסעתי ברכב, המון אנשים עצרו לשאול אותי במה מדובר – כי זה באמת לא עיצוב שרואים הרבה בנוף הישראלי והרבה מהעיצוב הזה לא מצליח לעבור בתמונות ובצילומים. כך שאם אתם סקרנים לגבי הרכב, עצתי הטובה ביותר היא לראות אותו בעיניים.

יצאנו להקיף את ישראל עם רכב חשמלי, וחזרנו כדי לספר!

זיקר 001 מהצד
זיקר 001 מהצד

אזור הנוסעים מלפנים

מבפנים, הוא מעוצב היטב וממשיך בקו היוקרה, עם גימורים שעשויים מחומרים יוקרתיים, שפע של איבזור, צבעוניות רבה ופיצ'רים טכנולוגיים מגוונים. זו עוד אחת מהמכוניות הסיניות שמרגישה ממש לא סינית וממש ממש ממש פרימיום, הכל בפנים מוקפד מאוד והנדסת האנוש מצוינת. את הפירוט וההדגמה המלאים של כל האיבזור ברכב תוכלו לראות במבחן המצולם, אך אתמקד גם כאן במספר דברים.

יש כאן אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי אלחוטיים שעובדים באופן נהדר, ומסך המולטימדיה ענק, שופע פונקציות ונוח לשימוש. גם כאן יש עוזר קולי באנגלית, שמופעל ברגע שאתם אומרים "היי זיקר". הגג הפנורמי הענק של הרכב מתכהה אוטומטית, בדומה למה שראינו ב-BMW iX, וכשאני נכנסתי לרכב הוא לא היה חם.

מבט לתוך זיקר 001
מבט לתוך זיקר 001

חוויית המשתמש בתא הנהג והנוסעים

זיקר 001 מעוצבת היטב גם מבפנים, והיא מאוד מאוד מרווחת, עם דגש חזק על סטייל ועל טכנולוגיה. רמת הגימור של כל החומרים פה מאוד מאוד גבוהה והוא ממש לא "סיני" במגע.

מושבי הרכב נוחים מאוד, ושני המושבים הקדמיים ניתנים לכיוונון חשמלי (כולל הגבהה טובה ותמיכה לגב התחתון) וחימום. לצערי, אין קירור מושבים בדגם.

מסך המולטימדיה של הרכב פנטסטי, ענק, ואינטואיבי לשימוש. יש בו הרבה אפליקציות ואפשרויות ויש תחתיו פס קטן עם מספר כפתורי מגע. הייתי, כרגיל, שמחה אם היו כפתורים פיזיים לשליטה על המיזוג, מערכת הרגנרציה ומצבי הנהיגה.

תא הנהג והנוסעים מלפנים
תא הנהג והנוסעים מלפנים

אזור הנוסעים מאחור

הרכב מרווח מאוד מאחור, וכולל הרבה מרחב לראש ולרגליים, כמו גם פינוקים לנוסעים. יש לנו כיוון חשמלי לגב המושבים האחוריים דרך המשענת המרכזית היפה מאוד, אבל בקושי מאובזרת (מלבד המקשים, היא כוללת רק תא אחסון פצפון ושני מחזיקי כוסות). בנוסף, מי שיושב במושב הימני האחורי, יכול לשלוט על הכיוון החשמלי של מושב הנוסע מלפנים.

יחד עם זאת, יש מאחורה המון פינוקים אחרים – רצפה שטוחה כמעט לחלוטין, תא אחסון קטן בקצה הקונסולה המרכזית, זוג שקעי usb (שאחד מהם מאפשר טעינה של 60 וואט!) ואפילו שני סטים של פתחי מיזוג – על קורה B ועל הקצה של הקונסולה המרכזית, ואתם בעצמכם יודעים כמה דבר כזה חשוב בקיץ לנוסעים מאחור.

אזור הנוסעים מאחור
אזור הנוסעים מאחור

תא המטען האחורי של זיקר 001

תא המטען כאן נפתח חשמלית בכל הדרכים שאנחנו מכירים. נפחו 539 ליטר במצב הרגיל, והוא מתרחב עד 2,144 ליטרים בעת קיפול מושבים. הוא מציג מבנה עמוק יחסית, עם פריסה רחבה ושטוחה, וסף טעינה גבוה. יש לו וילון הצללה, גובה רצפה מודולרי עם מדרגה שניתן להתאמה, ומתחת לרצפת תא המטען יש מגירה תחתונה עמוקה, שניתן לאחסן בה כבל טעינה ודברים נוספים.

תא המטען האחורי של זיקר 001
תא המטען האחורי של זיקר 001

תא מטען קדמי ויכולות גרירה

ואם לא הספיק לכם כל המקום מאחור, יש לנו גם תא מטען קדמי! בנפח קטן וחביב של 15 ליטר – בו תוכלו לאחסן את ערכת הניפוח. הפתיחה שלו קלה מאוד באמצעות המוטות הטלסקופיים, וכפתור הפתיחה נמצא במיקום אינטואיטיבי ליד דלת הנהג מבפנים. הוא לא מואר, וללא מכסה, אבל אני אוהבת את זה שבמקום סתם לסגור את מכסה המנוע היצרנים בחרו לנצל את המרחב שיש שם ולספק לבעלי הרכב שטח אחסון נוסף.

בנוסף, לרכב יש יכולת גרירה של 750 ק"ג ללא בלמים, ו-1,500 ק"ג עם בלמים.

תא המטען הקדמי של זיקר 001
תא המטען הקדמי של זיקר 001

מנוע

ל-001 יש 2 אפשרויות הינע: הנעה אחורית, ושתי רמות גימור בכירות יותר עם אותה מערכת הנעה כפולה. לגרסה שאתם רואים כאן לפניכם ישנה הנעה אחורית בהספק של 272 כוחות סוס (בדומה לסמארט 1 שבחנו ממש לאחרונה), והיא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.2 שניות בלבד. 

להרחבה בנושאים אלו – מומלץ לעיין במדריך רכב חשמלי

זיקר 001 סקירה
זיקר 001 סקירה

מערכת חשמלית וטווח נסיעה במבחן

כל גרסאות ה-001 מגיעות עם אותה סוללה, בגודל 100 קוט"ש. לרכב המבחן – זיקר 001 לונג ריינג' – יש הנעה אחורית והטווח המוצהר הוא עד 620 ק"מ. מניסיוננו בעבר, לחברת האם של זיקר יש יכולות מעולות בכל הנוגע לטווחי הנסיעה הנחזים על גבי לוחות השעונים ברכביה, ואנחנו נדבר על כך מיד. הזיקר 001 היא אחת מבין מספר מצומצם מאוד של חשמליות שנוסעות על כבישי ישראל עם סוללת ענק שכזו, והיא מצטרפת לקבוצת עילית של רכבים עם סוללות במימדים אלו: ביניהן מרצדס EQS שנבחנה אצלנו בעבר, דגמים ספציפיים של ה-Q8 איטרון של אודי, דגמים ספציפיים של ה-BMW iX, טסלה מודל S ו-X ועוד.

בגזרת הרגנרציה, המהנדסים הסיניים החליטו שוב לדחוף את מערך השליטה לתוך תפריטי המולטימדיה ולהפוך אותו ללא נגיש בצורה אינטואטיבית, וחבל מאוד! לרכב יש 2 מצבי רגנרציה, רגילה וחזקה, שנשלטים רק על ידי גישה לתפריט ההגדרות המהירות, וזו האופציה הראשונה שמופיעה. לא נורא כמו לדחוף את זה לעומק מערכת המולטימדיה ובהחלט שיפור לעומת רוב הדברים שהסינים אוהבים לעשות, למרות שבכל מקרה ועם כל השיקולים העיצוביים היינו מעדיפים כפתור או מנוף על גבי ההגה. אבל, וזה אבל משמעותי – הזיקר 001 היא ככל הנראה הסינית הראשונה שמגיעה אלינו למבחן שמציעה אשכרה נהיגה בדוושה אחת, וזה עובד נהדר – מה שקצת מייתר את הצורך בהתעסקות ברגנרציה.

צפו במבחן של זיקר 001 בפחות מדקה בערוץ היוטיוב של פלאג מג

הטעינה של הזיקר 001 מתבצעת דרך שקע שנמצא מעל לגלגל השמאלי אחורי, כאשר יש פתיחה וסגירה חשמלית מגניבה מאוד לשקע הטעינה. היא מתבצעת בקצב של 22 קילו וואט. זו היא בין המכוניות הבודדות בשוק בישראל, אשר מאפשרות טעינה בקצב שכזה כסטנדרט! להזכירכם, ראינו את זה לאחרונה גם בסמארט 1, מאותו פס הייצור, ופרט לשתי אלו – הרכבים החשמליים האחרים בארץ אשר מציעים קצב טעינה שכזה הם המסחרית LEVC VN5, לצד אפשרות להזמנה מראש במרצדס EQS.

טעינה ביתית בקצב מקסימלי, או שימוש בעמדת AC ציבורית (כלומר – עמדה "רגילה") – יכולה לטעון את הסוללה של הזיקר 001 בתוך סדר גודל של 5 שעות! (או כ-9 שעות ב-11 קילוואט) בעמדה מהירה, תוכלו לטעון את הסוללה בקצב מירבי של 200 קילוואט.

מבחינת הטווח במהלך המבחן, אנחנו השגנו נתון מאוד מעניין של 558 ק"מ, בנסיעה שאינה אגרסיבית מדי. אפשר להגיע ליותר ולפחות, ומחשב הדרך נאמן יחסית לטווח שנותר לכם בהתאם לאופי הנהיגה. 

בנוסף, הרכב תומך ב-V2L, ותוכלו לגשת לפיצ'ר דרך שנראית פונקציה שנקראת power other devices. כדי להשתמש בטעינה הזאת עליכם לרכוש מתאם ייעודי, ואז תוכלו לספק חשמל למכשירי חשמל חיצוניים במתח של 220 וולט. עקב המצב הבטחוני והחשש לתרחיש עלטה, לאחרונה הכנתי כתבה שמפרטת מה תוכלו לעשות עם רכב חשמלי בזמן הפסקות חשמל ארוכות, והיא קיימת גם בגרסת וידאו.

להרחבה לגבי מושגים טכניים, מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

שקע הטעינה
שקע הטעינה

בטיחות ומערכות עזר

לזיקר יש מערכות בטיחות שפותחו יחד עם חברת מוביליי (Mobileye) הישראלית. הרכב מגיע עם 14 מערכות מתקדמות לסיוע אקטיבי לנהג. במקביל לכך, גם הסוללות של זיקר עוברות בדיקות מחמירות ביותר, והיצרן שם דגש גבוה מאוד על כך.

בין המערכות הקיימות יש מערכת התרעת ערנות נהג אלקטרונית, ובדומה למערכת הבטיחות שראינו ב-BYD דולפין, גם כאן יש מערכת להגנה מפני שכחת ילדים, שמתריעה מפעילה את המיזוג לאחר זמן מה ברכב וגורמת לו להתחיל לצפצף בהיסטריה. תמצאו כאן גם מערכת ייחודית המבוססת על Mobileye’s SuperVision, שמשלבת נתונים ממערך מצלמות 360 (7 במספר) ומכ"מ. זה, נכון לעכשיו, הדבר הקרוב ביותר שיש לנו כרגע לנהיגה אוטונומית מלאה.

נכון לזמן הצילום, הרכב טרם עבר את מבחני הריסוק של ה-EURO NCAP, אך הוא צפוי לעשות זאת ממש בסמיכות לצילומי המבחן – ותוכלו להתעדכן על כך אצלנו במגזין ובקבוצת הפייסבוק שלנו, עוברים לרכב חשמלי.

במצב הסטנדרטי ובעת ההנעה, מערכות הבטיחות קצת קפריזיות מדי ו"מאוד מתאמצות", אבל המעטפת מצוינת בסך הכל. עדכון תוכנה צפוי בקרוב להוריד את סף הקפריזיות של ה-001 למימדים מקובלים יותר, אך עד אז – תאלצו לנטרל את שפע הצלצולים והרעשים דרך מערכת המולטימדיה.

פיצ'ר אחד שחסר לנו מאוד הוא תצוגה חיה של מצב השטח המת – בזיקר 001 קיימות מצלמות שמכוונות בדיוק לנקודות האלו, אך משום מה הפיצ'ר זמין רק כמצלמת חנייה, ובזמן הנהיגה ישנה רק התראה של המצאות רכב בשטח המת על גבי המראות.

זיקר 001 במבט מאחור
זיקר 001 במבט מאחור

איך זיקר 001 החשמלית נוסעת?

לזיקר 001 יש 4 מצבי נהיגה (אקו, ספורט, קומפרט ואינדיבידואל), שנשלטים דרך מסך המולטימדיה כאמור – וזה לא הכי נוח.

בידוד הרעשים בנסיעה כאן הוא מהטובים ביותר שבחנו אי פעם מבחינת רעשי כביש ורוח. יש דממה מוחלטת בכל מהירות חוקית, ומה שהכי מעניין הוא שחלק מימי המבחן והצילומים היו עם רוחות חזקות במיוחד. בנוסף, יש פה בולמים לא פחות מפנומנליים, שממסכים נהדר את כל המהמורות בכביש.

לסיכום של החלק הזה, הזיקר 001 מציעה את אחת מחוויות הנהיגה הטובות ביותר שניתן למצוא כיום בעולם הרכבים החשמליים בישראל, בוודאי במחירה וביחס למי שהיא מתכננת להתחרות בו. יש כאן הרמוניה נדירה בין בידוד רעשים, מבנה, נוחות נסיעה – ואפילו קצת פיקנטיות בדמות הנעה אחורית. 

זיקר 001
זיקר 001

מחיר זיקר 001

לזיקר 001 יש 3 רמות גימור. זו רמת הגימור ההתחלתית, לונג ריינג', שמחירה מתחיל מ-270 אלף שקלים. לשם ההשוואה התמחורית, זיקר רוצה להתחרות בטסלה מודל S, שעולה לא פחות מ-380 אלף ש"ח בגרסה המקבילה, נכון לרגע צילום המבחן.

זיקר 001 מחיר
זיקר 001 מחיר

סיכום מבחן זיקר 001

אני אתחיל מהדברים שהציקו לי: להכניס את כל ענייני המולטימדיה האלו בכוח לרכב, זה לקחת רכב פנומנלי ולהשאיר בו כאילו במכוון כמה דברים שלא יהיו מושלמים. אבל למען האמת – שם פחות או יותר נגמרות הטענות שלי לרכב.

הזיקר 001 היא מכונית חשמלית פשוט מצוינת. להוציא את העניין האמור, מדובר ברכב עם טווח גבוה, יכולות טעינה מצוינות אשר גם הולמות את החבילה הכוללת, מולטימדיה שיצרניות סיניות אחרות יכולות לקנא בה, ואיכויות נסיעה נדירות עד לא קיימות לרכב חשמלי ברמת מחיר שכזו.

המחיר, אגב, היווה את אחד ממקורות האש העיקריים – אם לא העיקרי – בגזרת התגובות לכתבת ההשקה, וגם בקבוצות שלנו לאחר מכן. נכון, העלות כאן גבוהה באופן אבסולוטי, כפי שקורה עם המחירים של מרבית שוק הרכב החשמלי מאז שנת 2022 וצרות האספקה. אבל התמורה למחיר הזה ביחס לתחרות שלה מארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק – היא בין הטובות ביותר שתמצאו היום בשוק, החל מהמראה החיצוני ועד לנסיעה עצמה. זיקר 001 היא חד וחלק אחת מהחשמליות הטובות ביותר שנחתו בישראל, והיא בעיקר השאירה לנו טעם של עוד – גם לגבי גרסת ההנעה הכפולה, גם לגבי זיקר X, וגם לגבי הדגמים הבאים של היצרנית שיגיעו לישראל.

רוצים להתייעץ לגבי דגמי זיקר, או לספר על החוויה האישית שלכם? פרסמו פוסט בקבוצת הפייסבוק הרשמית של מגזין פלאג מג – עוברים לרכב חשמלי

רוצים להישאר מעודכנים לגבי כל הדגמים החשמליים? בקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג ובקבוצת הוואטסאפ שלנו תקבלו את כל העדכונים הרבה לפני כולם!

אנו מאחלים לכולם ימים שקטים בתקופה קשה זאת, ושהחדשות היחידות שנקבל יהיו לגבי דגמי רכבים חדשים.

ביקורת זיקר 001
ביקורת זיקר 001

מפרט טכני של זיקר 001

הספק מנוע חשמלי של רכב המבחן: 272 כ"ס, הנעה אחורית

גודל סוללה: 100 קוט"ש

קצב טעינה מקסימלי בטעינה ביתית: 22 קילו וואט

קצב טעינה מקסימלי בטעינה מהירה: 200 קילו וואט

זמן טעינה ביתית: כ-5 שעות ב-22 קילוואט, כ-9 שעות ב-11 קילוואט

טווח מוצהר: 620 ק"מ בטעינה אחת

טווח נסיעה במבחן: 558 ק"מ בטעינה אחת

מחיר רכב המבחן (רמת הגימור ההתחלתית): 270 אלף ש"ח

אחריות: 5 שנות אחריות או 100,000 ק"מ על הרכב. 8 שנות אחריות או 160,000 ק"מ על הסוללה (לפי המוקדם מביניהם)

שירות: רשת מרכזי השירות של גיאומוביליטי הפזורים ברחבי הארץ

[מחיר הרכב, תנאי האחריות והמפרט שלו נכונים לרגע כתיבת המבחן, ויכולים להשתנות בפועל]