מערכת אגירת האנרגיה של חברת ZOOZ הישראלית זמינה לראשונה בתוך גבולות ישראל בעמדת טעינה מהירה

חברת ZOOZ הישראלית מודיעה על תחילת פעילות רשמית וראשונה מסוגה בישראל של עמדת טעינה המחוברת למתקן אגירת האנרגיה היחודי שלה

לחברת ZOOZ התוודענו לראשונה במסגרת כתבה מקיפה של תאגיד השידור (בה גם לקחנו חלק קצר). החברה הישראלית אחראית לפיתוח טכנולוגיה מעניינת מאוד לאגירת אנרגיה באמצעות גלגל תנופה, שבתורה מאפשרת לעשות משהו שמעטים מקדישים לו מחשבה – לספק "כמות" חשמל גבוהה מספיק בכדי לטעון רכבים חשמליים גם במקומות בהם התשתית אינה מאפשרת אספקת חשמל שכזו.

ZOOZ
יונדאי איוניק 5 נטענת בעמדת הטעינה החדשה שמגובה באמצעות מערכת אגירת האנרגיה של ZOOZ (צילום: רפי דלויה)

ניקח דוגמא קלאסית – תחנת דלק שנמצאת באמצע שום מקום ומקבלת מחברת החשמל קו של 64 אמפר תלת פאזי, שמספיק לניהולה השוטף של התחנה, אך לא מאפשר אפילו התקנה של עמדת טעינה סטנדרטית בודדת לרפואה – כי זו תזדקק לכל הפחות ל-32 אמפר נוספים. תחנת הדלק יכולה לפנות לחברת החשמל, להיכנס לסבב ביורוקרטיה אין סופי, לשלם סכומי כסף גבוהים ובדרך גם לסבול מכאבי ראש נרחבים עד להגדלת החיבור המיוחלת, או שהיא יכולה לפנות לחברת ZOOZ ולרכוש את אחת ממנגנוניי גלגל התנופה לעיל – שמסייעים באגירת אנרגיה ויכולים לאפשר להפעיל, למשל, את אותה עמדת טעינה תיאורטית – ללא צורך בחיבור למקור חשמל חיצוני נוסף על מה שקיים בתחנה.

ZOOZ
מתקן האגירה הקינטי (צילום: רפי דלויה)

חברת ZOOZ פעילה באירופה מזה זמן מה, אך בתחילת השבוע – וממש בתזמון מעולה לכתבת מה מחכה לנו בשנת 2023 בתחום הרכב החשמלי בישראל – ZOOZ השיקה לראשונה מתקן אגירה שכזה בתוך גבולות ישראל. מתקן האגירה הזה משמש עמדת טעינה מהירה שנמצאת בתחנת הדלק במתחם מול זכרון (מתחם קניות שבין לילה התמלא בעשרות עמדות טעינה מכל הסוגים והמינים).

להרחבה בנושא גודל סוללה, קצב טעינה וכו – מומלץ לעיין במילון המושגים החשמלי

ZOOZ
(צילום: רפי דלויה)

עמדת הטעינה עצמה יכולה לספק קצב טעינה של כ-50 קילו וואט, אך בזכות מתקן האגירה של ZOOZ שחובר אליה – קצב הטעינה בעמדה זו יכול לזנק ל-150 קילו וואט. כל זאת – מבלי שום צורך בהעמסה של חיבור גדול יותר וארון חשמל נוסף ויעודי לעמדת הטעינה: בעוד שעמדה בקצב טעינה של 150 קילו וואט זקוקה לקו תלת פאזי של 240 אמפר (!), מה שבדרך כלל מצריך חיבור, ארון ולוח ייעודיים אך ורק לעמדת הטעינה – מערכת אגירת האנרגיה של ZOOZ מאפשרת חיבור של "רק" 80 אמפר תלת פאזיים, כאשר את השאר מקבלת העמדה מהמערכת. 

כבל הטעינה נתקע לכם ברכב? כך תשחררו אותו!

ZOOZ
(צילום: רפי דלויה)

יתרון משמעותי מאוד שיש למערכת זו נוגע לנושא של התקנת עמדות טעינה מהירות באמת. לצורך ההדגמה, ניקח את עמדת הטעינה המהירה ביותר שישנה כיום בעולם – ה-Tera360 של ABB. בדומה לשמה – עמדת טעינה זו מסוגלת לספק קצב טעינה מקסימלי מסחרר של 360 קילו וואט, ולטעון במקביל 4 כלי רכב בטעינה מהירה (כשכל רכב יקבל במקסימום במקרה כזה 90 קילו וואט). עמדה שכזו תזדקק לקו תלת פאזי של לא פחות מ-576 אמפר בכדי לעבוד בקצב מקסימלי. אך אם העמדה קיימת, ומקבלת "רק" 240 אמפר תלת פאזיים (שזה האמפרז' המקסימלי שניתן להשיג כיום לעמדת טעינה בישראל) – מערכת אגירת האנרגיה תאפשר להגדיל את קצב הטעינה מ-150 ל-250 קילו וואט בעמדה שכזו. הפתרון הזה ישים הלכה למעשה בכל עמדת טעינה מהירה, בכל מיקום ובכל קונסטלציה שהיא. זהו פתרון יעיל ואפקטיבי מאוד במקרים בהם ישנן בעיות תשתית / ביורוקרטיה ומעוניינים בכל זאת להקים עמדת טעינה מהירה – כמו במקרה של העמדה במול זכרון. ב-ZOOZ מתכננים להקים מספר תחנות טעינה עם מתקני אגירה שכאלו בנקודות אסטרטגיות נוספות בישראל במהלך 2023, לצד פעילותם באירופה.

להרחבה בנושא עמדות טעינה – מומלץ לעיין במדריך לעמדות טעינה

קבוצה קטנה קיבלה גישה לכתבה זו לפני כולם! רוצים גם? הצטרפו לקבוצת הטלגרם של מגזין פלאג מג !

מה דעתכם על מערכת אגירת האנרגיה של ZOOZ? בואו לדבר איתנו על זה בקבוצת הפייסבוק "עוברים לרכב חשמלי"!

אתם בטיקטוק? גם אנחנו! בואו לבקר אותנו בערוץ הטיקטוק של מגזין פלאג מג!

איך מתקינים עמדת טעינה לרכב חשמלי? מתוך ערוץ היוטיוב של מגזין פלאג מג